Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !

Startat av busexperte, 19 april 2015, 20:10:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:49:23 PM
Jo, men de var helt andra tider, 20ar sedan. I dag finns det fria bussmarknaden i alla stora länderna i Europa - man är redan i Polen, Hamburg och Finland med egna bussarna - sa jag räknar i alla fall med att Megabus ELLER Superbus/Onnibus kommar at startar en bussnätet ocksa i Sverige under närmaste aren. Bade 2 trafikerar redan mycket längre linjer f.ex. fra Tallin till Warszwawa eller fra Köln till Barcelona - sa är det ocksa tänkbart med Amsterdam-Stockholm, Köln-Oslo eller Frankfurt-Uppsala.

Den svenska expressbusstrafiken var lika fri och avreglerad för 20 år sedan som idag. Enda undantaget då var att man inte fick köra folk inom ett län utan länshuvudmannens tillåtelse, men i övrigt var det bara att köra på längsmed E4:an.

Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:49:23 PM
Värför sa skeptiska emot Megabus ? Dom kör mycket effektivt dag och natt med förarbyte ca. varje 3 timmar, endast 1 förare för 90 passagerare, splitternya vanHool-bussarna, lägsta priserna. Och megabus-föraren far ca. 2500,- € i manad - det är mycket mer än vid de allra flesta sma privata tyska bussbolaget ("XYZ-Reisen") betaler, oftast ligger betalningen där vid ca. € 1800,- till 2000,- i manad.

Än så länge räcker det att titta på Onnibus ekonomiska resultat i Finland, och se hur länge de utländska ägarna ska täcka upp underskottet innan de backar ur. Jag har svårt att tro att det blir på annat sätt i nästan lika glesbefolkade Sverige, om de mot all förmodan kommer hit.
Underbud och tyska skattemedel som får täcka upp för bristfällig planering från tysk sida har vi ju redan idag gällande Arrivas kollektivtrafik i norra Stockholm. Så är det så underligt att svensken och finländaren i gemen är skeptiska, då dessa idag ser många nackdelar, men ingen av de överambitiösa paradisbilder du målar upp?

homer

Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:49:23 PM


Jo, men de var helt andra tider, 20ar sedan. I dag finns det fria bussmarknaden i alla stora länderna i Europa - man är redan i Polen, Hamburg och Finland med egna bussarna - sa jag räknar i alla fall med att Megabus ELLER Superbus/Onnibus kommar at startar en bussnätet ocksa i Sverige under närmaste aren. Bade 2 trafikerar redan mycket längre linjer f.ex. fra Tallin till Warszwawa eller fra Köln till Barcelona - sa är det ocksa tänkbart med Amsterdam-Stockholm, Köln-Oslo eller Frankfurt-Uppsala.

Värför sa skeptiska emot Megabus ? Dom kör mycket effektivt dag och natt med förarbyte ca. varje 3 timmar, endast 1 förare för 90 passagerare, splitternya vanHool-bussarna, lägsta priserna. Och megabus-föraren far ca. 2500,- € i manad - det är mycket mer än vid de allra flesta sma privata tyska bussbolaget ("XYZ-Reisen") betaler, oftast ligger betalningen där vid ca. € 1800,- till 2000,- i manad.

Varför kritisera Norwegian om de flytta med kontoret till Ireland ? Jag förvänta av en bra europäisk agerande företag att man ha kontor där, när finns lägsta kostnader för kontoret och lägsta skatte / moms. För mitt flyg fra Teneriffa till Köln-Bonn med Norwegian vill jag inte betaler högre billjettpriser än nödvändigt för att kontoret ligger i ett dyrt land meg extra högt löner och skatte / moms. Sa det flesta folket som flyga med Norwegian appladerar säkert om dom läser fra Norwegians kontorsflytte till Ireland.

Jag vet att manga svenskarna är gärna mycket konservativt och kör VOLVO (SAAB är jo redan försvunnit), köpa vid ICA eller Ahlens och boka SAS. Men manga svensk folket ocksa kör Dacia eller Kia/Hyundai etc., köpa vid LIDL och PRIMARK och boka Ryanair eller Norwegian och är mycket nöjda med dom.

Precis... varför skulle Svensken sätta sig på en buss från Stockholm till Amsterdam när han kan sätta sig på Norwegian som gör samma resa men 10 timmar snabbare... priset för flygresan är väl ungefär 500 kronor (50€)och även om du skulle få en bussbiljett för 50 (5€)tror jag ingen skulle vara intresserad av den långa restiden...

bussexperte

"Precis... varför skulle Svensken sätta sig på en buss från Stockholm till Amsterdam när han kan sätta sig på Norwegian som gör samma resa men 10 timmar snabbare... priset för flygresan är väl ungefär 500 kronor (50€)och även om du skulle få en bussbiljett för 50 (5€)tror jag ingen skulle vara intresserad av den långa restiden..."

