Huvudmeny

Umeå igår

Startat av Yujin Zhang, 28 februari 2009, 11:17:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang


Istället för att fota Piratbyråns DPF843, som f.ö. har stått på Barnhusbron minst två veckor nu, var jag i Umeå och hittade denna på 5an...

bussgrabben

Jag mötte den igår, men hann inte se om det verkligen var 4046.

Tack för bilden!

Stefan P

Hej

Ska den bli kvar i Umeå?

mvh Stefan P

Ersa

Dalatrafiks stripes måste ha tagits bort väldigt nyligen. Detta i kombination med en ännu olackad batterilucka får en att misstänka framtida uppsnyggning samt omlackering. :)

Muk

Trevligt. Jag såg också denna igår. Dessutom skymtade jag tre bussfotografer på Vasaplan när jag bytte buss, så jag antar att det kommer fler bilder från Umeå.  :)

Simon

Åkte med 4046 till flyget förra veckan.. då fortfarande med dalatrafik dekor (för övrigt skyltad som linje 80, vilket verkar ganska ovanligt..) har även sett denna buss köra på linje 1 för inte allt för länge sedan.

Ersa

Citat från: Simon skrivet 28 februari 2009, 14:49:29 PM
Åkte med 4046 till flyget förra veckan.. då fortfarande med dalatrafik dekor (för övrigt skyltad som linje 80, vilket verkar ganska ovanligt..)

Den "udda" skyltningen 80 Flygbuss borde väl egentligen vara standard på alla flygbussavgångar?

Simon

Citat från: Verspieder skrivet 28 februari 2009, 15:10:48 PM
Den "udda" skyltningen 80 Flygbuss borde väl egentligen vara standard på alla flygbussavgångar?

Ja, visst borde det vara så...   dock skulle ju inte flygplans symbolen få plats då. ;)

Ersa

Citat från: Simon skrivet 28 februari 2009, 16:35:16 PM
Ja, visst borde det vara så...   dock skulle ju inte flygplans symbolen få plats då. ;)

Jovisst, om man kortar ner texten till enbart "Flygbuss" kan loggan gott sitta efter texten. :P


Anga

Vagn 4046 använder vi också på regiontrafiken titt som tätt. Den har fått en bättre förarstol, så nu behöver man inte stå och köra för att klara ryggen, som en manlig förare sa för en månad sedan. Numera har den dessutom en mycket bra acceleration. Vagn 4046 gick mest på Vindeln runt år 2003, och då var den en av de bussar som var väldigt kall, med is på golvet, har flera resenärer berättat för mig.

Jocke Selling

Citat från: Verspieder skrivet 28 februari 2009, 11:59:45 AM
Dalatrafiks stripes måste ha tagits bort väldigt nyligen. Detta i kombination med en ännu olackad batterilucka får en att misstänka framtida uppsnyggning samt omlackering. :)

Batteriluckan är väl vit - sitter i fronten, defrosterluckan däremot ;).

Jacob med C

Klara biljettmarskinen både region och statstrafik som tidigt eller kan man bara ett biljettsystem samtidigt?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Anga

När jag undervisar nya förare om hur biljettmaskinen fungerar så har Swebus en biljettmaskin för stadstrafiken och en för regiontrafiken.

Ersa

Västerbotten är inte känt som det mest flexibla länet, mest med tanke på att BestPrice-kortet saknas. I samma anda klarar inte heller biljettmaskinerna av tätorts- och regionlinjer samtidigt. Även om både Veolia och Swebus haft en del kombibussar (2524 resp 6458) att köra i både tätort och t.ex linjerna 130 och 11 med, spricker det på biljettmaskinerna.

Maskinen i 4046 måste alltså tydligen "installeras om" vid byte från stadslinjer till landsbygdslinjer, trots att alla bussar har samma biljettmaskin numera.

Anga

Om man åtminstone kunde ha öppet på busstationerna i Umeå och Lycksele helgen före sport och påsklov, och verkligen ropade ut;  Förköp. Alla vardagar är Ly Bstn fenomenal på att sälja förköp. Hon som jobbar där har tagit tid på hur fort det går att fylla en buss med endast förköp; 2 minuter. Hon förmedlar i informationen även inkommande samtal till Länstrafiken i VB, som har sitt kontor just i Lycksele, och hon emottar även samtal från irriterade resenärer och det är till henne vi ringer när man fastnat bakom en långtradare på E12, så hon har verkligen en stor kunskap och ett stort kontaktnät.