SL köper 250 biogasbussar

Startat av Börje, 21 augusti 2009, 23:45:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 augusti 2009, 16:19:38 PMÄr det inte så att 4 redan kryllar av pusherleder? En dubbelled med styrbar sistaaxel tar upp lika mycket plats.

Möjligt, men nu syftade jag mera emot hur mycket gatuutrymme som skulle tas upp överlag och inte vad bussarna behöver för utrymme vid svängar. I princip varenda hållplats skulle behöva förlängas, intervaller i korsningar ändras osv. Två dubbelledvagnar + säg en vanlig vagn skulle tillsammans ta upp över 60 meter vid en hållplats och det är inte dagens innerstad anpassad för.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2009, 20:20:08 PM
Ja med stel tredje axel, det var (är?) som sagt ett avtalskrav som staden satte upp en gång.

Varför? Är inte en medstyrande sistaaxel smidigare i de flesta fallen? Eller är det så trångt att man riskerar att smälla i med överhänget?

Ted Selander

#32
Citat från: Börje skrivet 21 augusti 2009, 23:45:14 PM
Nu blir det storsatsning minsann! Man kan väl anta att det handlar om biogasbussar och att det blir Lidingö, Hornsberg och de nya depåerna i södra Hammarbyhamnen och i Charlottendal på Värmdö som ansluts först...

http://svt.se/2.33538/1.1662878/sl_kostar_pa_sig_250_nya_miljobussar?lid=senasteNytt_363718&lpos=rubrik_1662878


Möjligen räknas bussar in som redan är på gång, för Busslinks del 20 gasbussar 12 m (MAN) till City och så småningom Lidingö, samt 85 etanolledbussar, Scania Omnilink till Norrort och Handen. Leveranser är beräknade från nyår och framåt. Skulle tro att Swebus omfattas av en liknande satsning i relativ närtid.

/Ted

homer

Citat från: Ted S skrivet 22 augusti 2009, 20:56:39 PM
Möjligen räknas bussar in som redan är på gång, för Busslinks del 20 gasbussar 12 m (MAN) till City och så småningom Lidingö, samt 85 etanolledbussar, Scania Omnilink till Norrort och Handen. Leveranser är beräknade från nyår och framåt. Skulle tro att Swebus omfattas av en liknande satsning i realtiv närtid.

/Ted

Så Handen ska få Etanol också då?

måste verkligen säga att jag tycker de är korkat av Sl att inte satsa på 1 eller 2 garage med bara etanol istället för att sprida ut dem.

Börje

Citat från: Ted S skrivet 22 augusti 2009, 20:56:39 PM
Möjligen räknas bussar in som redan är på gång, för Busslinks del 20 gasbussar 12 m (MAN) till City och så småningom Lidingö, samt 85 etanolledbussar, Scania Omnilink till Norrort och Handen. Leveranser är beräknade från nyår och framåt. Skulle tro att Swebus omfattas av en liknande satsning i realtiv närtid.

/Ted

Intressant! Man satsar alltså fortfarande på etanol i viss mån. Jag försöker mig på en uppställning.

Man satsar rimligtvis på biogas i de nya depåerna:
Södra Hammarbyhamnen
Frihamnen(?)
Gubbängen (enligt Ödlund)
Charlottendal

Man verkar också vilja satsa på biogas i de nuvarande depåerna:
Hornsberg
Lidingö
(och enligt uppgift även Råsta i framtiden)

Följande depåer kommer utrustas för etanol:
Handen
Norrort
Lunda

Sedan tidigare är även följande icke nedläggningshotade depåer utrustade för etanol:
Märsta
Råsta
Hornsberg
Nyboda
Botkyrka

Om vi sedan bortser från alla små uppställningsplatser så återstår följande större frågetecken:
Björknäs
Tyresö
Södertälje
Ekerö
Kallhäll

Norrtälje och Nynäshamn lär väl fortsätta med diesel under överskådlig tid.

