Tre bussar i diket på Gotland under mindre än 24 timmar

Startat av Kajsa1690, 04 februari 2021, 21:10:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kajsa1690

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ytterligare-en-buss-i-diket-pa-gotland

https://sverigesradio.se/artikel/tredje-bussen-i-diket-pa-ett-dygn-kritisk-mot-att-man-inte-sandar-battre

https://helagotland.se/nyheter/artikel/busschefen-det-har-sandats-for-daligt-pa-vagarna/rgq4wgel?fbclid=IwAR2fBoY_uZ6q2oLAiouJilxagFDNHbfGt0eW_guLgls7B4HEbr2fs6KkW6A

Ännu inga personskador tack o lov men det lär väl inte vara långt kvar.

Tror Gotlandsbuss under 11 år hade lika många avåkningar.

Nu har två Solaris boggie och en vanlig Citaro hamnat bredvid vägen på knappt ett dygn, skolbussarna som kör på betydligt sämre vägar har funkat.

Ni som har erfarenhet av Solaris av den här modellen hur är dem på vintern?

Vi har ju dubbat på alla tre axlar, tyvärr med de små personbilsdubbarna och inte dubbar för tyngre fordon som vi hade på Gotlandsbuss (där hade vi också bara på framaxeln)

De skolbussar som Bergkvara hade här förut har andra dubbar och dubbat i i flera rader.

Kajsa1690

Nu har den fjärde bussen hamnat i diket.

https://sverigesradio.se/artikel/annu-en-buss-i-diket-fjarde-pa-tre-dagar

Snart får vi avråda passagerarna från att åka buss.

mittlinje

Behöver ni inte, det har redan FHM och regeringen gjort.....  ;D

Citaro C2


John P

Om det är såphalt på vägen så ska man inte köra bussar överhuvudtaget, Trafikverket får ut och sanda först..

Kör en del Solaris- boggi och de kan upplevas som lite oroliga på framför allt hala och lite krokiga vägar. En bidragande anledning till att Solaris- boggi beter sig så  är ,vad jag fått till mig, att den strybara boggin inte låser i högre farter.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Kristofer

Dags igen, för femte gången den här säsongen. Den här gången på "min" linje 51. Bergkvarabuss 763 som på 15:50-turen från Visby skulle köra om en traktor, men hamnade i diket på vänster sida.

https://helagotland.se/nyheter/artikel/buss-skulle-kora-om-traktor--hamnade-i-diket/r17e901r (antagligen betalartikel)

Bilder:
https://dms-api.ntm.eu/api/v1/images/l7mq0kxl/smart/width/980/height/653/as/webp
https://dms-api.ntm.eu/api/v1/images/jvemkvor/smart/width/980/height/653/as/webp


Och nog var Gotlandsbuss av vägen mer än 3-4 gånger, vet att bara på 51:an har det varit en del avåkningar under åren (apropå startinlägget).
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

S Svensson

https://dms-api.ntm.eu/api/v1/images/l7mq0kxl/smart/width/980/height/653/as/webp

Det är mycket snö och det verkar som om vägen inte blivit röjd. Där jag bor brukar man dessutom salta. Görs inte detta på Gotland ?Börjar det smälta när dagningen börjar så blir det frost på natten. Kanske det är dags att ställa in bussturer.

Lars-Håkan_E

Vägen är väl plogad och tillkörd.

På Gotland saltas vägarna inte sedan 1987 (var del väl?)

Men det är helt klart onormalt många bussar som gått i diket på kort tid, och bara linjebussar trots att skoltrafiken till stor del körs på avsevärt mkt sämre underhållna och smalare vägar.

Kristofer

Vägen är röjd. Välplogad men snorhal.

Det saltas inte på Gotland, annat än undantagsvis i backarna upp från hamnen och lasarettet i Visby. Det finns en mycket kraftig opinion mot saltning på Gotland, varje gång ämnet tas upp så mullrar det i socknarna. Och gotlänningar är vana vid hala vägar, normala vintrar ligger temperaturen ofta runt nollan vilket ofta leder till isbark på vägarna.

De senaste veckorna har även de större vägarna varit välplogade men vita. Fint vinterväglag. Nu börjar asfalten titta fram mer och mer, men framför allt på de större vägarna (länsvägarna i 140-serien). De mindre vägarna är fortfarande mestadels snötäckta.

Det sandas i korsningarna, men sanden försvinner ju ganska snabbt pga vind och däck så det är ingen idé att sanda överallt.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Lars-Håkan_E

Bussarna har även dubbade däck, från denna vinter runt om även på linjebussarna. (sedan tidigare var det så på skolbussarna medans linjebussarna sedan Swebus sista år hade enbart fram)

Vad jag såg förra veckan på en av bussarna som hamnade en bit på sidan av vägen hemma hos mig så verkar man använda sig av Pb dubb och inte de kraftigare Lv dubben.


Ersa

Skit? Det som skrivs i media är väl ofta bara sanningen som kommer fram, helt enkelt. Arbetar man med offentlig verksamhet via anbud, ingår granskning av ens verksamhet hela tiden, av den uppdragsgivare och press.
Detta oavsett om man är ett stort eller litet företag, och oavsett hur ägarbilden ser ut.

Kajsa1690

Kul för Henrik att han får medverka i något litet positivt.

Verkligheten är ju dock att bara ca 40% av bussarna är påstigning avstängd fram, dem som används i den vanliga linjetrafiken, inte i alla bussar som går i lijelagd skolskjuts....

Dessutom...intressant att Kommunal bryr sig om Gotland, i samband med övergången från Gotlandsbuss lyckades ju Kommmunals ombud förhandla bort vår rätt till att föra över våra anställningar inkl lön och semester, lastid etc till Bergkvarabuss, endast ett 15 tal kollegor fick övergången godkänd trots att det var ett krav i upphandlingen eftersom våra företrädare förhandlade bort allt detta.

Ett bussförarfack vore nog bra att ha.

Sedan, allt styrs från Stockholm numera, finns ingen s.k Trafikchef här numera, bara en trafikutvecklare.

Ersa


Kristofer

( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.