Senaste tillskottet i Bromma

Startat av Mikael Ringmarck, 07 november 2008, 12:54:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

CitatNu har ju Scania fått mer ordning på sina bussar än när omnicity kom men ändå vill inte Swebus köpa dom men dessa Säffle även BS9 har skavanker så som högt motorljud, dålig ventilation, (rutorna får vi nog svaret på inom något år med andra ord) säffle verkar kunna vara hur dåliga som helst & ändå inköpas!! Där av fundering på mutor...

Mycket beror ju på i vilken sorts trafik de ska gå. Överallt passar det inte att ha motorn längst bak och då finns inte så många alternativ än B9S.

Skulle väl vara Vanhool då men där är ju konstruktionen densamma.


Nico


Citat från: homer skrivet 08 november 2008, 18:04:45 PM
De kommer inte bli några som helst problem med kondens i 8500:orna eftersom rutorna spricker så ofta...

Gör dom det? Själv har jag i alla fall inte hört att någon modell nu på senare år skulle vara mera benägen att spricka än någon annan... och då beställer jag ändå en hel del glasjobb. Överlag tycker jag annars mest att kondensproblem mm. är en kombination av tidens tand och underhåll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AO

Det är ju inte säkert att det blir en extra kostnad för företaget bara för att rutorna är "mjölkiga". Det är ju bara för företaget att låta bli att byta ut rutorna. Man har ju sett många bussar (oftast Volvo Säffle) som har rullat med samma mjölkiga rutor i flera år nu...

Fredde

#18
Har inte trafikbeställaren "länsbolag/kommuner" krav på att dessa ska bytas?  Inte roligt i fall man bara har sånna bussar med mjölkiga rutor & inte kan se ut så att man kan se vart man ska "plinga"... Detta borde vara en del i kvalitetskraven i upphandlingen?? Hur försämras säkerheten med dessa rutor? När tex någon tok kastar ett hårt föremål mot en reko ruta så brukar ju bara "ytter glaset ge efter" hur är det när vakumet i mellan är borta åker båda glasen i bitar kanske ?

Andy

Citat från: Fredde skrivet 08 november 2008, 19:15:52 PM
När tex någon tok kastar ett hårt föremål mot en reko ruta så brukar ju bara "ytter glaset ge efter" hur är det när vakumet i mellan är borta åker båda glasen i bitar kanske ?

Rent intuitivt vore det dumt att konstruera rutor med undertryck mellan glasen eftersom det då uppstår spänningar i glasen. Jag vet inte hur man gör på riktigt, men man borde ju se till att det är ordentligt torr luft man stänger in mellan glasen innan man förseglar skapelsen.

Ingemar

Citat från: Fredde skrivet 08 november 2008, 19:15:52 PM
Har inte trafikbeställaren "länsbolag/kommuner" krav på att dessa ska bytas?  Inte roligt i fall man bara har sånna bussar med mjölkiga rutor & inte kan se ut så att man kan se vart man ska "plinga"... Detta borde vara en del i kvalitetskraven i upphandlingen?? Hur försämras säkerheten med dessa rutor? När tex någon tok kastar ett hårt föremål mot en reko ruta så brukar ju bara "ytter glaset ge efter" hur är det när vakumet i mellan är borta åker båda glasen i bitar kanske ?

Det är inget vakuum mellan rutorna, det är helt vanlig luft  ;) Däremot sitter rutorna ihop med en list som innehåller fuktabsorberande ämnen, som också skall sluta tätt så att ingen fukt kommer in mellan glasen. Jag är nästan helt säker på att thm ställer krav på rutorna, Västtrafik gör det iaf. Om man ser till att göra iordning rutorna innan de är mjölkvita (alltså när det är fukt i, men ännu inte mjölkigt) så går det att renovera rutor, betydligt billigare än att köpa nya, även om ställtiden för bussen är lite längre. Det finns idag flera företag som sysslar med rutrenoveringar, exempel som vi anlitat är Skogsnäs Glas http://www.skogsnasglas.se/ och Hackeby glas.
Jobbet går till så att man skär ut rutan, delar på den, putsar upp bägge glasen på insidan, monterar ny absorberande list, sätter ihop den och sätter i den. Några timmars jobb.

MVH Ingemar (som beställer en del glasjobb)
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg