Gamla Uppsala Buss 159 (bilder)

Startat av Jacob, 14 juli 2011, 20:26:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Innan avfärd mot stan passade jag på att ta några bilder på denna skönhet :) Gottsunda Centrum idag 14/7







interiören





//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

kimpan

#1
Citat från: Jacob A skrivet 14 juli 2011, 20:26:48 PM
Innan avfärd mot stan passade jag på att ta några bilder på denna skönhet :) Gottsunda Centrum idag 14/7
//Jacob



Vad är det för skönt med den rishögen???

Moderators edit:
Onödiga bilder i citatet borttagna. Citera gärna men gör det med stor måtta! 

Jacob

Lite onödigt bildcitat...

Jo det jag älskar med dessa bussar är det underbara motorljudet, den snygga designen (speciellt fronten), och den fina inredningen. Men detta är vad jag tycker, och om jag har fattat det rätt så är jag den enda i världen som gillar dessa bussar..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussmicke

Citat från: Jacob A skrivet 14 juli 2011, 22:42:02 PM
Lite onödigt bildcitat...

Jo det jag älskar med dessa bussar är det underbara motorljudet, den snygga designen (speciellt fronten), och den fina inredningen. Men detta är vad jag tycker, och om jag har fattat det rätt så är jag den enda i världen som gillar dessa bussar..

//Jacob

Jag gillar dem också, typisk Uppsalabuss.
Dessa är alltid det första jag tänker på när man tänker på Uppsala. Nå´t jag alltid förknippar med Uppsala
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Alla tycker olika. Själv flyttade jag från Uppsala och tog jobb ute i skogen när timmarna på Swebus/Nobina blev färre, mycket för att slippa behöva jobba på GUB och köra dessa tingestar för att få inkomst. Neoplan fick jag nog av i Umeå, samt på Swebus. :-X

Men det är ju jättebra att det finns några som gillar dem. För hade alla tyckt exakt som jag hade ju stadstrafiken i Uppsala stått stilla pga personalbrist, vilket ju vore illa. ::)

yngrot

Jag håller med dig Ersa  vem 17 kan gilla att köra såna eländiga bussar?? Snygga är de då rakt inte
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2011, 04:37:17 AM
Alla tycker olika. Själv flyttade jag från Uppsala och tog jobb ute i skogen när timmarna på Swebus/Nobina blev färre, mycket för att slippa behöva jobba på GUB och köra dessa tingestar för att få inkomst. Neoplan fick jag nog av i Umeå, samt på Swebus. :-X

Men det är ju jättebra att det finns några som gillar dem. För hade alla tyckt exakt som jag hade ju stadstrafiken i Uppsala stått stilla pga personalbrist, vilket ju vore illa. ::)

Hade alla tyckt som du så skulle dom aldrig köpts in eftersom då hade ju även inköpsansvarige tyckt så.  ;D

Nej jag tycker synd om Uppsala som fått dessa som "symbol". Jag kommer inte gråta ett dugg den dag alla dessa är borta. Jag kommer att vara  ;D ;D ;D ;D ;D

Janne Rickman

Citat från: Björn Ax skrivet 16 juli 2011, 16:12:17 PM
Hade alla tyckt som du så skulle dom aldrig köpts in eftersom då hade ju även inköpsansvarige tyckt så.  ;D

Nej jag tycker synd om Uppsala som fått dessa som "symbol". Jag kommer inte gråta ett dugg den dag alla dessa är borta. Jag kommer att vara  ;D ;D ;D ;D ;D

Dessa bussar var väl ett akut köp eftersom GUB bytte trafik med Swebus. Dessa bussar 140-161 plus 266-269 levererades på ca 3 månader. Det fanns inte gas så det räckte att köra bussarna med, så det fick köra på diesel ett år innan man hade tillräckligt med gas.

/Janne

Jacob

Det var ett bra akutköp i alla fall ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

kimpan

Citat från: Jacob A skrivet 17 juli 2011, 20:11:34 PM
Det var ett bra akutköp i alla fall ;)

//Jacob

Det blir en spontan personalfest när alla dessa är borta för att fira att vi ÄNTLIGEN blivit av med dem....

Niclas Rosenius


Det hade varit roligare om man köpt MaxCi:n vid den tiden...

//Niclas

yngrot

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 juli 2011, 12:49:36 PM
Det hade varit roligare om man köpt MaxCi:n vid den tiden...

//Niclas



Mycket bättre ja  ;D äntligen har du fattat poängen  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 juli 2011, 12:49:36 PM
Det hade varit roligare om man köpt MaxCi:n vid den tiden...

Verkligen. Då hade jag rentav åkt buss då och då inne i Uppsala. :)

Är det en slump att de enda två fansen av 140-161 & 266-269 i denna tråd aldrig arbetat med att köra dessa? 8)

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 18 juli 2011, 22:53:22 PM
Verkligen. Då hade jag rentav åkt buss då och då inne i Uppsala. :)

Är det en slump att de enda två fansen av 140-161 & 266-269 i denna tråd aldrig arbetat med att köra dessa? 8)

Nåväl, men det är väl ändå en viss skillnad att beundra en buss både ur designsynpunkt och kanske även ur komforthänseende, än att bedöma dess köregenskaper?

Tycker nog ändå att bussmodllen, om än den kanske inte vacker, ändå har en viss tidstypisk charm. Den har karaktär helt enkelt - hur eländig den sedan kan vara att köra...

Björn Ax

Citat från: Omnilasse skrivet 18 juli 2011, 23:02:54 PM
Nåväl, men det är väl ändå en viss skillnad att beundra en buss både ur designsynpunkt och kanske även ur komforthänseende, än att bedöma dess köregenskaper?

Tycker nog ändå att bussmodllen, om än den kanske inte vacker, ändå har en viss tidstypisk charm. Den har karaktär helt enkelt - hur eländig den sedan kan vara att köra...

Jo självklart får man tycka som man vill. Men bara raka linjer överallt. Det ser inte snyggt ut.

Men det är ju tur att dom börjar bli med åren. Stackars dom som behövt leva med dessa sen dom kom. :)

Jag har bara behövt köra dom i snart 4 år.

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 juli 2011, 12:49:36 PM
Det hade varit roligare om man köpt MaxCi:n vid den tiden...

//Niclas

Ja vad som helst än dessa skulle jag ha vart glad.  ;D