Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 01 juli 2014, 09:22:13 AM

Titel: Hybridpremiär
Skrivet av: Hasse L skrivet 01 juli 2014, 09:22:13 AM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/480370Odg-B_zpsceaa7851.jpg)

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/481570Kbv-B_zpse150145a.jpg)

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/481670Odp-B_zpsc1c95cd4.jpg)

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/481570Odp-B_zps673d5dad.jpg)

Programenligt tursattes de nya bussarna på linje 70 i morse.
En fjärde buss var 4826.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 juli 2014, 10:04:17 AM
Trevligt. Rullar dessa på 70 på helgen också eller är det annan linje då?
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 01 juli 2014, 13:58:24 PM
42 enligt uppgift!
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: 5783 skrivet 01 juli 2014, 14:56:27 PM
Vore kul om jag fick se någon av dem idag vid Odenplan.

Fina bilder också.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: P.Ek skrivet 01 juli 2014, 17:28:15 PM
Stiligt! Då hade jag tur igår när jag av en tillfällighet åkte linje 70, och fick åka MaxCi.

Bild 1, vad gör bussen där? Om jag ser rätt är bussen på väg mot korsningen Sveavägen/Odengatan i riktning från Odenplan och där passerar ju inte linje 70 sommartid. Är det någon vändningsrutt?
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Andreas91 skrivet 01 juli 2014, 17:42:08 PM
Citat från: P.Ek skrivet 01 juli 2014, 17:28:15 PM
Stiligt! Då hade jag tur igår när jag av en tillfällighet åkte linje 70, och fick åka MaxCi.

Bild 1, vad gör bussen där? Om jag ser rätt är bussen på väg mot korsningen Sveavägen/Odengatan i riktning från Odenplan och där passerar ju inte linje 70 sommartid. Är det någon vändningsrutt?

Rätt sida om Odenplan!  ;D Tror bussen är på väg till Jarlaplan, där den vänder och följer 2:ans 42:ans väg tillbaka till Odenplan.

Edit: Bussen på bild 1 har passerat korsningen med Sveav. och kör där i riktning mot Östermalm. Orangea fasaden i bakgrunden är en del av Stadsbiblioteket.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: 5783 skrivet 01 juli 2014, 19:57:38 PM
Jag såg 4826 vid Odenplan i trafik på linje 70 i eftermiddags.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 01 juli 2014, 20:45:10 PM

   På vilka linjer är det tänkt att hybriderna skall gå på i framtiden?

   //Niclas
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: P.Ek skrivet 01 juli 2014, 20:49:03 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 juli 2014, 20:45:10 PM
   På vilka linjer är det tänkt att hybriderna skall gå på i framtiden?

   //Niclas

När samtliga är levererade lär de rulla på de linjer där det går MaxCi idag, dvs alla Hornsbergslinjer.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Nico skrivet 01 juli 2014, 20:49:54 PM
Är det även 4800 och 4801 som är nya Hornsbergsflexar?
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: P.Ek skrivet 01 juli 2014, 20:56:24 PM
Citat från: Andreas91 skrivet 01 juli 2014, 17:42:08 PM
Rätt sida om Odenplan!  ;D Tror bussen är på väg till Jarlaplan, där den vänder och följer 2:ans 42:ans väg tillbaka till Odenplan.

Edit: Bussen på bild 1 har passerat korsningen med Sveav. och kör där i riktning mot Östermalm. Orangea fasaden i bakgrunden är en del av Stadsbiblioteket.

Aha, tackar för klargörandet! Ja nu ser jag var bussen befinner sig, den har även precis passerat hållplats Stadsbiblioteket som ligger alldeles bakom bussen.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 juli 2014, 23:54:17 PM
Fy så fult det är emd den där reklamskylten där bak..
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: 5783 skrivet 02 juli 2014, 11:09:58 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 01 juli 2014, 23:54:17 PM
Fy så fult det är emd den där reklamskylten där bak..

