Buss in i bergvägg på Värmdö

Startat av Walter, 04 augusti 2008, 12:02:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Fredde

Enligt uppgift rör det sig om vagn 1803, en Säffle B10M boggi.


Karsten

Det är iaf inte 1803 man ser bakdelen på, men den kan ju ha gått av vägen åt andra hållet. Passar bättre, boggi är mer vanligt förekommande på 433 än 434 och det stämmer bra med tidpunkten.

Fredde

#4
Bussen på bilden kan ju vara en som är framkörd för att ta hand om resenärer? Jag håller mig till 1803 tills annat meddelats.

Edit: Bussen 5510 ska det visst vara enligt det senaste. Bilder lär väl dyka upp i all media snart...



Ersa

Citat från: homer skrivet 04 augusti 2008, 14:43:25 PM
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1520683.svd

Jag har hört att passagerarna flög som vantar i bussen, säger Tomas Larsson, på polisens länskommunikationscentral.

Knappast några bälten i 5510, va?  :(


Fredde

CitatKnappast några bälten i 5510, va? :(

Nix det finns inget sådant i denna bussen, bara gardiner och höga ryggar.


Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 04 augusti 2008, 14:55:50 PM
Jag har hört att passagerarna flög som vantar i bussen, säger Tomas Larsson, på polisens länskommunikationscentral.

Knappast några bälten i 5510, va?  :(


Hur flyger vantar egentligen, inte så långt va?

Jonas M. Bobjörk

Har själv åkt av vägen där när jag fick möte med bil (jag körde själv bil).
Backkrön och kurva... över krönet kommer en dåre med helljus... han kör fort, och för att hålla sig på vägen skär han in i min fil... jag ser nada men väjer... och flyger in i världens snövall... sen blev det köer på Stavsnäsvägen.

Carl W

Såg ett inslag på ABC nyss. Tycker bergväggen snarare såg ut som en mur av normalhöjd. Anledningen till olyckan sades vara, att bussen prejats av vägen i samband med ett möte. Om det stämmer, bör det varit ett större fordon. En personbil ska väl inte klara av att preja en buss av vägen.

Fredde

Enligt vad jag har hört brast vägkanten vid ett möte. Vid vägkanten finns bergsknallar som bussen fastnade i, med följande resultat.

Prejad? Nej det tror jag inte på.


Peter Elmheden

Citat från: Carl W skrivet 04 augusti 2008, 18:22:52 PM
Såg ett inslag på ABC nyss. Tycker bergväggen snarare såg ut som en mur av normalhöjd. Anledningen till olyckan sades vara, att bussen prejats av vägen i samband med ett möte. Om det stämmer, bör det varit ett större fordon. En personbil ska väl inte klara av att preja en buss av vägen.

Är väl en tolknings fråga. Läser du Jonas inlägg över ditt eget så kanske föraren hade två val:
1. Krocka
2. gå ned i diket.

Jag spekulerar bara men så kan förloppet ha varit?

Karsten

Citat från: Peter Elmheden skrivet 04 augusti 2008, 18:31:15 PM
Är väl en tolknings fråga. Läser du Jonas inlägg över ditt eget så kanske föraren hade två val:
1. Krocka
2. gå ned i diket.

Jag spekulerar bara men så kan förloppet ha varit?

Ja, det låter troligast. Inte f-n väljer man att fronta om man kan undvika det. Kan ju säga att sidomarginalerna inte är så stora på det vägavsnittet.