Om man ska spekulera lär man väl satsa fullt ut på biogas på de depåer som ansluts till biogasnätet och använda nya och frigjorda etanolvagnar till att etanolifiera i första hand de depåer som redan är etanolutrustade och sedan de fem stora kvarvarande depårna som idag bara har diesel. Å andra sidan har man nu visat vilja att köra etanolvagnar på både Norrort och Handen, så investeringen för detta kanske inte är större än värdet att sprida ut sin etanolpark (kanske av politiska skäl)?

Nico


Hela grejen är väl politiskt betingad, men man får väl hoppas att politikerna har koll på läget. Lite konstigt känns det dock att satsa på så hårt nischade saker som t.ex. etanol. Jaja, den som lever får väl se...  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Klint

Citat från: Ted S skrivet 22 augusti 2009, 20:56:39 PM
Möjligen räknas bussar in som redan är på gång, för Busslinks del 20 gasbussar 12 m (MAN) till City och så småningom Lidingö, samt 85 etanolledbussar, Scania Omnilink till Norrort och Handen. Leveranser är beräknade från nyår och framåt. Skulle tro att Swebus omfattas av en liknande satsning i relativ närtid.

/Ted

Måste det vara en viss procent av Handen och Täbys framtida vagnpark som är etanoldriven? 85 bussar är mycket som ska fördelas på bara två garage. Tänkte ifall det är överenskommet att, säg 30% (bara en påhittad siffra), av dessa depåers bussar SKA vara etanoldrivna enligt nytt avtal...?
För inte finns det så många vagnar i Handen och Täby som ska utrangeras p.g.a. hög ålder...? Men det kanske blir omplaceringar också, det kanske inte bara blir enkelbiljett till Hölö och Busmarket  ;)

-------------------------------------------------------

Nu lämnar jag ämnet lite och fokuserar på Handen, som är mina hemtrakter.
Kommer dessa etanoler att innebära slutet på Volvo ledvagnarna? Lite sorgligt i så fall...  :'(
Att Handen är på väg att bli ett renodlat Scaniagarage har vi märkt då antalet Volvobussar ständigt krymper. Men ett undantag finns; Förra året levererades fem Volvo kortvagnar till Handen; 4621-4625. Vadan detta och inte OmniLink?

Omnilasse

Jag tror inte vi ska dra för stora slutsatser av det pressmeddelande som gått ut, och egentligen har man pratat om att det behövs 500 nya biobussar fram till slutet av 2011, så det lär ju komma fler! Antagligen kommer ärendet upp först på styrelsens bord på tisdag och handlar om hur finansieringen av bussarna skall se ut. I april talade man om finansieringslösning för 215 etanol och biogasbussar, men här har det alltså utökats. Det är dock snarast så att man utgått från behov i antal bussar för att uppnå målet att 50% skall vara biobränsle i slutet av 2011. Menar man med 50% andelen av utförd trafik, blir man ju helt enkelt tvungen att få ut etanolbussar på flera depåer för att hålla kostnaderna nere (se till att "stomtrafiken" går på biobränsle), samtidigt som man väl försöker göra detta i samband med att nya bussar behövs (för att slippa "fasa ut" bussar i förtid). Att etanol dröjer sig kvar, är helt enkelt för att man inte har kapacitet med biogas ännu för att klara målet. Med det nya avtalet för Gubbängen har man totalt leveranskapacitet av gas till 330 biogasbussar - härifrån skall ju räknas de bussar som redan beslutats om 2006 (Söderhallen). Eftersom distributionsfrågan inte är löst, försöker man nog begränsa till de depåer som får en biogaslösning. Charlottendal är ju tänkt för gas från Käppala, men där kan ju distributionsfrågan göra att man i slutändan väljer en annan lösning- eller begränsar antalet av bussarna som skall gå på gas. Fördelningen av dessa bussar lär alltså vänta på sig ännu ett tag.