Instämmer helt. Och inventarienumren ser ut att vara uppsatta siffra för siffra och inte från ett färdigt ark. Ser inte heller så snyggt ut.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Ted Selander skrivet 02 juli 2014, 11:25:53 AM
Citat från: Andreas91 skrivet 01 juli 2014, 17:42:08 PM
Rätt sida om Odenplan!  ;D Tror bussen är på väg till Jarlaplan, där den vänder och följer 2:ans 42:ans väg tillbaka till Odenplan.

Edit: Bussen på bild 1 har passerat korsningen med Sveav. och kör där i riktning mot Östermalm. Orangea fasaden i bakgrunden är en del av Stadsbiblioteket.
När jag gästspelade i mitten av juni, blev jag anvisad vändning i vänstervarv Karlbergsv - Upplandsg - Frejg - Västmannag, till den provisoriska ändhpl vid Hemköp (Hasses bild nr 4). Ordinarie vändning är mycket riktigt via Jarlaplan, dvs. när hållplatserna är i ordinarie lägen vid Odenplan.

Trevligt premiärreportage för övrigt!

PS Reklamramarna kommer man inte att reflektera över när väl försäljarnas budskap är på plats.

Edit: Rättstavning
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: MartinMartin skrivet 02 juli 2014, 12:14:51 PM
Citat från: Ted S skrivet 02 juli 2014, 11:25:53 AM
När jag gästspelade i mitten av juni, blev jag anvisad vändning i vänstervarv Karlsbergsv - Upplandsg - Frejg - Västmannag, till den provisoriska ändhpl vid Hemköp (Hasses bil nr 4). Ordinarie vändning är mycket riktigt via Jarlaplan, dvs. när hållplatserna är i ordinarie lägen vid Odenplan.

Trevligt premiärreportage för övrigt!

PS Reklamramarna kommer man inte att reflektera över när väl försäljarnas budskap är på plats.

Vänder också runt kvarteret, men ska man göra det korrekt så är det Jarlaplan som är tänkt. Innan dom började härja med allt så brukade Jag vända bakom Konsum på Odengatan, men det var innan man flyttade hållplatsen och gjorde det enklare att bara veva runt kvarteret. Och innan man började jobba där bakom  ;)
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 02 juli 2014, 15:08:42 PM
Tack för dessa premiärbilder. Kan det hända att Hybridbussarna även trafikerar Lidingö eller är det endast Frihamnen som har Lidingöturer?
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Andreas91 skrivet 02 juli 2014, 17:24:38 PM
Kom med 4815 från Solna C till Odenplan tidigare idag. Efter att ha åkt mycket MAN redan innan hybridernas ankomst, så hoppade man inte Patrik Sjöberg-skutt av interiören. Hela fyra plus dock: Nytt och fräscht (det märks direkt), snygga och kul med lite udda fordon, den låga ljudnivån (mycket trevligare än med biogasbussarna) och AC:n!! Luftblås i bussen! Underbart skönt! :)
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Andreas91 skrivet 02 juli 2014, 17:34:52 PM
Kan också tipsa bussfotograferna om att 4005 befinner sig på Östermalm nu på väg mot Radiohuset.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Hasse L skrivet 02 juli 2014, 21:31:09 PM

Precis före värsta eftermiddagsskuren visade sig denna:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/40124Kbv-B_zpse171f6e3.jpg)
ASJ 032 - Keolis 4012.

Såg också 4009 på fyran.
Tråkigt att nykomlingarna har ärvt de fula, smala siffrorna i den främre linjeskylten.

Jag vet att det inte är en hybridbuss, men eftersom tråden är min så lägger jag bilden här i alla fall.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: P.Ek skrivet 02 juli 2014, 23:39:09 PM
Och 4013 sågs för en timme sedan på 1an. :)
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 02 juli 2014, 23:58:34 PM
Så fina dom är nya MAN ledbussarna  :)
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: 5783 skrivet 03 juli 2014, 21:56:28 PM
Åkte med 4815 idag och det enda jag störde mig på var de invändiga utropen av hållplatser. Jag hörde bara halva utropen, Solna station blev ...station, Industrivägen blev ...vägen. O.s.v.
Hoppas att de får ordning på det! Annars kändes bussarna pigga, tysta och moderna. Skönt också med 100% låggolv.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 juli 2014, 23:43:11 PM
Citat från: Daniel S skrivet 03 juli 2014, 21:56:28 PMSkönt också med 100% låggolv.

