12-åring i Dalarna tvingad kliva av buss i snöstorm

Startat av Ersa, 08 december 2013, 15:45:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Fick åka med för föraren, men avvisades av kontrollant längs linjesträckningen.
www.bussmagasinet.se/2013/12/tolvaring-avkastad-ur-buss-i-rykande-snostorm/

Johan Hansson

Med tanke på stormen Svens framfart gjorde busschaufför helt rätt att ta med sig 12- åringen trots att han glömt busskortet.

Även om jag vet kontrollanten egentligen bara utför sitt jobb så anser jag att han/ hon kunde ha överseende med tanke på stormen.



Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

MrH

Citat från: Johan Hansson skrivet 08 december 2013, 16:40:17 PM
Med tanke på stormen Svens framfart gjorde busschaufför helt rätt att ta med sig 12- åringen trots att han glömt busskortet.

Även om jag vet kontrollanten egentligen bara utför sitt jobb så anser jag att han/ hon kunde ha överseende med tanke på stormen.


Jamen självklart skulle man haft överseende! För mig helt obegripligt varje gång sådant här inträffar. Ett barn skickar man inte av bussen. Punkt. I synnerhet inte i det väder som rådde. Och så kommentaren då "kontrollanten minns inte just den här separata händelsen" - jo tjena...! Det har ju inte precis gått ett år efter att det hänt....  ::)

/MrH

pegee

Är det ingen kommunikation mellan förare och kontrollant? Om jag som förare
tillåter en resande att komma med, så kan väl inte kontrollanten bara strunta
i mitt beslut?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Björn Ax

Citat från: pegee skrivet 08 december 2013, 21:05:49 PM
Är det ingen kommunikation mellan förare och kontrollant? Om jag som förare
tillåter en resande att komma med, så kan väl inte kontrollanten bara strunta
i mitt beslut?

Nu vet jag inte hur det är på det aktuella stället men jag vet när jag körde åt GUB så frågade alltid kontrollanterna när dom klev på om det var något dom behövde veta.

Tycker det borde vara samma överallt men man vet ju aldrig.

Jag vet inte om kontrollanterna kan åsidosätta mitt beslut men om jag hade varit chauffören på denna buss hade jag sagt emot kontrollanterna och vägrat släppa av killen.

Är det kallt och dåligt väder då är det strunt samma om ett barn inte har biljett. Man låter dom åka med ändå.

Ersa

Citat från: pegee skrivet 08 december 2013, 21:05:49 PM
Är det ingen kommunikation mellan förare och kontrollant? Om jag som förare tillåter en resande att komma med, så kan väl inte kontrollanten bara strunta i mitt beslut?

Så har det alltid gått till på de ställen jag kört. Föraren är "kapten på skutan" och har ofta full koll på vilka stamkunder som får åka även om färdbevis kanske saknas vissa dagar.

Citat från: Björn Ax skrivet 08 december 2013, 21:11:44 PM
Nu vet jag inte hur det är på det aktuella stället men jag vet när jag körde åt GUB så frågade alltid kontrollanterna när dom klev på om det var något dom behövde veta.

Just så har jag också alltid upplevt att det går till.

CW66

Tyvärr funkar inte "kapten på skutan" i verkligheten.

Kontrollanterna har full rätt att ta beslut över föraren oavsett vad denne anser.
Kommer själv ihåg den tiden man körde linjetrafik att man släppte på de som inte betalat på eget ansvar, och kom det någon kontrollant var det helt upp till kontrollanten att ta beslut om ev. kontrollavgift eller annan åtgärd.

Föraren kan dessutom ställas till svars till företaget om varför denne släpper på resenärer utan att betala för sig, och därmed få en ev. varning etc för att åsidosatt sina uppgifter som bussförare.

Vad gäller den enskilda händelsen kan jag inte kommentera den eftersom jag inte var med och vet vad som hände egentligen - och framförallt var (som vanligt) inte tidningen heller med på bussen (även om dom tror det själva)...

Jo

Citat från: pegee skrivet 08 december 2013, 21:05:49 PM
Är det ingen kommunikation mellan förare och kontrollant? Om jag som förare
tillåter en resande att komma med, så kan väl inte kontrollanten bara strunta
i mitt beslut?

Beroende på hur avtalet mellan Dalatrafik och Nobina ser ut kan det nog till och med vara så att Nobina får betala vite ifall det framkommer att föraren medvetet släppt ombord resenärer utan giltigt färdbevis.

Kimsan

Föraren ÄR "Kapten på skutan" och har den högsta befogenheten ombord, endast någon med polismans befogenhet kan kliva in och ta "tillfälligt" befäl ombord. Han kan till exempel avvisa kontrollanterna, men han får ju då räkna med att bli rapporterad. Allt vi gör måste vi stå till svars för, väljer han att pojken ska vara kvar så får han ju motivera varför i efterhand.

Min fru är kontrollant för G4S i Skåne och hon har varit med om att bli avvisad från buss då dem hade civilkontroll, dvs dem var inte uniformerade och busschauffören godkände inte det så dem fick gå av men dem skrev en rapport om händelsen. Den föraren kommer ju ha svårt att förklara det agerandet

John P

Riktigt, riktigt dåligt av kontrollanten  :( !

