Huvudmeny

Senaste inlägg

#41
Ordet är fritt / Ersättning järnvägstrafik 2024
Senaste inlägg av S Svensson - 22 mars 2024, 11:56:17 AM
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/jarnvag/aktuella-arbeten-pa-jarnvagen/

https://www.skanetrafiken.se/banarbeten1/

Det är omfattande ersättningstrafik i påsk.

Kanske någon fyller på med arbeten i SL området.

Nobinas tågersättningssida ?
Tidigare i varje fall har Nobina hyrt ut bussar till andra företag t ex i Göteborg sommaren 2023!
#42
Busstrafik / SV: Busstrafik i Västra Götala...
Senaste inlägg av Erling.L - 22 mars 2024, 11:19:11 AM
22 april ska L139 nu äntligen starta
#43
Bussnack / SV: fd Vy till Nobina
Senaste inlägg av virtual1 - 22 mars 2024, 09:42:36 AM
Tågersättning nånstans?
#44
Bussnack / SV: Ontario-bussar från Uppsal...
Senaste inlägg av yngrot - 21 mars 2024, 19:45:56 PM
Förra året körde vi förbi där dessa olika bussar fanns om jag minns rätt var det totalt 4 st
#45
Busstrafik / SV: Trafik 2026 Orust Tjörn St...
Senaste inlägg av VästSverige - 21 mars 2024, 18:48:22 PM
Citat från: S Svensson skrivet 21 mars 2024, 12:02:05 PMKan det tänkas att X-pressbussar finns i ett separat vatal ?

StenungsundX, OrustX och TjörnX dras troligen in.
Dessa linjer ersätter de vad jag tror men det är inte säkert
StenungsundX 321
OrustX 370 371 378
TjörnX 351 352 353
#46
Bussnack / fd Vy till Nobina
Senaste inlägg av Walter - 21 mars 2024, 17:16:10 PM
Vy Buss fd 70663,70665,70824-70827 är nu enligt SBH skrivna på Nobina Fleet. Dessa är Vo 9700S årsm 2013. Någon som vet var det är tänkta att användas?
#47
Busstrafik / SV: Trafik 2026 Orust Tjörn St...
Senaste inlägg av vraket - 21 mars 2024, 12:58:43 PM
352 finns som linje i dagsläget. Den kör Häggvalle damm till Wallhamn och endast tillbaka till Habborsby.
353 kör i dag mellan Skärhamn och Nösnässkolan. En tur på morgonen. Ingen tur tillbaka.
354 är en ringlinje mellan Häggvalle damm, Höviksnäs och Berga tillbaka till Häggvalle damm. Tre turer per dag.
#48
Busstrafik / SV: Trafik 2026 Orust Tjörn St...
Senaste inlägg av S Svensson - 21 mars 2024, 12:02:05 PM
Kan det tänkas att X-pressbussar finns i ett separat vatal ?
#49
Busstrafik / SV: Tågersättning-ja eller nej...
Senaste inlägg av S Svensson - 21 mars 2024, 12:01:24 PM
Jag var och är fortfarande intresserad av samhällsplanering och då speciellt planering av buss och tågtrafik. Jag har även intresse av bygg-och miljö planering.
I samband med att jag läste en del ämnen var jag i kontakt med politiker i Göteborg. Göteborgsregionens kommunalförbund (GK/GL) hade vid 70-talets slut avtal med bussbolag. Mest kända är naturligtvis biljettsamarbetet inom den ordinarie trafiken. Men Kommunalförbundet(GK/GL) tecknade även avtal (berättade Lennart Olsson,då anställd av ovan)med turistbussföretag och de ordinarie trafikföretagen om att ha ett antal turistbussar i reserv för olika situationer.
 
Företag som kör ersättningsbuss är Nobina. De har en egen hemsida,som jag glömt adress till. Där kan man slå in tågnr och se vilken buss som ersätter. Nobina kör oftast inte allt själva.   
Sedan kan väl sägas att det har hänt att tågen ställts in på Västkustbanan. Till och med lite ofta.   Med tanke på att antalet arbetspendlare ökat så räcker inte bussar till. Speciellt då mängden turistbussar kraftigt minskat. I Göteborg finns det några företag som är specialiserade att köra tågersättning. De har litet äldre bussar. Hur skall man då göra ? Försök att köra tågen istället. Se till att elmatningen till banan fungerar. Eventuellt med starkare omformare och bättre trädsäkring.
#50
Busstrafik / SV: Tågersättning-ja eller nej...
Senaste inlägg av Jo - 21 mars 2024, 10:18:54 AM
Har väl även varit artiklar i Sydsvenskan om det och det har handlat om att upphandla stand-by-bussar både i Halland och Skåne vid oplanerade banavstängningar.

I Skåne har man ju även problemet att vissa banor inte är stormsäkrade så att man ställer in främst pågatågen när det ska bli stormigt. Detta samtidigt som valt dubbeldäckare på flera Skåneexpressen och regionbusslinjer vilka har riktlinjer för att sänka farten vid vindbyar över 8 m/s och ställa in från 18 m/s . Så i de fall man behöver ersätta tågen pga. väderproblem behöver man samtidigt ställa in Skåneexpressen och regionbussarna. Så det behövs ju i så fall väldigt många stand-by-bussar...