Tufft för bussföretagen som förlorade skolskjutsarna i Falkenberg

Startat av Walter, 24 september 2007, 08:21:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Man behöver inte vara en bakåtsträvare bara för att man inte tycker att något är bra....

Hagri

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 15:47:28 PM
Man behöver inte vara en bakåtsträvare bara för att man inte tycker att något är bra....
Hur skulle du vilja ha det istället?

Nicklas Vasa

Det är en bra fråga, och jag har inget bra svar, så det är något vi måste ta och fundera över, men om vi får igång en disskution, så är ju bollen i rullning, så att säga....

Jo

Jag vet inte vad man gjorde i det enskilda fallet men om man vill gynna stora bolag ska man väl lägga allt i ett stort paket som man upphandlar samtidigt och samtidigt begära referenser på att företaget förut klarat liknande uppdrag. Vill man ha kvar de små bolagen ska man ju upphandla varje buss eller litet område var för sig och inte tillåta någon sorts kombinationsanbud.

Att dela upp anbudet i flera anbud men låta intressenterna lägga kombinationsanbud borde väl vara det bästa om man vill få ett någorlunda rimligt pris. Om man ser det som en risk att en stor anbudsgivare ska få all trafik och få monopol på trafiken vilket senare leder till högre pris skulle man ju kunna försöka att konstruera anbud så att fler än en intressent vinner genom att inte upphandla så stora paket. Nu tror jag nog dock ofta att problemet är som många av föregående skribenter skrivit att man helt enkelt sett kommunen som en trygg kund som man dessutom kunnat ta bra betalt av och inte att upphandlingen i sig varit felaktig.

Wetjo

... det blir ju otacksamt att driva ett företag om samhället kan ta allt ifrån dig, huxflux.....
[/quote]

Vem är då "samhället"???

Det är ju du o jag o alla andra, som genom allmänna val varit med att skapa detta...

Vill man ändra något måste man engagera sig o komma med konstruktiva förslag...

Johan

Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 15:31:55 PM
Tänk att det "nya" systemet är så inpräntat, att inget annat förstås....
Jo vi förstår annat men om inte priset ska avgöra, vad ska? Kvalite? Det vet du ju först efter ett tag hur kvaliten blev så det är ju svårt att ha en upphandling på. Och om det blir dyrare, vem vill betala? Vill du betala mer skatt bara för att ett företag du anser ska ha anbudet ska vinna?

Nej, du får gärna lägga fram ett nytt förslag så kan vi diskutera det, men som du skriver i ett annat inlägg så har du ju inget annat förslag, och då tycker jag det är konstigt att kritisera det som finns. Så länge du bara skriver att det inte ska vara som idag är det inte mycket att debattera.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nicklas Vasa

Det här blir ju småaktigt om vi ska hålla på så här....

.....ni måste ju tänka offensivt och framåt.....

Wetjo

Vadå småaktigt?  :o

Du måste komma med förslag om hur det ska bli bättre. Du kan inte bara klaga!
Det är det alla svaren i  den här tråden går ut på.

Om jag tycker något är dåligt, måste jag tala om hur det kan bli bättre, annars faller ju hela klagomålet.

johan

Walter

Citat från: Wetjo skrivet 26 september 2007, 06:54:59 AM
Vadå småaktigt?  :o

Du måste komma med förslag om hur det ska bli bättre. Du kan inte bara klaga!
Det är det alla svaren i  den här tråden går ut på.

Om jag tycker något är dåligt, måste jag tala om hur det kan bli bättre, annars faller ju hela klagomålet.

johan


Tack!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nicklas Vasa


Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 september 2007, 17:16:23 PM
Jag ska skriva en ny tråd vid tillfälle.....

En bra ide! Skapa en tråd om vad connex/linjebuss/Veolia har gjort dig och lämna det utanför alla andra trådar!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Sundås

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 september 2007, 17:16:23 PM
Jag ska skriva en ny tråd vid tillfälle.....

