Buss blåste av E6

Startat av S Svensson, 21 mars 2008, 17:00:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

En buss blåste av vägen E6 vid middagstid i dag (21 mars) vid Lur strax söder om Strömstad. Se TV-Texttv.

buss-tobbe

#1
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=409503

Antagligen ovädret som gjorde det...


robbes


buss-tobbe

Citat från: robbes skrivet 21 mars 2008, 19:41:45 PM
dög inte den tråden som redan fanns?


bara undrar

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10577.0

jodå, men jag såg inte den (Var lite tröt) men din tråd
dög.

robbes

är inte min tråd men i denna underrubrik finns med denna fyra trådar så därför undrar man ju bara rent allmänt

buss-tobbe

jag ber om ursäkt men jag såg verkligen inte den.... förlåt :'(


buss-tobbe


S Svensson

Säfflebussen 3075.

Jag funderade även på något som kan kallas för "snöplaning". Kör en buss in i en driva så kan hjulen "lyfta" och mista styrningen. Variant på vattenplaning. Kan i viss mån bero på om bussen är utrustad med ABS. (M Törmänen:Pilotstudie av ABS bromsar i snömodd)

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 mars 2008, 22:41:47 PM
Säfflebussen 3075.

Jag funderade även på något som kan kallas för "snöplaning". Kör en buss in i en driva så kan hjulen "lyfta" och mista styrningen. Variant på vattenplaning. Kan i viss mån bero på om bussen är utrustad med ABS. (M Törmänen:Pilotstudie av ABS bromsar i snömodd)

Av vittnesmål i pressen att döma har bussen råkat ut för ett kraftigt vindkast. Vilket naturligtvis i sin tur kan ha gjort att bussen hamnade i drivorna utmed vägen och att föraren därför tappade kontrollen över den.
Eftersom det var en så gott som ny buss hade den givetvis ABS-bromsar. Hur påverkar dessa vid "snöplaning"? Till det bättre eller till det sämre. ABS hindrar ju att bromsarna låser sig. Jag har svårt att förstå hur det skulle kunna påverka vid snömodd vare sig till det bättre eller det sämre.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Det har jag också egentligen. Vanligast är att hjulen släpper ändå.
På en tabell som fanns med så hade ABS försett fordon längre bromssträcka därför att ABS bromsar "ej tillåter hjulen att glida tillräckligt mycket för att komma åt underlaget under snötäcket ".
Personligen tror jag mera på att framdelen av bussarna kan vara väldigt lätta framtill. Speciellt om det finns bränsletankar med låg nivå.
EN CR 111Ls jag åkte med ibland råkade en gång ut för storm. Jag åkte ej med då. Men på högplatån emellan Mölnlycke och Landvetter finns vissa partier som viden kan blåsa över sjön. Då höll bussen på blåsa av vägen. Den blåste från ytterfil till innefil (RV40 mot Borås).
Trots allt har bussar stort vindfång.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 mars 2008, 23:30:12 PM
Det har jag också egentligen. Vanligast är att hjulen släpper ändå.
På en tabell som fanns med så hade ABS försett fordon längre bromssträcka därför att ABS bromsar "ej tillåter hjulen att glida tillräckligt mycket för att komma åt underlaget under snötäcket ".


Kan ju så vara förstås, men frågan är väl ändå om en ovan förare i en sådan situation reder ut situationen. En rutinerad förare kanske klarar det, men det gäller då att ha mycket is i magen. Hur som helst: det är möjligt att ABS i vissa undantagsfall kan vara bidragande till en olycka. Men det är i så fall ett intet mot de olyckor som undviks tack vare ABS. Det är sådant forskare brukar glömma i glädjen av att kunna presentera ett sensationellt resultat. Antagligen dessutom på en provbana där förarna varit beredda på situationen på ett annat sätt än ute på vägen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

hm är int denna firma VÄLDIGT förföljd?
det kanske är dags att dra in trafiktillståndet?