Nyheter i Kungsbacka gällande KE:s bussar

Startat av michael1, 06 februari 2022, 19:25:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Bältes-Assar skrivet 05 april 2022, 20:40:35 PM
Kan väl vara allt från att underlätta redovisningen till att man får bättre försäkringspremier och sånt?

Det flyttades väl bussar i bilregistret mellan Nobina och Fridströms för trafiken de senare körde som UE i Norrtälje. Nu ägde inte Nobina det företaget så det är en skillnad mot detta exempel men antar bussarna ska höra till rätt företag för försäkringarna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

I bilregister står det om att fordonen brukas vilket innebär att de inte ägs.  På senare år har detta inneburit att bussar som står skrivna på bilhandlare inte skrivs in i bilregister. Det hela är en förskjutning av en hel del jämfört med för cirka 70 år sedan. Ser man på t ex felparkeringsavgifter, användning av fordon så är det brukarna som står för det hela.
Vad gäller försäkring är jag inte helt säker. När det gäller sådan är det i princip ägaren som svarar för kasus,dvs olycksfall men jag antar att detta går att avtala bort. Svensk sakrätt är präglad av en lärobok som Östen Undén skrev tidigt. Han var expert på folkrätt och sakrätt och i sakrätten sattes brukandet över ägandet. Och även i dag är det svårt att se ägandet av ett fordon som något som står över brukandet. Undén blev med åren knuten till UD som folkrättsexpert och utrikesminister och några år emellan var han universitetskansler. Läroböckerna har givits ut i nya upplagor långt fram. För övrigt hör till brukandet även godtros förvärv.
Vad jag fö kan utläsa så ägs Nobina bussar av separata företag.

Lars-Håkan_E

Fordonen måste vara registrerade på den som innehar trafiktillståndet, det har ju ingen betydelse när det gäller s.k undernummer (typ om bussen är registrerad på Nobina i Uppland eller Nobina i Sörmland eftersom det i grunden är samma företag) men i fallet i tråden är det ett annat företag i koncernen som har eget trafiktillstånd.