Skönt, då kanske vi kan slippa alla klagomål i alla andra trådar.. De flesta bör vid det här laget vara medvetna om din åsikt.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

S Svensson

Funderade lite om det hela. Jag arbetade ju i Halland för över 30 år sedan. Då i Varberg inom skolan.
har också skrivit C-uppsats om busstrafikhistoria. Halland skiljer sig från Bohuslän och Älvborgs län genom att det fanns flera små företag vid 60 talets slut. I varberg tog skolan initiativet till att samordna och minska antalet företag. Det fanns tidigare varbergs Omnisbustrafik,Kärrabuss,Karl-Gustav bil AB och Dagsås. Dessa företag bildade med Karl-Gustav Bil ab i spetsen Varbergs Buss AB. Ägarna till Karl-Gustav tog över företag och med Dagsås och Lidberg som samverkade skedde all trafikplanering hos Varbergs Buss AB. Dessutom fanns i Varberg kommun företag i Väröbacka,Valinge,Veddige och Gunnarsjö. Väröbacka havererade och delades emellan Bua Taxi och Löfta buss AB och Löfta Trafik AB. I Kungsbacka kommun fick tre företag som handlade upp gemensamt under namn Kungsbackatrafiken större delen av såväl skol som linjetrafiken i östra delen av kommunen. I den västra var det SJ/Swebus,senare GSAB och nu har skoltrafiken Elofsson som entreprenör (en av de tre 1992). En mängd företag,många små,blev utslagna. I halland har det i stort sett enbart varit i Falkenbergs kommun som det funnits många små företag som kör skolturer. Utöver de i HN artikleln 24 sep nämna har vi Okome Buss och Taxi och Ullareds Taxi. Men det finns även Ätrans Buss dessutom finns Horredstrafiken med garage i Älvsered.
Jag menar att man i Falkenberg väntat väldigt länge på att de små företagen skulle samorda sin trafik. Det finns inte underlag där att ha många små företag med egna reservfordon och trafikledning. Företagen där borde lagt ett eget anbud och sedan fördelat körningarna emellan sig. Sedan kanske Bergkvara får problem även de. Men vi skall nog inte önska detta. De kör säkert med bussar yngre än 10 år. Vi får se .SS

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 26 september 2007, 23:26:44 PM
Funderade lite om det hela. Jag arbetade ju i Halland för över 30 år sedan. Då i Varberg inom skolan.
har också skrivit C-uppsats om busstrafikhistoria. Halland skiljer sig från Bohuslän och Älvborgs län genom att det fanns flera små företag vid 60 talets slut. I varberg tog skolan initiativet till att samordna och minska antalet företag. Det fanns tidigare varbergs Omnisbustrafik,Kärrabuss,Karl-Gustav bil AB och Dagsås. Dessa företag bildade med Karl-Gustav Bil ab i spetsen Varbergs Buss AB. Ägarna till Karl-Gustav tog över företag och med Dagsås och Lidberg som samverkade skedde all trafikplanering hos Varbergs Buss AB. Dessutom fanns i Varberg kommun företag i Väröbacka,Valinge,Veddige och Gunnarsjö. Väröbacka havererade och delades emellan Bua Taxi och Löfta buss AB och Löfta Trafik AB. I Kungsbacka kommun fick tre företag som handlade upp gemensamt under namn Kungsbackatrafiken större delen av såväl skol som linjetrafiken i östra delen av kommunen. I den västra var det SJ/Swebus,senare GSAB och nu har skoltrafiken Elofsson som entreprenör (en av de tre 1992). En mängd företag,många små,blev utslagna. I halland har det i stort sett enbart varit i Falkenbergs kommun som det funnits många små företag som kör skolturer. Utöver de i HN artikleln 24 sep nämna har vi Okome Buss och Taxi och Ullareds Taxi. Men det finns även Ätrans Buss dessutom finns Horredstrafiken med garage i Älvsered.
Jag menar att man i Falkenberg väntat väldigt länge på att de små företagen skulle samorda sin trafik. Det finns inte underlag där att ha många små företag med egna reservfordon och trafikledning. Företagen där borde lagt ett eget anbud och sedan fördelat körningarna emellan sig. Sedan kanske Bergkvara får problem även de. Men vi skall nog inte önska detta. De kör säkert med bussar yngre än 10 år. Vi får se .SS

Tack för utläggningen.
Bara några små anmärkningar: Ätrans Buss kör mest linjetrafik som underentreprenör till Swebus. Deras skolkörningar var vad jag förstår för Varbergs kommun och det är väl inte omöjligt att de har dessa kvar.
Horredstrafikens buss i Älvsered, som för övrigt delar garage med Swebus, kör bara för Västtrafik och är alltså inte berörd av detta.
När det gäller bussbolagen i Falkenbergs kommun har du glömt det bästa av dem: Ramnareds Busstrafik. De tappade också sina skolkörningar men deppar inte för det utan har kvar två bussar för beställning. De lade heller inte något bud på skolkörningarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)