Busslink 4612/4613 vs 4614-4618

Startat av Yujin Zhang, 27 mars 2008, 20:33:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Jag åkte med 4613 idag vars enda skillnad med 4614-4618, som jag har förstått, är att den (och 4612) har Voith-låda medan 4614-4618 har ZF.

Jag kände direkt att 4613 ryckte betydligt mindre när bussen växlade (t.o.m. skönare ljud, mer rått, för den delen) och hela resan från Tensta till Universitetet gick så mycket skönare än när jag åkte med 4614 resp 4616 för ett tag sen.

Så då kommer frågan, speciellt till Nico, Magnus J mfl som kör i Råsta, är det verkligen så att 4613 (har inte åkt 4612 än) går mycket mjukare än 4614-4618 p.g.a. att den här Voith låda?

Nico


Här lämnar jag gärna walk over till Magnus m.fl. för visserligen körde jag över 4613 från Hammarby till Råsta när den var sprillans, men  det var ungefär det närmaste jag kommit den vagnen. Vågar dock inte uttala mig närmare, men det ska även finnas skillnader i utväxling/växellåda mellan 4612 och 4613 så även där kan det nog råda skillnad i hur allt uppfattas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert Brink

Och själv har man inte kört buss på över en måndad! Har varit sjuk samt att det varit lite mycket privat...
Men snart så...Och då lovar jag att återkomma i ärendet!

//R