:)  Jomen - konceptet fra extremt längre linjer är här inte att folket resa sträkningen - det var gamla Eurolines-konceptet. I praktik sälja man varje plats i bussen 2 till 4 ganger per avgang. F.ex. Amsterdam-Stockholm: Person 1 Amsterdam-Bremen, Person 2 Bremen-Köbenhavn, Person 3 Köbenhavn-Jönköping, Person 4 Linköping-Stockholm. Samma är det med Köln-Barcelona (Megabus): Person 1 Köln-Frankfurt, Person 2 Frankfurt-Freiburg, Person 3 Mulhouse-Montpellier, Person 4 Montpellier-Barcelona.

Ersa

Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:49:23 PM
Jag vet att manga svenskarna är gärna mycket konservativt och kör VOLVO (SAAB är jo redan försvunnit), köpa vid ICA eller Ahlens och boka SAS. Men manga svensk folket ocksa kör Dacia eller Kia/Hyundai etc., köpa vid LIDL och PRIMARK och boka Ryanair eller Norwegian och är mycket nöjda med dom.

Volvo ägs av kinesiska Geely. Företaget existerar.
Saab ägs av National Electric Vehicle Sweden som i sin tur även de har kinesiska ägare. Företaget har inte "försvunnit" utan existerar.
Gällande svenska bilägare har många provat Dacia, men har inte blivit direkt imponerande. Däremot är tyska, tjeckiska och japanska billiga välbyggda fordon oftast populärare än de rumänska lågprisbyggena.

bussexperte

"Jo, man kan alltid försöka spara in på "onödiga kostnader" i form av lönedumpning och skattesmitning i och med att man registrerar personal och fordon i östeuropeiska EU-länder för att komma undan kollektivavtalen, men det lär knappast fungera i Norden utan stora konflikter med etablerade företag samt fackförbunden. Samt att fordonen väl måste vara registrerat i det nordiska land man bedriver ordinarie trafik i? Jag kan inte tänka mig att man kommer undan med utlandsregistrerade bussar i t.ex Norge, där man som norsk medborgare enligt lag inte ens får framföra en svenskregistrerad personbil på norsk väg.
Måttet är redan rågat i lastbilsbranschen, och vi behöver inte samma konflikt i expressbussbranschen.
Att tvinga in arbetslösa nyanlända som inte ens lärt sig språket bra (eller knappt fått linjekännedom) i yrket håller man ju idag på med för fullt i storstädernas lokaltrafik, och det tar nog många år innan folk återfår förtroendet för Arbetsförmedlingens, Försäkringskassans och bussbranschens förmåga att bedriva en seriös rekrytering till kollektivtrafiken i de tre storstadsområdena."


Jog tror att fordonsregistreringen är ej problemet. Om man kör en linje Hamburg-Göteborg-Oslo är det säkert möjligt med en tyskregistrerade buss (?) och om Megabus eller Flixbus sej etablerar i Sverige vill dom ocksa har bussarna registrerad i Sverige. I Tyskland finns generellt inga arbetslösa tyska förare, det är stor brist med buss-förare. Sa i realitäten tar alla bussbolaget förare fran alla EU-länderna (Rumänia, Bulgaria, Croatia, Slovakia, Spanien, Portugal m. fl.). Vid det flesta expressbusföretaget är det helt normalt att man skicka ocksa nya förare direkt pa en linje med navigation, denna systemet finns speciellt vid Flixbus, Meinfernbus, Postbus etc. p.g.a. att det är liten busspartner som kan ej betala tom-provkörning. Tom-Prövkörning med förare finns endast vid Megabus. Det var ocksa redan ämne i en tysk bussforum - faktisk är Megabus i en stor antal punkter bättre än andra - men manga tänkar ocksa i Tyskland att det kan ej bli bra p.g.a. det är sa billigt... .

bussexperte

"Så om man tar mer än 5-10 €/biljett för att frakta folk tvärs över ett helt land, så har man gjort fel i kalkulationerna?"

Jag korrigera och ersätta här "fel" genom "klassiska" : Eurolines, Swebuss och andra "klassiska" fjärrbussbolaget har en "klassisk" pris- och kalkulationssystem. Det betyder att det fungerar bra om man har ca. 15, 20 eller 25 personer i stora bussen. Mindre antal passagerare betaler högre priser. Samma system användar ocksa de flesta turistbussreskalkulationer.

"Moderna nya" fjärrbussbolaget som f.ex. Megabus/Onnibus/Polskibus/Superbus satsar pa möjligt fullbokade bussarna. Om man titta pa bussarna  fra Polskibus som lämnar flygplatsen Berlin-Schönefeld mot Warszawa/Poznan och Wroclaw/Breslau är dom normalt varje dag (nästan) fullbokad aret om med 89platser eller 75platser stora bussarna. Samma princip användar alla lagprisflygbolaget som Ryanair, Norwegian, Easyjet m.fl. . Fler passagare betaler lägre pris.