Man bör ha överseende när det gäller barn och äldre.
Han borde ha lyssnat på föraren, som förövrigt verkat agerat helt föredömligt.  Redan vid påstigning bör kontrollanten  fråga föraren  om det är något han bör känna till.
Det extrema vädret i sig är nästan ett skäl för att inte ta ut böter just då.

Visst skall resenärerna göra rätt för sig, fast pojken hadde ju faktiskt skolkort och om nu kontrollanten inte tror pojken eller lysnar på bussföraren så hadde det kanske gått att ringt till skolan till och med.

Kontroller behövs, tro inte att jag tycker något annat, fast kontrollanterna bör vara lyssnande och samarbeta med förarna, de måste också bedömma efter eget sunt förnuft olika situationer. Det är ibland  bättre att fria än att fälla, negativ publicitet kan vara långt mycket värre än ev. utebliven biljettintäkt.....

Nu vet vi inte hela bilden, men om det är som det står i artikeln så är det mycket dåligt !
Bussförare på Nobina Trollhättan.

MartinMartin

Men släpp fritt för alla mellan 0-18 istället då så har vi rullande fritidsgårdar och alla är nöjda och glada och ni slipper sitta och kasta skit på kontrollanter som sköter sitt jobb.

Björn Ax

Citat från: MartinMartin skrivet 09 december 2013, 02:05:57 AM
Men släpp fritt för alla mellan 0-18 istället då så har vi rullande fritidsgårdar och alla är nöjda och glada och ni slipper sitta och kasta skit på kontrollanter som sköter sitt jobb.

Nej det är inte det vi menar men när det är snöstorm så lämnar man inte ett barn bara så där.
Man måste alltid ta varje situation som en egen.

Det hade varit skillnad om det varit sommar och 20 grader varmt. Men nu var det ju tydligen snöstorm där och då tycker iaf jag att man aldrig lämnar ett barn ute på en linje oavsett om dom har mobiltelefon eller inte.

CW66

Men vad ni håller på o dömer  :)
Ingen av oss var ju med vid händelsen och vet alltså inte alls vad som har hänt eller hur?

Detta är ju egentligen en helt ointressant diskussion (om den enskilda händelsen alltså) sålänge vi inte har några faktabevis på vad som verkligen hände.

Jag tycker precis som MartinMartin - varför skall man kasta skit på nångon som faktiskt gör sitt jobb som den ska?

Ställ er istället frågan - vad är de för en korkad förälder som släpper ut sitt barn att åka buss för det första ENSAM när man är 12 år? Och för det andra utan färdbevis.
DET är väl något att fundera på?
Tyvärr är det väl ofta så att dagens föräldrar i viss mån tror att allt löser sig bara någon annan tar hand om problemet - och sedan kan man gå bakvägen till tidningen och hänga ut folk, medan man egentligen själv som förälder har det fulla ansvaret för händelsen!

Och det var väl en konstig inställning att är det kallt tar man med 12-åringen, men är det varmt kan den stå ute o vänta....eh?

JH

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 09 december 2013, 08:28:56 AMOch det var väl en konstig inställning att är det kallt tar man med 12-åringen, men är det varmt kan den stå ute o vänta....eh?

I grunden håller jag med dig om att föräldrar måste fatta att det är de - inte lärare, inte busschaufförer, inte någon annan i hela världen - som ska uppfostra sina barn till vuxna människor som kan stå på egna ben. Det daltas alldeles för mycket med folk som i stället för att inse att de har ett egenansvar springer till diverse kvällsblaskor och grinar när de inte får som de vill. Det är inte någon annans fel att du har glömt ditt busskort och det är verkligen fult att hänga ut vänner av ordning i pressen med känsloargument när det faktiskt finns resevillkor. Ja, en chaufför "kan väl åtminstone" ditten och datten. Nej, det är chauffören och ingen annan som avgör om han vill göra detta.

Men skillnaden mellan att kasta av någon i fint väder och i en riktig snöstorm är uppenbar. Ungen löper risk att bli överkörd pga dålig sikt, dåligt väglag eller buskörning. Han kan få grenar eller en hel gran i huvudet. Jag vet inte hur han var klädd eller hur kallt det var men om han blir förvirrad kan han gå vilse, frysa ihjäl och hittas framåt vårkanten. Om det överhuvudtaget fanns ett hus där han kunde be om hjälp i närheten finns det gott om skumt folk överallt.

Det handlar om ett minimalt tillmötesgående i utbyte mot att undsätta någon från en påtagligt riskabel situation, även om han försatte sig själv i den genom att vara slarvig med kortet.

Fikman


Nu är det ju så att elev har rätt åka till och från skola om den glömt/blivit av med kortet, ska elev åka hem så ska han kliva på vid skolhållplats . Har kortet försvunnit ska elev anmäla till berör person på skolan å lapp i väntan på kort. Jag har försvarat kund mot kontrollant, ja slog halv av misstag och jag sa till kontrollant att jag hade gjort fel och sen var det inge mer med det.