Nya linjer och ändrade linjenamn i Malmö

Startat av Walter, 30 maj 2007, 12:06:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter


För att underlätta för boende i Klagshamn i södra Malmö så inrättas linje 46 som kör stora delar av nuvarande linje 36 sträckning mellan Holma och Bunkeflo, och fortsätter sedan via södervärn till centralen. Tidsbesparingen med linje 4 uppges till 8-20 min. Bytesmöjlighet med buss till Svågertorp skapas också. Linjen startar 20 augusti

I juni försvinner linje 36 och heter 5 hela vägen. (Bussar från linje 5 kör även 36 idag)

Då undrar jag om någon kan bekräfta att det blir totalt 3 linjer mellan Klagsham-Bunkeflo-Malmö?

Linje 4 till centralen via G A Torg
Linje 5 via Annestad-Kroksbäck-Triangeln
Linje 46 via Annestad-Holma-Södervärn

Både linje 5 och 46 kör delar som växer kraftigt men som för 2 år sedan inte hade någon busstrafik. Finns det verkligen underlag för all den trafiken? Känns som sträckningen som nuvarande linje 36 har skulle kunna försörjas med en linje. Många boende i detta område använder väl bilen?

http://sydsvenskan.se/malmo/limhamnbunkeflo/article241873.ece
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cyklisten

Tänk på att linje 5 går från Bunkeflostrand och inte Klagshamn! Men linje 46 är en kul idé, det var ju riktigt synd att expresslinjer försvann.

Johan B

Citat från: Walter skrivet 30 maj 2007, 12:06:26 PM
Många boende i detta område använder väl bilen?

Det är väl detta man vill ändra på genom att locka med förbättrad kollektivtrafik :P.

Jona

Nu måste jag vara knäpp i skallen eller så? Men jag hittar ingenting på Skånetrafikens hemsida om detta?

I Övrigt tackar jag för denna tråd, för allt som handlar om Trafikförändringar, hällst sådant som leder till det bättre, är intressant läsning. Oavsätt vart i Sverige det sker!
MVH Filosofen Jona

Kollektivtrafikentusiast

Information angående nya linje 46:

Läser man noggrant framgår det att linje 46 kommer att vara en högtrafiklinje, dvs. den trafikeras enbart i rusningstrafik (morgon och eftermiddag) och endast i en riktning. På morgonen från Klagshamn, på eftermiddagen från Centralen. Linje 5/36 trafikeras större delen av dygnet, såväl vardagar som helger, och kan inte försvinna för att ersättas av linje 46.

Man valde att kalla förlängningen av linje 5 till Bunkeflostrand för linje 36, då planen var att i framtiden koppla denna sträcka till linje 6 istället. För att göra detta möjligt hade omfattande insatser krävts i form av exempelvis ny väg, vilket tydligen inte kommer att bli av. Kopplingen till linje 6 hade medfört direktförbindelse mellan Bunkeflostrand och Södervärn, något som nu linje 46 istället får till uppgift.

F ö är initiativet välkommet och väntat. Det finns inga snabba förbindelser från området idag, inga regionbussar eller tåg som alternativ till stadsbussen (exempel Käglinge regionbuss: 144, Tygelsjö regionbuss: 150, videdal regionbuss: 142 samt pågatåg till Persborg, Östervärn och Svågertorp), och därför behövs en expressbuss.

Peter L

Citat från: Kollektivtrafikentusiast skrivet 07 juni 2007, 22:10:22 PM
Information angående nya linje 46:

Läser man noggrant framgår det att linje 46 kommer att vara en högtrafiklinje, dvs. den trafikeras enbart i rusningstrafik (morgon och eftermiddag) och endast i en riktning. På morgonen från Klagshamn, på eftermiddagen från Centralen. Linje 5/36 trafikeras större delen av dygnet, såväl vardagar som helger, och kan inte försvinna för att ersättas av linje 46.

Man valde att kalla förlängningen av linje 5 till Bunkeflostrand för linje 36, då planen var att i framtiden koppla denna sträcka till linje 6 istället. För att göra detta möjligt hade omfattande insatser krävts i form av exempelvis ny väg, vilket tydligen inte kommer att bli av. Kopplingen till linje 6 hade medfört direktförbindelse mellan Bunkeflostrand och Södervärn, något som nu linje 46 istället får till uppgift.

F ö är initiativet välkommet och väntat. Det finns inga snabba förbindelser från området idag, inga regionbussar eller tåg som alternativ till stadsbussen (exempel Käglinge regionbuss: 144, Tygelsjö regionbuss: 150, videdal regionbuss: 142 samt pågatåg till Persborg, Östervärn och Svågertorp), och därför behövs en expressbuss.

Kan bara instämma!  ::)

SkåneJonas

Säger bara en sak här - - tacka vet jag gamla linje 97 det var en höjdare det!!! körde den ofta på swebus när jag låg på kvällsgruppen.......... 8)

Cyklisten

Den där linje från Klagshamn finns inte med i skånetrafikiens tidtabeller, varken de som finns på deras webbsida eller de vi fick med posten. Har de lagt ner linjen innan den började gå överhuvudtaget? Eller är linjen exklusiv för Klagshamnsborna och det är bara de som fick en extra info?

Fredrik Thurfjell

Linjen startar först till vintertidtabellen, därav att den inte finnns med i de nu utdelade. Dock ligger tidtabellerna för vintern redan ute på Skånetrafikens hemsida.
Linje 46 tidtabell finns här.

Walter

Citat från: SkåneJonas skrivet 14 juni 2007, 16:43:16 PM
Säger bara en sak här - - tacka vet jag gamla linje 97 det var en höjdare det!!! körde den ofta på swebus när jag låg på kvällsgruppen.......... 8)

Var det så många som åkte den egentligen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Citat från: SkåneJonas skrivet 14 juni 2007, 16:43:16 PM
Säger bara en sak här - - tacka vet jag gamla linje 97 det var en höjdare det!!! körde den ofta på swebus när jag låg på kvällsgruppen.......... 8)

97 var väl den som körde från Riseberga via Rosengård, Södervärn, Triangeln och Erikslust till industriområdet i Limhamn och kombinerades med linje 91 från Sibbarp till Arlöv (och tvärtom på eftermiddagen)? Linje 90 körde från Klagshamn via Bunkeflo och sedan upp mot Lorensborg, Södervärn, Värnhem och Norra eller Östra Hamnen (beroende på om det var 90C eller D). Minnet är kort...