Skäl sittplatser...
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 04 juli 2014, 18:34:42 PM
Citat från: Daniel S skrivet 03 juli 2014, 21:56:28 PM
Åkte med 4815 idag och det enda jag störde mig på var de invändiga utropen av hållplatser. Jag hörde bara halva utropen, Solna station blev ...station, Industrivägen blev ...vägen. O.s.v.
Hoppas att de får ordning på det! Annars kändes bussarna pigga, tysta och moderna. Skönt också med 100% låggolv.
Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2014, 23:43:11 PM
Skäl sittplatser...
Om det är 100% låggolv eller endast lågentré påverkar inte antalet sittplatser. Det är en missuppfattning som antagligen har uppstått som en följd av att låggolvsbussar ofta har fler dörrar, fler barnvagnsplatser, eller ej sittplatsoptimerad inredning.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Bussmicke skrivet 04 juli 2014, 19:25:48 PM
Där förr fanns sittplatser,  finns nu hjulhus...
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Jo skrivet 04 juli 2014, 21:30:06 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 04 juli 2014, 19:25:48 PM
Där förr fanns sittplatser,  finns nu hjulhus...

Dessutom har låggolv en förmåga att skapa ännu fler bakåtvända platser förutom att några som är rejält trånga/obekväma.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: 5783 skrivet 05 juli 2014, 02:53:53 AM
Jag har verkligen ledsnat på detta forum. Det verkar vara helt enkelriktat. Det är rena stadsbussar och i dem åker folk korta sträckor. Varför tar ni inte upp fördelarna med låggolv? Enklare på-och avstigning, kortare uppehåll vid hållplatser = snabbare trafikantflöde. Är det bara landsbygdsbussar som gäller för majoriteten här? SL kanske ska gå emot resten av världens städer och börja köpa in normalgolvsbussar så att alla blir nöjda här. Och nej, jag räknar inte lågentrebussar som stadsbussar utan förortsbussar. Det vore väldigt intressant att fråga de som åker med bussarna (= anledningen till att de finns) vad de föredrar att åka med i city. MaxCi/OmniLink eller de nya MAN-bussarna... Jag har inte träffat en enda människa som saknar att gå upp och ner i trappor på bussar.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2014, 08:43:05 AM
Citat från: Daniel S skrivet 05 juli 2014, 02:53:53 AM
Jag har verkligen ledsnat på detta forum. Det verkar vara helt enkelriktat. Det är rena stadsbussar och i dem åker folk korta sträckor. Varför tar ni inte upp fördelarna med låggolv? Enklare på-och avstigning, kortare uppehåll vid hållplatser = snabbare trafikantflöde. Är det bara landsbygdsbussar som gäller för majoriteten här? SL kanske ska gå emot resten av världens städer och börja köpa in normalgolvsbussar så att alla blir nöjda här. Och nej, jag räknar inte lågentrebussar som stadsbussar utan förortsbussar. Det vore väldigt intressant att fråga de som åker med bussarna (= anledningen till att de finns) vad de föredrar att åka med i city. MaxCi/OmniLink eller de nya MAN-bussarna... Jag har inte träffat en enda människa som saknar att gå upp och ner i trappor på bussar.

Forumet består inte av en enda person. Alltså: det finns inte någon gemensam forumåsikt och det finns säkert många här som tycker som du. Låggolvsbussar har många fördelar och dem skall naturligtvis framhållas. Men de har också många nackdelar och även dessa får naturligtvis framhållas.

Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Ersa skrivet 05 juli 2014, 09:31:01 AM
Citat från: Daniel S skrivet 05 juli 2014, 02:53:53 AM
Jag har verkligen ledsnat på detta forum. Det verkar vara helt enkelriktat. Det är rena stadsbussar och i dem åker folk korta sträckor. Varför tar ni inte upp fördelarna med låggolv? Enklare på-och avstigning, kortare uppehåll vid hållplatser = snabbare trafikantflöde. Är det bara landsbygdsbussar som gäller för majoriteten här? SL kanske ska gå emot resten av världens städer och börja köpa in normalgolvsbussar så att alla blir nöjda här. Och nej, jag räknar inte lågentrebussar som stadsbussar utan förortsbussar. Det vore väldigt intressant att fråga de som åker med bussarna (= anledningen till att de finns) vad de föredrar att åka med i city. MaxCi/OmniLink eller de nya MAN-bussarna... Jag har inte träffat en enda människa som saknar att gå upp och ner i trappor på bussar.

Tyvärr glöms ju en tydlig nackdel bort vid det sedvanliga hyllandet av lågt insteg bort. Visst är det enklare att komma ombord, men den främsta nackdelen enligt mig är att så många stolar idag sitter på podestrar långt ovanför golvnivå, att våra äldre och rörelsehindrade (sedan de lätt kommit ombord) får svårigheter att klättra upp i stolarna.
Om just detta bekymmer kommer det faktiskt in kundklagomål till SL då och då, under kategorin "bristande tillgänglighet". T.ex om en kund åkt Volvo B9S och bussens enda 2-3 fällstolar vid barnvagnsplatsen varit blockerade eller upptagna.

Varför tror landstingen att om man bara flyttar trappstegen från framdörren till stolarnas podestrar, så "försvinner" problemet automatiskt?

Då ser jag istället tunnelbanan som det främsta föredömet. Inga vagnar med vissa lågbyggda delar (som på Roslagsbanan), utan lika höga perronger på alla stationer istället. Samt full tillgänglighet till alla stolar i alla vagnar. Även de stolar som finns ovanför hjulen.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: CW66 skrivet 07 juli 2014, 04:04:30 AM
Tror mycket av åsikterna beror på att många på det här forumet fastnar hela tiden i gamla vanor och inte klarar av att förnya sig och tänka framåt.
"Det var bättre förr" verkar gälla för allt för många som skriver om att allt nytt verkar vara skit, fult och inget att ha - oavsett modell eller tillverkare.

Scania CN113 var bäst när MaxCi-bussen kom, och sedan var ju såklart MaxCi bäst när OmniCityn kom eller nu när MAN-låggolsvbussarna kommer.

Och en gammal bullrig Volvo B10M med kylare fram och ett himla oljud är ju såklart bättre än en tyst MAN-hybridbuss..

allt är ju bättre än det som är nu, bara det får vara gammalt, murrigt, ofunktionellt...och bakåtsträvande...

Så jag håller fullt med Daniel S!

Staffan: Vilka nackdelar många nackdelar ser du med en låggolvsbuss?
Tar det för kort tid vid ett hållplatsstopp och att bussen borde bli försenad? Är det för lätt att komma ombord för äldre eller barnvagnar så att det borde vara svårare så äldre och barnmammor får mer träning? Är trafikantcirkulatonen för snabb så att även den inverkar menligt på ett längre hållplatsstopp som kanske behövs?
Rörelsehindrade har ett antal platser att välja på i "låggolvsdelen" och i bakre delen där det finns podestrar brukar fullt friska människor lätt kunna komma upp det enda steg där är och sätta sig..
Stadsbussar skall vara kapacitetsstarka med färre sittplatser och fler ståplatser, jämfört med förorts- eller landsbygdsbussar som rimligen skall ha tvärtom...många sittande och färre stående.

