Ytterligare neddragningar i Stockholms innerstad

Startat av MaxCi, 16 februari 2022, 17:08:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Keolis har inget"monopol"på linjesträckningarna i Innerstaden,utan där har Trafikförvaltningen mer att säga till om
och just denna linjeändring av 515 skulle nog ligga bra till.../Ulf

Nico

Citat från: IvveRivve004
Jag hade förresten en tanke om att förlänga buss 515 till Sergels torg och dra in den från Odenplan...

Nja, knappast någon bra idé att ta linje 515 dit! Det är inte heller bara att rita om/köra en linje utan den ska kunna ha någonstans att ställa upp och tidsreglera oxå osv. Runt Sergels torg har det alltid varit strid på kniven om befintligt utrymme. Bara för de högtrafiklinjer som trafikerade Sveavägens låga nr. var det problematiskt och i nuläget finns bara 516 kvar.

Sedan är Sveavägen en av de värsta gatorna i stan ur framkomlighetshänseende. Det kommer även att försämras ytterligare på sikt. När man är klar med ombyggnationerna på Vasagatan är det aviserat att även Sveavägen ska få samma "anpassning" av utseendet. Även bortåt Sveaplan är det tänkt att det ska bli förändringar som en följd av förändringar som s.a.s. följer på omdaningar i Hagastaden, Norrtull och Haga Södra.

Linje 515 skulle (enligt mig personligen) i så fall hellre förlängas från Odenplan via Sankt Eriksplan och vidare tillbaka till Norra Bantorget. Det lär dock inte hända... och frågan är väl om det på sikt ens kommer gå att åka röda bussar i innerstan?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman