(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_6161_Fittja_centrum_070621.jpg)
Men Bussmicke varför gör du så med en fin trängelbuss,,,,,, ;D
Kommer kosta ca 40000:- att fixa till
ärom lite fina eller??! 40k för en sån där tak-plast-sak??! :o
Citat från: puttelitooo skrivet 26 juni 2007, 09:05:57 AM
ärom lite fina eller??! 40k för en sån där tak-plast-sak??! :o
I det ingår ju kostnaden för killen/tjejen som ska montera den också, lön, materiealkostnader, att bussen står avställd mm.
Citat från: M224 skrivet 26 juni 2007, 11:28:07 AM
I det ingår ju kostnaden för killen/tjejen som ska montera den också, lön, materiealkostnader, att bussen står avställd mm.
Visst, men hur lång tid kan det ta för någon att hala fram en stege, snäppa av några lås, kasta den gamla plastbiten och snäppa på en ny? För nog har väl Säffle gjort bussen så servicevänlig som möjligt? Den här plastbiten måste väl räknas som förbrukningsvara liksom plastsköldarna runt en Omni?
???
/Cero
Vad döljer sig under plastkåpan på taket, ac eller?
Finns det någon som har lyckats ta en bild på en B9S utan kåpa på taket?
Citat från: Cero skrivet 26 juni 2007, 11:39:50 AM
Visst, men hur lång tid kan det ta för någon att hala fram en stege, snäppa av några lås, kasta den gamla plastbiten och snäppa på en ny? För nog har väl Säffle gjort bussen så servicevänlig som möjligt? Den här plastbiten måste väl räknas som förbrukningsvara liksom plastsköldarna runt en Omni?
???
/Cero
Nu är du då lite väl optimistisk, man måste säkert demontera framrutan, halva motorn och vänster blinkers bak för att komma åt den sista av 63 skruvar. ;D
Fast att det skulle vara förbrukningsvara på samma sätt som plastdetaljer nertill på en buss, där det finns en massa snövallar och annat som skadar tror jag inte att de har tänkt. Det är väl inte meningen att man ska köra in i lågt hängande trädgrenar och viadukter.
Citat från: Wolfie skrivet 26 juni 2007, 16:01:59 PM
Nu är du då lite väl optimistisk, man måste säkert demontera framrutan, halva motorn och vänster blinkers bak för att komma åt den sista av 63 skruvar. ;D
Fast att det skulle vara förbrukningsvara på samma sätt som plastdetaljer nertill på en buss, där det finns en massa snövallar och annat som skadar tror jag inte att de har tänkt. Det är väl inte meningen att man ska köra in i lågt hängande trädgrenar och viadukter.
Ja det förstås! Och sedan är väl plastbiten gjord i något ovanligt kompositmaterial som går sönder bara man knackar lätt på den och som bara tillverkas udda torsdagar i jämn vecka när det är skottår. Dessutom måste skruvarna till den importeras från bortre Hickabuktu. ;)
/Cero
Förstår faktiskt inte varför några här måste överdriva så....
Tittar man på Mickes bild så ser man ju två saker.
Kylarkåpan består av två delar, varav den främre på denna buss blivit skadad.
Kylarkåpans delar sitter fast med lättillgängliga fästen, syns på bakre kåpan som svarta hål. Den bakre kåpan håller dessutom den främre på plats.
Gissar att man för in ett special- eller standard-verktyg i hålen och skruvar loss.
Eftersom dessa kåpor är stora och sitter i vinddraget hela tiden, samt även leder luftströmmen från vindrutan i kylaren, så måste de sitta stadigt och låsas med flera fästen, dock torde de vara tämligen enkla att öppna upp för att kunna göra underhåll på kylaren, som ju inte är någon lite del precis, men nog så viktig för bussen funktion.
Vad som däremot är både märkligt och tråkigt, är ju att dessa stora bussägare inte har delar eller ersättningsfordon nog så att man kan låta bli att använda bussar med karosskador.
Fast å andra sidan, om nu reservdelsleveranser mm fungerar som de borde, så är säkerligen skadan avhjälpt 2-3 arbetsdagar efter att den uppstått. ::)
Bussen hade rullat minst en vecka med skadan vid fototillfället om jag minns rätt.
Citat från: Cero skrivet 26 juni 2007, 11:39:50 AM
För nog har väl Säffle gjort bussen så servicevänlig som möjligt?
Ehhh... Nej?
Bara att fylla i kylarvätska är ju rena rama cirkusen där stegar och akrobater behövs! >:(