Sorry..jag förstår inte nackdelarna riktigt....
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 07 juli 2014, 04:10:53 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 04 juli 2014, 19:25:48 PM
Där förr fanns sittplatser,  finns nu hjulhus...
Det gäller bara framhjulen och de tar lika micket sittplatser oavsett om det är låggolv eller lågentré
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 juli 2014, 08:02:25 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 juli 2014, 04:10:53 AM
Det gäller bara framhjulen och de tar lika micket sittplatser oavsett om det är låggolv eller lågentré

På höggolvarnas tid fanns det sittplatser
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2014, 08:31:41 AM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 07 juli 2014, 04:04:30 AM
Tror mycket av åsikterna beror på att många på det här forumet fastnar hela tiden i gamla vanor och inte klarar av att förnya sig och tänka framåt.
"Det var bättre förr" verkar gälla för allt för många som skriver om att allt nytt verkar vara skit, fult och inget att ha - oavsett modell eller tillverkare.

Scania CN113 var bäst när MaxCi-bussen kom, och sedan var ju såklart MaxCi bäst när OmniCityn kom eller nu när MAN-låggolsvbussarna kommer.

Och en gammal bullrig Volvo B10M med kylare fram och ett himla oljud är ju såklart bättre än en tyst MAN-hybridbuss..

allt är ju bättre än det som är nu, bara det får vara gammalt, murrigt, ofunktionellt...och bakåtsträvande...

Så jag håller fullt med Daniel S!

Staffan: Vilka nackdelar många nackdelar ser du med en låggolvsbuss?
Tar det för kort tid vid ett hållplatsstopp och att bussen borde bli försenad? Är det för lätt att komma ombord för äldre eller barnvagnar så att det borde vara svårare så äldre och barnmammor får mer träning? Är trafikantcirkulatonen för snabb så att även den inverkar menligt på ett längre hållplatsstopp som kanske behövs?
Rörelsehindrade har ett antal platser att välja på i "låggolvsdelen" och i bakre delen där det finns podestrar brukar fullt friska människor lätt kunna komma upp det enda steg där är och sätta sig..
Stadsbussar skall vara kapacitetsstarka med färre sittplatser och fler ståplatser, jämfört med förorts- eller landsbygdsbussar som rimligen skall ha tvärtom...många sittande och färre stående.

Sorry..jag förstår inte nackdelarna riktigt....

Jag skrev också att lågentrébussarna har många fördelar. Men att förtiga att det finns nackdelar som en sämre förarmiljö (så upplevs det i alla fall av många) och att det är svårt att placera stolarna på ett vettigt sätt utan höga podestrar gynnar ju knappast debatten. Personligen med mitt allt strakare vänsterben uppskattar jag lågentrébussarna.

Så jag förstår inte din invändning. Har du förväxlat mig med någon annan skribent?
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: CW66 skrivet 07 juli 2014, 14:20:28 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2014, 08:31:41 AM
Jag skrev också att lågentrébussarna har många fördelar. Men att förtiga att det finns nackdelar som en sämre förarmiljö (så upplevs det i alla fall av många) och att det är svårt att placera stolarna på ett vettigt sätt utan höga podestrar gynnar ju knappast debatten. Personligen med mitt allt strakare vänsterben uppskattar jag lågentrébussarna.

Så jag förstår inte din invändning. Har du förväxlat mig med någon annan skribent?

Onej....jag har inte förväxlat dig med någon annan skribent.
Hur säger dina erfarenheter att en låggolvsbuss har en sämre förarplats och miljö än en lågentrébuss menar du? Det är ju samma förarplats..den sitter ju i låggolvsdelen och inte där bak...förutom att lågentrébussen har två branta och krångliga trappsteg som är rätt trånga att kravla sig upp eller ner på  :)
I en låggolvsbuss är det ju lågt golv och i framdelen är det ju inte särskilt mycket podestrar har jag upplevt..varken på barnvagnsplatsen med fällsätena där, eller på de handikappanpassade platserna som alltid brukar finnas minst två av.

I en lågentrébuss är det ju en podester till första platserna på höger och vänster sida precis som i en låggolvsbuss...och sedan har du ju stegen upp till höggolvsdelen som knappast gagnar dåliga ben...även om podestrarna kanske inte är fullt lika höga överallt så finns dom.
Dessutom är det väl en mindre angenäm klättring med en massa steg ner genom bakdörren än bara ett kliv ner på golvet och sedan rakt ut som i en låggolvsbuss.

