Willys Knight

Startat av Greger Larsson, 22 september 2010, 21:44:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Får tacka för kommentarer och kompletteringar.
Bilden nedan är i alla fall tagen i Norrköping, på Nya Rådstugugatan 3. Huset finns kvar, dock med annan verksamhet numera!
Och, som synes, så användes förkortningen AMI redan här på Amerikanska Motorimporten. Således en helt riktig fundering av Muk att företaget sedan började kallas Motorami.
Bussen på bilden ska levereras till Carl Persson, Lotorp, texten Norrköping-Finspång-Lotorp syns på karossidan. Någon som har ett reg nr eller andra upplysningar om bussen?

Ove Bojarp

På sista bilden, så syns att de även hade Whippet, och om jag inte ser fel,
även något som jag tyder som Falcon Knight, och så understa raden
ovanför AMI, Willys Knight. Men Falcon har jag aldrig hört talas om tidigare,
fanns det eller är det en feltydning av mig. 

bilomnibussen

Visst står det Falcon Knight! Jag letade efter den fotade bussen i ett till hälften avskrivet bilregister från Östergötland 1933 utan resultat. Däremot fann jag tre stycken andra Willys Knight:
E   870 AB Linköpings Omnibustrafik, Linköping
E 1222 Ernst A. Passel, köpman, N. Promenaden 117, Norrköping
E 6222 "       "   "         "           "   "                 "     "
Mvh Jan G

Ola Almquist

I "Omnibustrafiken  och linjetrafiken med lastbilar i Sverige" från 1938 finns följande med (med reservation för att jag missat några):

Lydén & Ljungqvists Omnibustrafik, Jönköping
F4982 1930 16 pl

Theodor Anderssons Omnibustrafik, Värnamo
G1500 1928 22 pl

Frics & Gustrafssons Omnibustrafik, Kristianstad
L5533 1928 24 pl

Statens Järnvägar; AB Kullens Omnibustrafik
M15396 1930 25 pl

Östen Anderssons Omnibustrafik, Kärra
N3224 1931 22 pl

Statens Järnvägar, Kungälvslinjerna
O3446 1932 18 pl
O5908 1935 23 pl

A W Alfredssons Omnibustrafik, Borås
P540 1931 22pl

AB Nya Åkeriet, Karlstad; Karlstads Omnibustrafik
S2900 1929 27 pl
S2233 1931 27 pl

M.v.h.
Ola

Ove Bojarp

Den som skall till CP, den på sista bilden,
är det en kylarmaskot, eller något annat som tycks
speglas i butiksfönstret? Det liknar en sittande skytt,
kan någon av fordonen ha haft det som mascot,
eller kan det ha varit beställt av fordonsköparen?

Mats Karlsson

Citat från: Ove Bojarp skrivet 26 september 2010, 21:52:36 PM
Den som skall till CP, den på sista bilden,
är det en kylarmaskot, eller något annat som tycks
speglas i butiksfönstret? Det liknar en sittande skytt,
kan någon av fordonen ha haft det som mascot,
eller kan det ha varit beställt av fordonsköparen?
Kolla denna sida:
http://www.arteauto.com/browseproducts/Willys-Knight--1927-28.HTML
Det är en kylarmaskot!

Greger Larsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 26 september 2010, 12:48:58 PM
Visst står det Falcon Knight! Jag letade efter den fotade bussen i ett till hälften avskrivet bilregister från Östergötland 1933 utan resultat. Däremot fann jag tre stycken andra Willys Knight:
E   870 AB Linköpings Omnibustrafik, Linköping
E 1222 Ernst A. Passel, köpman, N. Promenaden 117, Norrköping
E 6222 "       "   "         "           "   "                 "     "
Mvh Jan G

Som av en händelse fanns E6222 på bild. Bilden är märkt W.K. 16

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 27 september 2010, 18:42:19 PM
Som av en händelse fanns E6222 på bild. Bilden är märkt W.K. 16
= Willys Knight nr 16 till Sverige???

bilomnibussen

Vagnen hos Weidermans hade regnumret T 6591, registrerad 29 nov 1929, Kaross: Hjärsta Möbelfabrik. Nedskrotad 1935. Skall ha haft en s k slidmotor, hade alla Willys Knight den typen av motorer? Jag träffade en gång den 90-årige motorintresserade mannen Carl Lundell som berättade att bussen levererats från hans faders bilfirma i Örebro. Slidmotorn skall ha blivit utbytt mot en Scaniamotor enligt mannen. Detta finns dock inga noteringar om i bilregistret vilket det borde ha funnits.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Alla de här ovan avbildade Willys-Knight-bussarna förefaller vara av årsmodeller ca 1926-1928. Detta gissningsvis med utgångspunkt från bl a karossernas utseende. Weidermansvagnen från 1929 hade på huvsidorna tre stycken galler med vågräta gälar. En liknande vagn, troligen med Hägglundskaross fanns på bild i Bussnytt nr 1/1991 sidan 24. Den vållade läsekretsen en del huvudbry och jag tror aldrig man kom fram till vems bussen varit. Bilden kom från Runar Alvesäter.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Tråden verkar fortfarande ha visst intresse så här kommer ytterligare en östgöta-Willys. Denna bild är märkt W.K. 21 och bussen ska ha förlängt chassi samt plats för 22 passagerare. Något tips om ägare och regnr? I 1938 års bussbibel verkar sträckan Norrköping-Ljusfors ha trafikerats av något som hette Ljusforstrafiken, dock kan ju även annan/andra aktörer funnits på 1920-talet.

Smyger även in en lastbilsbild, fotad i Skåne?? Till skillnad från de visade bussarna har denna bil blank kylarmaskering:

bilomnibussen

Mycket roligt att få se alla dessa skarpa och fina bilder. Finns några data till bilderna som tex kan kasta lite ljus över vem som tillverkat karosserna. Det fanns väl en firma i Norrköping, har glömt vad den hette. Är lastbilen säkert en Willys-Knight? Tycks vara annat utseende på navkapslarna. Dessutom frågar jag mig om den tidens fälgar var något slags standardutrustning från annan tillverkare. Tycker mig ha sett mycket snarlika på såväl Reo som Dodge.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 28 september 2010, 22:06:30 PM
--
Är lastbilen säkert en Willys-Knight? Tycks vara annat utseende på navkapslarna. Dessutom frågar jag mig om den tidens fälgar var något slags standardutrustning från annan tillverkare. Tycker mig ha sett mycket snarlika på såväl Reo som Dodge.
Mvh Jan G

Jo, så går det. Hade egentligen tänkt lägga ut en annan (Willys-)lastbilsbild men bytte till denna. Och då blev det ju fel, för visst har denna bil ett annan märke på kapslarna, nämligen detta:
http://clubs.hemmings.com/clubsites/wokr/gallery/ohc_05.htm
Nåja, Willys och Overland kom ju så småningom att hänga ihop så bilden får ligga kvar..

Ove Bojarp

Jag kan inte hitta något om Okna, det enda som jag får fram
är något utländskt, eller saknas det något mer i namnet?
Jag trodde först att det var en gammal stavning för Ukna,
men då är det ju fel område.

Ola Almquist

Okna station låg här: http://banvakt.se/sok.php?objekt=6122, mellan Eksund och Kimstad på Östra stambanan.

M.v.h.
Ola