Matställen längs med motorväg

Startat av Niklas Bygdestam, 14 oktober 2009, 01:30:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Om man åker mellan Uppsala och Gävle på motorvägen så märker man att sträckan egentligen är ovanligt livlös. På den nya sträckan mellan Uppsala och Mehedeby finns inget matställe i direkt anslutning vid motorvägen. Så fort man passerat Uppsala och de avfarter som hör till Uppsala börjar den livlösa delen av motorvägen. Ingen mack och inga matställen. Jag trodde när motorvägsbygget pågick att olika tänkbara ägare av matställen skulle slåss om att få ha platser vid avfarterna längs med motorvägen och att det skulle växa upp matställen som svampar längs med sträckan. Jag trodde till och med att det skulle finnas minst något matställe vid varje avfart. Men tyvärr är det inte så. Avfarterna är extremt livlösa och känns riktigt ödsliga. Till och med avfarten i Tierp känns ovanligt livlös

Är det trots allt kanske inte så lönsamt som man kan tro att bygga matställen vid en motorväg? Det här är ju E4 och en pulsåder så man kan ju tycka satt det borde vara lönsamt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 01:30:51 AM
Om man åker mellan Uppsala och Gävle på motorvägen så märker man att sträckan egentligen är ovanligt livlös. På den nya sträckan mellan Uppsala och Mehedeby finns inget matställe i direkt anslutning vid motorvägen. Så fort man passerat Uppsala och de avfarter som hör till Uppsala börjar den livlösa delen av motorvägen. Ingen mack och inga matställen. Jag trodde när motorvägsbygget pågick att olika tänkbara ägare av matställen skulle slåss om att få ha platser vid avfarterna längs med motorvägen och att det skulle växa upp matställen som svampar längs med sträckan. Jag trodde till och med att det skulle finnas minst något matställe vid varje avfart. Men tyvärr är det inte så. Avfarterna är extremt livlösa och känns riktigt ödsliga. Till och med avfarten i Tierp känns ovanligt livlös

Är det trots allt kanske inte så lönsamt som man kan tro att bygga matställen vid en motorväg? Det här är ju E4 och en pulsåder så man kan ju tycka satt det borde vara lönsamt

Ägarna till Gryttjoms värdshus var på ett tidigt stadium ute och ville bygga vid Tierpsavfarten men fick, trots stöd från kommunen, nej av Vägverket och länsstyrelsen med motiveringen att den planerade väganslutningen var trafikfarlig. (Se artiklar ur Arbetarbladet och UNT.)

Tyvärr har jag inte hittat någon skiss på hur det var tänkt. Ny detaljplan och byggherre finns sedan i våras enligt artikel ur Gefle Dagblad.

Anders

Drängen

Är det nån verksamhet på det våldsamma bygget vid Mehedeby?. Ang. matställen så gick det väl knackigt för dom kvarvarande efter gamla E 4 sista åren. Fick uppfattningen att det byttes ägare o.s.v. Mycket beror väl på våra kör-o vilotidsregler. åker man från Stockholm t.ex, vill man väl komma så nära 4,5 timme som möjligt innan man stannar. Men jag är den förste att beklaga utvecklingen.