Huvudmeny

Umeå igår

Startat av Yujin Zhang, 28 februari 2009, 11:17:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Varför inte 1-2 biljettautomater inomhus på Lse Bstn, som tar både betalkort och kontanter? I denna ska biljetterna vara en hel del billigare än ombord på bussen. Även förköpskorten som säljs över disk borde ha samma rejäla rabatt, så folk väljer dessa före kontantköp ombord.
Rabattkorten borde göras om till BestPrice-systemet som man har i Jämtland och Västernorrland, med "udda resor" som tillval, och där man laddar på i jämna 100-lappar. Pendlar man med 2 bussresor/vardag ska en rabattresa kosta 50% (eller mindre) av enkelbiljettspriset på samma sträcka.

Men än är det långt till att beslutfattarna förstår hur stelt, låst och tidskrävande de har gjort Västerbottens biljettsystem. En viss beslutsfattare känd för sina snabba uttalanden i media ska ha sagt nåt i stil med: "Västerbottningarna inte vill ha BestPrice-systemet". Än har jag dock inte stött på en bussresenär som försvarar dagens system, och som ogillar de södra grannlänens system.

Anga

Ja, det borde finnas minst 1-2 biljettmaskiner i Umeå Busstations lokaler också! I söndags biljetterade jag ju hela min buss (4531) och min kollega biljetterade sin och de tre förstärkningsbussarnas resenärer, kom vi fram till när vi hann träffas i Storuman i en halvtimme innan det var dags för mig att ta över linje 300 från Mo I Rana, med avgång 14.25, mot Umeå. Hon skulle ta över linje 31 med avgång klockan 18.15, mot Umeå.