Jörgen

Citat från: Börje skrivet 22 augusti 2009, 10:50:43 AM

Spekulera är skoj! Envisas Scania fortfarande med att inte bygga gasbussar? I s f blir det väl Volvo och MAN för hela slanten...


Hej!
Vad jag kan läsa på Scanias hemsida http://scania.se/bussar/engines/alternative_fuels/ så har de gasdrift också.
Det verkar vara antingen CNG, komprimerad naturgas (Compressed Natural Gas) som är ett fossilt bränsle,
eller förnyelsebar biogas framställd av avfallsprodukter.
Är inte det sistnämnda det som används i SL-trafiken eller finns det ytterligare en typ av biogas?
Jörgen
Mvh: Jörgen

Cero

Citat från: Jörgen skrivet 23 augusti 2009, 08:42:54 AM
Hej!
Vad jag kan läsa på Scanias hemsida http://scania.se/bussar/engines/alternative_fuels/ så har de gasdrift också.
Det verkar vara antingen CNG, komprimerad naturgas (Compressed Natural Gas) som är ett fossilt bränsle,
eller förnyelsebar biogas framställd av avfallsprodukter.
Är inte det sistnämnda det som används i SL-trafiken eller finns det ytterligare en typ av biogas?
Jörgen

Visst bygger Scania gasbussar. De har levererat sådana i stora mängder i Australien. Dock inte med omnikaross utan någon lokal variant. Och visst var det någon stad i Sverige som tog Omnilink gas i trafik härom året. Var det Västerås? Däremot tror jag fortfarande inte att Omnicity finns i gasversion, men den köps ju ändå inte i Sverige så det spelar kanske mindre roll.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 23 augusti 2009, 10:13:25 AM
Visst bygger Scania gasbussar. De har levererat sådana i stora mängder i Australien. Dock inte med omnikaross utan någon lokal variant. Och visst var det någon stad i Sverige som tog Omnilink gas i trafik härom året. Var det Västerås? Däremot tror jag fortfarande inte att Omnicity finns i gasversion, men den köps ju ändå inte i Sverige så det spelar kanske mindre roll.

Scania OmniLink med gasmotor finns i Västerås och Borås. Borås har tio stycken och har enligt säker källa nu beställt tio till. Scania har dock legat nere med sin gasmotortillverkning i ungefär två år i väntan på en ny och förbättrad modell. Det är den senare som har beställts av Borås Lokaltrafik, om nu min källa har rätt. De som redan finns har den gamla gasmotorn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 augusti 2009, 07:22:14 AM
Måste det vara en viss procent av Handen och Täbys framtida vagnpark som är etanoldriven? 85 bussar är mycket som ska fördelas på bara två garage. Tänkte ifall det är överenskommet att, säg 30% (bara en påhittad siffra), av dessa depåers bussar SKA vara etanoldrivna enligt nytt avtal...?
För inte finns det så många vagnar i Handen och Täby som ska utrangeras p.g.a. hög ålder...? Men det kanske blir omplaceringar också, det kanske inte bara blir enkelbiljett till Hölö och Busmarket  ;)


Det finns ingen koppling till avtalen på det viset.
Det blir ett förtida utbyte, och därmed en föryngring av vagnparken, och med en ökad andel miljöfordon. Helt i linje med SL:s mål.

/Ted

Omnilasse

#42
Nu har de lagt ut ärendet  på webben och som synes är det en blandning av spekulationerna. 250 biogasbussar totalt räknar man med till 2011, men detta inkluderar de som redan avtalats (112 st). Det som beslutas här gäller alltså ca 100 etanolbussar och 150 biogasbussar (summan i deras beräkning går inte jämt upp - men det är väl en något ungefärlig siffra). Läs själva och begrunda:
https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/Ärende%206%20Finansiering%20miljöbussar.pdf