Men det är intressant att veta om nackdelarna. Jag ser faktiskt inga speciella utan faktiskt bara fördelar.

Skrammel och stötigt beror ju på chassikonstruktionen tillverkaren valt...stötig på OmniCity håller jag med om..men MAN och tex Mercedes Citaro skramlar ju inte alls upplever jag och går bara mjukt över brunnar etc.

Men berätta gärna om dina erfarenheter som är negativa på låggolvsbussen...det är ju en diskussion och kan vara intressant att veta..jag kanske har fel i det jag säger
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: CW66 skrivet 07 juli 2014, 14:23:31 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 07 juli 2014, 08:02:25 AM
På höggolvarnas tid fanns det sittplatser

Men Micke, du har ju missat hela grejjen - i en stadsbuss skall det inte vara en massa sittplatser - det skall vara mycket ståplatser så bussen är kapacitetsstark, man åker ju knappast milavis med den  :)
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Anders N skrivet 07 juli 2014, 14:32:43 PM
Men låggolvsbussens dödytor med hjulhus mm är ju varken sittplats eller ståplats.

När jag brutit mitt ben och gick på kryckor stannade jag givetvis i lågentredelen och slapp då de få trappsteg som inte är några problem för en frisk person.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Andreas91 skrivet 07 juli 2014, 17:31:09 PM
Uppdatering kring trådens ursprungliga ämne - hybridbussarna:

Har precis noterat 3 bussar på inte 1.. inte 2.. utan 3 innerstadslinjer. Samtliga passerar på sträckan Odenplan - korsningen Sveavägen/Roslagsgatan. Linjerna är 70, 42 och nu också 72 med bl.a. 4832.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 juli 2014, 19:00:55 PM
Så bra då,  en timme vid Odenplan torde alltså ge viss utdelning på fredag morgon

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: 5783 skrivet 07 juli 2014, 19:04:52 PM
4836 gick på 40 i dag. Det är det högsta inv-nr jag sett.
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Göran Nilsson skrivet 07 juli 2014, 19:19:21 PM
Citat från: Daniel S skrivet 07 juli 2014, 19:04:52 PM
4836 gick på 40 i dag. Det är det högsta inv-nr jag sett.

Har sett även 4837 och 4840 i dag.
/ GNl
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: yngrot skrivet 07 juli 2014, 20:21:16 PM
Fina bilder  som vanligt när hasse är fotograf  :)    dessutom tycker jag att MAN hybrid är snyggare än Volvos dito..


Vad gäller  nackdel med låggolv så är det ju uppenbart att dessa har färre sittplatser och ofta även färre ståplatser..  Vad gäller förarplatsen så har de tyvärr blivit mindre sen låggolv dök upp  och de blir ofta rätt stötiga då däcken är lågprofil och fjädring  har kortare fjädringsväg.. detta i kombination med mängder av fartgupp rondeller gör ju förarmiljön sämre.. dessutom vintertid blir värmen sämre pga av mindre mängd element.. 
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: P.Ek skrivet 10 juli 2014, 17:59:16 PM
Hybriderna verkar numera helt tagit över på linje 40, av de 5-6 bussar jag såg igår på linjen var alla hybrider. Såg även två bussar på linje 72 imorse där båda var hybrider. Den ena verkade ha det lite knepigt med skyltningen. Där fram stod det mycket riktigt "72 Frihamnen" men på vänstersidan "Ej i trafik" och där bak "42". Inte första hybriden jag sett med denna typ av felskyltning.

Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 juli 2014, 18:33:16 PM
Trevligt då har jag att göra i morgon
Titel: SV: Hybridpremiär
Skrivet av: Robert Brink skrivet 12 juli 2014, 13:29:17 PM
Men varför blev det så mycket låggolvssnack här i tråden? Är ju ingen nyhet längre i City, både MAN kortvagnarna och Scanias  OmniCity har ju låggolv i hela bussen. Och jag upplever inga problem med våra MAN som rullar hos Söderhallen, inte heller Omnicity hos Hornsberg/Frihamnen.

//R