+ Advent 2010 #5 - Batteribusser i Zermatt

Startat av Bergenga, 06 december 2010, 15:57:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ Advent 2010 - luke 5
Batteribusser i Zermatt


Mens Norges eneste batteribussrute, parkeringsbussen "Plussen" ved St. Olavs hospital i Trondheim, egentlig skulle vært nedlagt 30. november i år, men på et møte dagen etter ble redda for i hvert fall et par måneder framover, så står det bedre til med batteribussbestanden i Sveits. Zermatt er ikke bare en spesiell by ved at du finner mye tog der og at den ligger på 1608 moh., men du kan faktisk kun komme dit ved å ta toget fra Täsch, der nermeste parkeringshus er. Byen er helt fri for vanlige privatbiler, og det som er av trafikk der er elektrisk.

Selskapet som driver bussene heter Elektrobusbetrieb Zermatt, eller E-Bus Zermatt som de markedsfører seg som. De har tre typer busser, og foruten de to typene jeg fikk bilder av har de faktisk minst én leddbuss. Men siden jeg var der på sommeren, som jo er lavsesong for vintersportstedene, så var ikke den å se. Alle bussene er bygget av Walter Vetter Karosserie- und Fahrzeugbau GmbH i Fellbach i Tyskland.


Den første typen heter Vetter 8 SH-L/B, og Zermatt har i hvert fall fem eksemplarer levert mellom 1988 og 1996. Den aller første av dem, #1 fra 1988, var den jeg fikk bilde av. Den går på grønn rute, som tydeligvis er den opprinnelige ruta. Bussene av denne modellen er 8,2 meter lange og 2,16 meter brede. De skal romme 50 passasjerer, men det er nok for det meste stående det er snakk om da.


VS 192608 i Spisstrasse, Zermatt, 29.06.2010.


VS 192608 i Getwingstrasse, Zermatt, 29.06.2010.


Den andre typen heter Vetter 6 SN-E/B, og Zermatt har i hvert fall tre eksemplarer levert mellom 1991 og 1996. Disse er 6 meter lange og 2,08 meter brede, og har en passasjerkapasitet på 27. Som en kan se er disse mye kortere enn de andre, og de kjører på rød rute, som sannsynligvis er enda trangere og brattere enn den grønne. Det sier jo litt når 8 meter blir for langt. :P

#12 fra 1992 fikk jeg fotografert fra toget på Gornergratbahn.


VS 98912 i Matterstrasse, Zermatt, 29.06.2010.

#11 fra 1991 fikk jeg også fotografert fra det toget, og fikk etterpå et bilde av den langs med banen.




VS 164911 i Getwingstrasse, Zermatt, 29.06.2010.


Busstoppet som ligger mellom stasjonene for Gornergratbahn og Matterhorn Gotthard Bahn ble det også et bilde av.


Bahnhofplatz, Zermatt, 29.06.2010.


En by med snaut 6000 innbyggere og lassevis med turister klarer seg ikke med bare noen små batteribusser. Det finnes selvfølgelig andre kjøretøy der, og de er også batteridrevne. De aller fleste er taxi eller hotellbusser, men det er mulig det går an å ha dem privat også, om en bor der. For de som syns de virker litt for trange, så finnes det også litt mer staselige farkoster som en kan se i bakgrunnen, men de har jo organisk utslipp.


Bahnhofplatz, Zermatt, 29.06.2010.

Disse rare batteridoningene fantes også i en rekke forskjellige varianter, blant annet med åpent lasteplan eller med lukket godsrum. Til og med tankbiler fantes, sånn som denne. Men altså for dere som ikke kan tysk så er ikke dette "heisøl", men fyringsolje. Skulle ikke overraske meg om noen nordmenn tok feil på vei hjem fra after-ski. :)


VS 289560 på Bahnhofplatz, Zermatt, 29.06.2010.
Mvh.
Øyvind Berg

Ted Selander

Det var ett mycket trevligt reportage!
Finns tydligen anledning att inte nöja sig med att byta tåg på orten.

Inte utan att man undrar litet över formatet på ledbussen när man ser modellbussarna på Röd linje, 12 meter totalt? :-\

/Ted

Bergenga

Citat från: Ted S skrivet 06 december 2010, 17:15:39 PM
Det var ett mycket trevligt reportage!
Finns tydligen anledning att inte nöja sig med att byta tåg på orten.

Takk! :D
Det beste ville nok være å bo på hotell der, så får man sett litt mer.
Av praktiske årsaker bodde vi på hotell i Täsch, for der kunne turbussen parkere. Hotellet vårt var vegg i vegg med stasjonen, så det var null problem.

Citat från: Ted S skrivet 06 december 2010, 17:15:39 PM
Inte utan att man undrar litet över formatet på ledbussen när man ser modellbussarna på Röd linje, 12 meter totalt? :-\

Ja, bare litt lenger. Den er 12,5 meter lang og 2,3 meter bred, og skal romme 80 personer. :o
Den har 2 x 18 kW (2 x 24hk) motor. Men en el-motor er nok sterkere i forhold til forbrenningsmotor med samme antall hestekrefter.

Data om bussene: http://gemeinde.zermatt.ch/betriebe/e-bus/daten.html

Og her finner man et bilde av leddbussen: http://www.e-bus.ch/
Mvh.
Øyvind Berg