Men det finns ocksa redan i Sverige och Norge "gamla" positiva exempel med "nya moderna" systemet:
Lindberghs Expressbuss fra Örebro-Län mot Stockholm med priser fran ca. € 8,- och i Norge Lavprisekspressen.no .
Där användar man redan samma princip med internetbokningar, attraktiva priser och stora dubbeldäckare.

Om jag däremot minne mina egna fjärrbussresor (eller avbryten bokningsförsök p.g.a. astronomiska priser) i Sverige under de sista 20 aren - (Trelleborg-Jönköping, Oskarshamn-Nyköping, Oskarshamn-Arlanda, Landvetter-Nässjö, Nässjö-Arlanda/Nyköping (Skavsta)) var det alltid sa dyrt att det var oftast bättre och nästan samma pris att familjen hämta/lämna med flera timmars bilresa f.ex. direkt fra/till flygplatsen.

Och jämfört med denna astronomiska busspriser har vi i dag verkligen i nästan hela Europa (utom Sverige och Spanien) "paradiset"  där man automatisk boka en billigt buss och ej tänka om bil- eller tagresa i stället  :)

Jag känner ej framtidsplaner fra Stagecouch-Souter-Megabus/Superbus/Onnibus och kanske att dom haller sej pa ordet "bränt barn skyr elden" efter erfaringar fra 1996 och startar ej i Sverige i framtiden. Men för alla svenskarna kan man endast hoppas at dom startar i Sverige sa snart som möjligt för at det blir mycket billigare at resa fra A till B runt i landet.


Ersa

Om möjligheterna redan finns här i landet så hade väl expressbussbranschen kryllat av samarbetande små- och medelstora svenska företagare redan idag? Men så är det inte. Vilket hellre torde bero på att underlag saknas, istället för att utländska storbolag inte hunnit komma hit och "välsignat oss" med sina idéer.
Nåja, hur det än blir har det ju i knappt någonting med olika inlägg på detta forum att göra. Här håller huvudsakligen bussintresserade privatpersoner till, som dessutom främst är intresserade av upphandlad lokaltrafik, medan representanter för expressbussbranschen och deras resenärer knappt är representerade.

I övrigt litar jag på L-G Lassander som från första parkett upplevt nackdelarna med den "utveckling" Onnibus lett i Finland.

bussexperte

#37
Nu trafikerar linjen 073 Leverkusen(Köln)-Hamburg-Malmö 1 x dagligen och 1 x Köbenhavn-Hamburg-Bremen samt Leverkusen-Köbenhavn som nattbuss ocksa.

Flixbus-Meinfernbus startar nu en hel nytt linjesystem med speciella skidlinjer som trafikerar endast fra ca. 18. dec till slut fra mars mellan alla stora städerna i Tyskland, Nederland och Belgien och alla skidbyerna i Tyskland och Österrike.

Det är 14 nya linjer totalt, alla startar pa kvällen i storstäderna - trafikerar hela natten till München - ankomst där alla 14 busserna klockan 5:00 - nu har passagerare 50min at byte till "rätt" bus och alla bussarna ankommar i skidbyarna omkring klockan 9:00 direkt vid parkeringsplatsen fran liften !

Exempel: Linje SKI07 Hamburg-St.Anton
Om man nu vill fra Hamburg till Kitzbühel byte man i München omkring klockan 5:00 till linje SKI03 som trafikerar Münster-Kitzbühel/St.Johann.
Sa svenskarna/danskarna kan köra till Hamburg/Berlin och tar nattbussen direkt till varje skidbyarna, direkt till liftstationerna !

SKI01: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...hofen.html
SKI02: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...-wirl.html
SKI03: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...tirol.html
SKI04: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...glemm.html
SKI05: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...tdorf.html
SKI06: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...nchen.html
SKI07: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...anton.html
SKI08: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...anton.html
SKI09: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...elden.html
SKI10: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...nchen.html
SKI11: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...nchen.html
SKI12: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...nchen.html
SKI13: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...nchen.html
SKI14: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...nchen.html
Paris-Lyon-Albertville/ValdÌsere SKI71: http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...avoie.html

Stora antal nya dubbeldäckare är under leverans, man räkna ocksa med stora antal dagsskidturister fra Bayern till Österrike:
http://www.fernbusgalerie.de/images/MFB-FLIX/Univers_Reisen/KO-VB_107_2_27.08.15.JPG
http://www.fernbusgalerie.de/images/MFB-FLIX/NieuwLand_Reizen/39-BFJ-3_12_22.01.15.jpg
Busserna kommar oftast nästan direkt fra fabrik till linjetrafik.


bussexperte

Namnsdel "Meinfernbus" ska kommas at försvinna under 2016 - sa företaget heter fra ca. 2017 endast "Flixbus".

I en aktuellt interview fra Flixbus-chefen Schwämmlein fanns flera interessanta informationer. Delvis verkar det lite arrogant med infos om konkurrenter, fel fra NationalExpressgruppen m. fl. - och Flixbus vill ha 80% (!) marknadsandel i fjärrbusstrafik i Europa !
https://www.youtube.com/watch?v=YnD7IFUwK7k

Linjestrategie har ändrats ocksa - tidigare var det i genomsnitt ca. varje vecka öppning fra 1-2 nya linjer. Under senaste manaden och i framtiden öppnar man en stort nätet i en land pa ett slag pa samma sätt som plötsliga överraskande Skidbusslinjer till Österrike och franska Skidomrade nu.

Sa det kan händer under 2016/2017 (SPEKULATION !):
- nya nätet i Sverige och Danmark och upp till Oslo
- nya nätet i Poland
- nya nätet i Spanien och Portugal
- Londonnätet, ca. 10 nya linjer fra "alla" europäiska städerna till London pa ett slag

Huvudproblem fra konkurrenterna är at dom kan ej sa snabbt öppna nya linjer som Flixbus - expansion blir langsamare och därmed marknadsandelen mindre och mindre. Aktuellt ser det sa ut, at det finns följande 5 stora fjärrbussgruppen / kooperationer i Europa:

- Flixbus (16 länderna)
- Stagecoach-Souter (Megabus, Oxford-Tube, Onnibus, Superbus, Polskibus)
- Postbus.de - Isilines.fr  - Transdev -  simpleexpress.eu/Luxexpress
- Ouibus - Berlinlinienbus - IC-Bus (bussarna fra europäiska järnvägsföretaget SNCF, DB, ÖBB, SBB)
- NationalExpress - ALSA.es - Eurolines - DeutscheTouring

Tillsvidare finns medelstora national isolerade bussföretaget:
Starshipper (Frankrike)
Student-Agency (Tcheckien)
Ibus.it Kooperation (Italia)
Deinbus (Tyskland)
Onebus.de (Tyskland-Italia)
Neobus.pl (Poland)
PKS (Poland)
Sindbad (Poland)
Swebus (Sverige)
Nettbuss- Unibuss/Lavprisekspressen (Norge/Sverige)
Abildskou (Danmark)
Avanzabus.com (Spanien)

Ersa

Citat från: bussexperte skrivet 23 november 2015, 16:49:23 PM
Jag vet att manga svenskarna är gärna mycket konservativt och kör VOLVO (SAAB är jo redan försvunnit)

Detta är lite off-topic, men rena felaktigheter kan behöva rättas till för att undvika missförstånd:

www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323442
www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323467

homer

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2015, 13:53:49 PM
Detta är lite off-topic, men rena felaktigheter kan behöva rättas till för att undvika missförstånd:

www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323442
www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323467

Nevs är väl ingen som seriöst tror på längre?

för övrigt, är Tyskarna betydligt mer konservativa/nationalistiska i sina bilköp än vad svenskarna är

Walter

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2015, 13:53:49 PM
Detta är lite off-topic, men rena felaktigheter kan behöva rättas till för att undvika missförstånd:

www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323442
www.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323467

Som inte får heta SAAB......  Lika kinesiskt som Volvo.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 12 december 2015, 16:27:45 PM
Som inte får heta SAAB......  Lika kinesiskt som Volvo.

SAAB i versaler försvann redan 1965 då Svenska Aeroplan AB bytte namn till Saab AB. :P

homer

Citat från: Walter skrivet 12 december 2015, 16:27:45 PM
Som inte får heta SAAB......  Lika kinesiskt som Volvo.

Volvo personbilar är ett svenskt AB med säte i Sverige och fabrik och utveckling i sverige, att säga att det är ett kinesitskt företag är fel, det ägs endast av kinesiska investerare

bussexperte

Det ser sa ut at det tar lite längre tid at Meinfernbus-Flixbus kommer till Sverige... . I aktuellt interview med Flixbus-chefen fanns följande uppgifter vad är planerad för 2016:
- lite mer expansion i tyskland framförallt i mindre byer
- vidare snabbt stor expansion i frankrike, nederland och italia
- Flixbus vill bli Nr. 1 i frankrike fra Januari och Nr. 1 i italia fra maj 2016
- helt ny fjärrbussnätet i poland, rumänia, bulgaria
- flera nya linjer i slovenia, slovakia, tchekien, ungarn/hungary, croatia

men ingenting nytt om sverige och danmark... :(