Ledvagnar(placerade)i Mönsterås...

Startat av Ulf Berlin, 15 september 2007, 23:06:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...och dessutom 4(?)stycken tycks verka i"överkant",men det kanske finns underlag för dessa trafikantmässigt?
(Ricardo kanske vet?)
Här står i alla fall CON/VEO 0830 redo att köra på linje 165 mot Fliseryd 3 september:/Ulf


Fredde

Är det bara 4 kvar? När jag jobbade där hade vi 5 st, men den ena, som var lite äldre, är nog borta ur leken nu förresten.

Någon går åt Fliseryd. Någon annan går till Kalmar, linje 162, på morgonen och sen upp till Oskarshamn på linje 161 på eftermiddagen.
Då fanns det, och säker finns det fortfarande underlag för dessa. Men när det blir lågentré krav nästa år så blir nog dessa omflyttade, eller lackerade till Rasken. Eller är det AC-krav på Raskenlinjer i det nya anbuden?

/Fredde

Rickardo

Citat från: Fredde_J skrivet 16 september 2007, 00:14:20 AM
Är det bara 4 kvar? När jag jobbade där hade vi 5 st, men den ena, som var lite äldre, är nog borta ur leken nu förresten.

Någon går åt Fliseryd. Någon annan går till Kalmar, linje 162, på morgonen och sen upp till Oskarshamn på linje 161 på eftermiddagen.
Då fanns det, och säker finns det fortfarande underlag för dessa. Men när det blir lågentré krav nästa år så blir nog dessa omflyttade, eller lackerade till Rasken. Eller är det AC-krav på Raskenlinjer i det nya anbuden?

/Fredde
Att dessa skulle bli Rasken är inte troligt. Toalett, AC, boggie och fällbara stolar är med största sanolikt kvar som krav.
Just nu har jag inte så stor koll på var Veolia Mönsterås ledbussar går. En tur från Kalmar-Oskarshamn går vet jag på eftermiddagarna... Förr gick det alltid ledbussar från Oskarshamn-Ålem som avgick 16.00 via industriområdet. Vet inte om det är så idag.

Själv har jag åkt ledbuss från Swebus mellan Kalmar-Norrköping en gång  på gamla linje 180 när det tydligen var enorm bussbrist en fredag 1993 :D
/Rickardo

Fredde

Jag har för mig att det är den som går upp till Oskarshamn som en 161a som blir en 163a mot Ålem. Men jag kan ha fel..

/Fredde

Rickardo

Citat från: Fredde_J skrivet 16 september 2007, 00:34:25 AM
Jag har för mig att det är den som går upp till Oskarshamn som en 161a som blir en 163a mot Ålem. Men jag kan ha fel..

/Fredde
Det låter mycket troligt.. :)
Ålem station är inte den snyggaste busshållplatsen precis...
Fredde körde du på Swebus tid? eller bara för Veolia? Du hade kört i Mönsterås eller hur??
/Rickardo

Fredde

Vart har Veolia trafik där man kan tänkas placera dessa vagnar? För de är ju inte så gamla... undra om de ens har rullar 20.000 mil.

Jo visst har jag kört för Veolia i Mönsterås. Låt se, det måste ha varit 2005. (Då hade deras ledvagnar rullat typ 14.000 mil) Slutade där när jag fick jobb hos Swebus här i Nacka/Värmdö. Funkade inte att endast jobba en eller två dagar/vecka som timmis och inte ha något mer.

Tack för info Lars. Undra just vad för ledvagnar man kan tänkas på dessa landbygdslinjer. Volvo B9S?

/Fredde

Rickardo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2007, 00:55:00 AM
I anbudet ska Mönsterås ledvagnar göra dessa omlopp
162-162-164-163-163-163-163-163-163-164
162-162-162-18-18-18-18-18-18-18-162-162-162-162
163-164-165-165-165-165-165-165

Detta M-F Vinter

På sommartidtabellen gäller istället två enkelturer på 166 totalt 3 mil/dag.

Ledbussarna ska vara av lågentrémodell.

//Lars


Linje 18? Det var intressant... :)
Jag väntar med stor spänning vem som tar hem kontraktet i Kalmar län... ;D

Rickardo

Citat från: Fredde_J skrivet 16 september 2007, 01:00:28 AM
Vart har Veolia trafik där man kan tänkas placera dessa vagnar? För de är ju inte så gamla... undra om de ens har rullar 20.000 mil.

Jo visst har jag kört för Veolia i Mönsterås. Låt se, det måste ha varit 2005. (Då hade deras ledvagnar rullat typ 14.000 mil) Slutade där när jag fick jobb hos Swebus här i Nacka/Värmdö. Funkade inte att endast jobba en eller två dagar/vecka som timmis och inte ha något mer.

Tack för info Lars. Undra just vad för ledvagnar man kan tänkas på dessa landbygdslinjer. Volvo B9S?

/Fredde
Okej..då var det inte under den tid jag pendlade mellan Mönsterås-Kalmar..

Fredde

Ja det är klart. En del kombinationer av lågentré och operatör är ju mindre tänkbara, om vi säger så...

Själv körde jag linje 18 endast en gång. Då med 2242 har jag för mig, en bra buss :)
Tänkte väl att man inte körde allt under samma klubba. Då hade man nog fått in noll anbud.

/Fredde

Rickardo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2007, 01:08:23 AM
Kontrakten, det är kring 25 olika paket.
Några stora en del pyttesmå, vissa som i princip måste kombineras för att få lönsamhet, andra som mycket väl kan köras som enskilda paket.

//Lars

Självklart är det flera kontrakt...jag skev lite otydligt.. :)

Christian Ljunggren

Citat från: Rickardo skrivet 16 september 2007, 00:27:04 AM
Att dessa skulle bli Rasken är inte troligt. Toalett, AC, boggie och fällbara stolar är med största sanolikt kvar som krav.
Just nu har jag inte så stor koll på var Veolia Mönsterås ledbussar går. En tur från Kalmar-Oskarshamn går vet jag på eftermiddagarna... Förr gick det alltid ledbussar från Oskarshamn-Ålem som avgick 16.00 via industriområdet. Vet inte om det är så idag.

Själv har jag åkt ledbuss från Swebus mellan Kalmar-Norrköping en gång  på gamla linje 180 när det tydligen var enorm bussbrist en fredag 1993 :D
/Rickardo


Det gick ledbuss på linje 180 Kac-Nr på fredagseftermiddagar redan 1985/86 och då med SJ 2476 eller 2477.
Minns ej om de gick åter på lördagsmorgonen eller på söndagseftermiddagen.

/Christían

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2007, 01:21:45 AM
Bytte man förare i Västervik då?

//Lars


Jajamen, Västervikarna körde Vk-Nr.
Själv höll jag på att få lösa av en av dem utanför Gusum en gång, då det var snökaos efter smålandskusten.
Norr om Vk lättade det dock på och han klarade sin körtid utan avlösning av mig, som då tjänstgjorde
i Valdemarsvik (Vvk). Minns att jag fick ta vår dåvarande reservbuss SJ 1466 upp till Gusums vsk vid Syntorp
på dåvarande E66:an (numera E22:an). Det var bara att vända åter till Vvk.

/Christian

Kaxen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2007, 00:45:57 AM
I anbudet är det 3 ledbussomlopp för Mönsterås, 1 på helår och 2 enbart i vintertidtabellen.
Raskenbussar kan dem aldrig bli av olika skäl, det ska vara boggie, A/C och fällbara stolar samt toa.
Dessa bli oanvändbara i Kalmar län.

//Lars

Sen klarar ju inte motorerna miljökraven heller...

Fredde

CitatSen klarar ju inte motorerna miljökraven heller...

Inför man miljözoner, så att det helt enkelt inte får rulla, eller hur kommer det sig?

Fredde

Jo ja, det förstod jag. Men det skrevs ovan att motorerna inte klarar miljökraven. Då var frågan om det är några nya krav?

/FRedde