Ontario-bussar från Uppsala. Finns det några kvar?

Startat av Ok67, 20 februari 2024, 17:22:44 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ok67

Finns det några Ontario-bussar från Uppsala som fortfarande är i livet? Vore kul om man kunde åka och titta på någon :) 

Tommy E

En finns/har funnits i Hörsne på Gotland, åtminstone sommaren 2020 var den kvar. :)





Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Tyvärr ligger detta längs den delen av linje 41 som har sämst turtäthet.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Fast Micke, alla behöver ju inte åka buss/tåg till dit de ska ;-)

Ok67

Citat från: Tommy E skrivet 21 februari 2024, 21:03:52 PMEn finns/har funnits i Hörsne på Gotland, åtminstone sommaren 2020 var den kvar. :)






Oj! Måste ha varit ett projekt att få dit den. Antar att räckvidden inte är jättelång och det är inte jättegott om tankstationer för CNG. Eller går den att köra på bensin också?

Och vad gör den där? Den är registrerad på ett företag i Uppsala.

John P

Nja, runt 13 mil Uppsala -Nynäshamn, sedan är det ju färja. Hur lång sträcka det är på Gotland vet jag inte.. Men visst kan det vara lite av ett äventyr att flytta gamla bussar.. Var ett bussbolag i Serbien som köpte en del av våra ( Nobina Trollhättans) gamla MAN Lion´s City gasbussar sedan 2008 -2009, bussar som i bland gick lite så där, de hämtade bussarna i Vänersborg  och körde hela vägen till Serbien! Enligt uppgift hade dock resan gått bra!
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Nico

Att köra ned äldre gasdrivna bussar till Serbien borde ha varit ganska simpelt... om än halvjobbigt i sig då gamla stadsbussar och motsvarande i halvbra eller sämre skick sällan är så roliga att ratta längre sträckor.

Fordonsgas (metangas) är sedan ganska vanligt förekommande inom bl.a. Central-, Öst- samt Sydösteuropa. Dock är det i många områden dock kanske mer frekvent med naturgas istället för biogas... i sak är det ju dock samma typ av gas och det som skiljer är hur dess produktion. På Balkan och och andra håll så har det även varit vanligt att man byggt om befintliga fordon (både privatbilar och tunga fordon) till gasdrift... ibland dock med mindre lyckade resultat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ok67

#7
Är det inte snarare LPG man använder nere på kontinenten? Alltså Gasol.

S Svensson

#8
På frågan kan svaras att både metangas och propangas användes. Propan finns i gasolflaskor.
Om jag nu minns rätt var det Nederländerna som köpte fordon i Sverige som gick på propan.
För den som ville köra på detta hade Linjebuss dotterbolag en tillsats så personbilar gick att bygga om från bensindrift (ottomotor). När det gäller metangas så är det bussar från MAN som har lyckats bäst att få det hela fungera. Scania kunde efter att blivit dotterbolag till VW förvärva gasdriften från MAN. Volvo började ju så smått med metan men de fick bygga om,bygga om och de sista i GS 800-serie fungerade nog bra.
Jag tror att metan inte kommer att ha någon framtid egentligen eftersom metan är en gas av samma typ som koldioxid. Inte ens om den kallas biogas.
Bussar går ju på HVO som för det mesta är tallolja med vätgasbehandling. Lättbentyl är ett gammalt bränsle som är bensin utblandad med etanol eller metanol. Inblandning brukar man kalla det hela. Det intressanta är ju faktiskt att det hela handlar om bränsle från bilismens barndom. Dock att det går att köra en dieselbil på en del annat också. Eldrift kom redan 1907-1909 och senare övergavs detta. Batterierna blev troligen för tunga.

Metan kommer till Sverige och övriga länder genom någon form av ledning eller kan tankas på speciella ställen där så kallad biogas framställs.
Metangas finns i ett lager i oljekällor men kan framställas genom rötning av olika materiel.

John P

Citat från: Nico skrivet 23 februari 2024, 21:25:03 PMAtt köra ned äldre gasdrivna bussar till Serbien borde ha varit ganska simpelt... om än halvjobbigt i sig då gamla stadsbussar och motsvarande i halvbra eller sämre skick sällan är så roliga att ratta längre sträckor.

Fordonsgas (metangas) är sedan ganska vanligt förekommande inom bl.a. Central-, Öst- samt Sydösteuropa. Dock är det i många områden dock kanske mer frekvent med naturgas istället för biogas... i sak är det ju dock samma typ av gas och det som skiljer är hur dess produktion. På Balkan och och andra håll så har det även varit vanligt att man byggt om befintliga fordon (både privatbilar och tunga fordon) till gasdrift... ibland dock med mindre lyckade resultat.


Tänkte inte främst på gastillgången utan mer på att dessa bussar ofta hade en tendens att krångla, t.ex  gå ryckigt, slänga in växlar, CNG diagnoser e.t.c. Bussarna gick och andra sidan  ofta bättre om man inte stängde av motorn så ofta, fick bussen gå utan massa start och stopp så gick de ofta bra. När dessa bussar gick som de skulle var de faktiskt rätt trevliga att köra, vilket väldigt många förvisso inte håller med om...!
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Nico

OK, det var lite det jag tänkte mig just att äldre bussar sällan är så roliga att ratta längre sträckor. Speciellt då inte stadsbussar, som sällan gått i högre farter, på motorväg mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

Gas kan bli framtidens bränsle. Köra på el kan nog gå bra i tätorter men bussar och lastbilar kanske kommer att köras på vätgas (H). Problemet här är att väte är brandfarligt. Vätgas kan framställas med el under tid då det är låg elförbrukning. 

Peter_ker

Håkan Sundström på Dalby Maskin i Uppsala hade ett gäng stod på bergtäkten för några år sedan. Nu vet jag inte om de är kvar. En är ju tydligen på Gotland enligt tidigare inlägg.

yngrot

Förra året körde vi förbi där dessa olika bussar fanns om jag minns rätt var det totalt 4 st
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina