En absolut förbjuden bild enligt SL!(men titta gärna)...

Startat av Ulf Berlin, 07 augusti 2007, 14:37:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...är ju denna bild,ty enligt SL:s regler får endast"rött på blått" men INTE"blått på rött" köras!
Bilden är tagen vid Slussen 7 juni i år och är inte "photoshoppad".
Jag vill inte att någon större diskussion skall utbryta om detta ,utan endast vill visa att det kan förekomma.
Annars är väl linje 474 den"blåbusslinje" (också i Björknäs)där det körs flest "rödbussar",ty där kan det komma
2-3 röda efter varandra.
Hur skall detta gå efter 20 augusti när det blir 10 min.trafik på M-L eller kommer Björknäs att få några
omplacerade"blåvagnar"?/Ulf


Martin Maltkvist

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 augusti 2007, 14:37:16 PM
...är ju denna bild,ty enligt SL:s regler får endast"rött på blått" men INTE"blått på rött" köras!
Bilden är tagen vid Slussen 7 juni i år och är inte "photoshoppad".
Jag vill inte att någon större diskussion skall utbryta om detta ,utan endast vill visa att det kan förekomma.
Annars är väl linje 474 den"blåbusslinje" (också i Björknäs)där det körs flest "rödbussar",ty där kan det komma
2-3 röda efter varandra.
Hur skall detta gå efter 20 augusti när det blir 10 min.trafik på M-L eller kommer Björknäs att få några
omplacerade"blåvagnar"?/Ulf


---
Är det I-shift i dessa SL-bussar (B12MA)?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ulf Berlin

Nja,det svaret köper jag inte helt.(Nu startar jag väl en liten diskussion själv...)
Även i början när Blåbussarna kom så pratade jag med flera chaufförer och dom
förklarade rakt upp och ner att garagen var tvugna att ställa in turer p.g.av
att"Blåa får INTE köras på röda linjer"!(Detta hände flera gånger.)
Och detta berodde knappast på att dom inte hade några"pappskyltar" att
sätta upp i fönstren./Ulf

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 augusti 2007, 14:50:59 PM
Bussen är en B9S med ZF automat.
Finns inga I-shift i SL trafiken och det lär knappast komma några heller.

//Lars
---
Visst är det en B9S, det var bara jag som inte tittade tillräckligt noga.
Är det då I-shift i B12MA-bussarna? (Nu blev det nog rätt)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

Det som jag vet rullar i SL-trafiken är ZF och Voith, båda helautomatiska.

Har själv också kört "blått" på "rött". Klart bättre än att ställa in turer, i mitt tycke. Gäller bara att resenärerna läser vart man ska och inte enbart går efter bussens färg. Då kan det bli jobbigt.

Vet inte om det är något vite/böter på att köra med annan färg? Eller har detta slopats?

Och bussen på bilden, är vad jag vill minnas, en av de slöaste B9S jag har kört...

/Fredde

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 augusti 2007, 14:59:07 PM
Nu läste du inte mitt svar helt.

Det finns inga bussar med I-shift i SL trafiken, och lär väl knappast bli några heller, bara automat.

//Lars

Och det beror väl på många saker.
Men mest för att förarna på SL har automat som villkor.
Annars kanskedet finns garage där det skulle passa bättre med nån I-shift eller liknande lådor.

Johan B

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 07 augusti 2007, 17:34:09 PM

Men mest för att förarna på SL har automat som villkor.


??? Hur menar du nu? Att förarna har automatvillkor eller att de har automat som krav för att köra... I det förstnämnda fallet är det inga problem då I-Shiftarna går som automater. I det andra fallet...tja... Så förarna har så mycket att säga till om i SL-land ;D.

Fredde

Har man tagit sitt kort genom tex. Swebus i SL-trafiken så blir det automat på körkortet. Får alltså inte köra något annat.

Vi som har tagit på vanlig trafikskola har dock andra behörigheter...

/Fredde

Johan B

Citat från: Fredde_J skrivet 07 augusti 2007, 18:17:33 PM
Har man tagit sitt kort genom tex. Swebus i SL-trafiken så blir det automat på körkortet. Får alltså inte köra något annat.

Vi som har tagit på vanlig trafikskola har dock andra behörigheter...

/Fredde

Jag vet vad automatvillkor innebär. Med Jonas exakta formulering blir dock betydelsen att det är förarkårens egna krav att bussarna ska vara automatväxlade för att förarna ska köra dem. Jag tror dock att det Jonas menade var just det du skrev, att de flesta har automatvillkor och däeför inte får köra manuellt eller buss som är reggad som manuell. I-Shift går att få reggad som automat vilket gör att den går att köra med automatvillkor. Någon egentlig skillnad är det faktiskt inte mer än att växelväljaren ser annorlunda ut. Att säga att man inte får köra I-Shift med automatvillkor är det samma som att förbjuda en person med automatbegränsat B-kort att köra ex. VWs DSG-låda som i princip är samma sak om I-Shift, en manuell växellåda med automatisk växling.

Fredrik Gelin

Kan inte samma situation uppstå där då om personen i fråga har automatvillkor på sitt B-kort?
//Fredrik

Zella

He he ta en titt i gbg... där rullar det stombussar på vanliga linjer  ;)

Patrik Henriksson

Citat från: Johan B skrivet 07 augusti 2007, 18:32:13 PM
... VWs DSG-låda som i princip är samma sak om I-Shift, en manuell växellåda med automatisk växling.

Om vi ska vara lite petiga, och en smula OT, så är DSG snarare två manuella växellådor med automatisk växling. I likhet med I-Shift dock förbaskat trevlig att köra och snäll mot dieselkontot.