Vilken är den minst "diggabla" bussmodellen?

Startat av OSkar000, 06 juni 2007, 15:04:40 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

OSkar000

Ja, vilken är det egentligen?


Diggabilitet är en faktor som avgör hur intressant en buss är. Ålder, kvalite, komfort, skick och en hel rad andra saker har inte mycket med diggabiliteten att göra, hög ålder är i många fall en fördel men det är absolut inte ett krav. Udda fordon får lättare hög diggabilitetsstatus än vanliga.

Min röst går till Volvo B10LA CNG Säffle 5000, alldeles för vanlig, ingen spännande upplevelse varken vad det gäller ljud eller utseende och numera dessutom hyfsat pålitliga.

Niklas Bygdestam

Citat från: OSkar000 skrivet 06 juni 2007, 15:04:40 PM
Ja, vilken är det egentligen?


Diggabilitet är en faktor som avgör hur intressant en buss är. Ålder, kvalite, komfort, skick och en hel rad andra saker har inte mycket med diggabiliteten att göra, hög ålder är i många fall en fördel men det är absolut inte ett krav. Udda fordon får lättare hög diggabilitetsstatus än vanliga.

Min röst går till Volvo B10LA CNG Säffle 5000, alldeles för vanlig, ingen spännande upplevelse varken vad det gäller ljud eller utseende och numera dessutom hyfsat pålitliga.




Min röst går till allt som det står Carrus på. Speciellt 9700 ogillar jag. Sorry Milan...
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Milan

Jag har svårt att välja, men här är några förslag

Omni - För att vi har över 50 st.

Säffle B10BLE - Allmänt tråkiga, dönar sönder

DAB (den lilla) - Namnet säger allt, missfoster helt enkelt. Även fast de rullar på rätt bra.

Mer kommer jag inte på just nu..

//Milan


Ersa

Mellan 2003 och 2006 tog jag inga bilder på någon av Busslink Norrtäljes vagnar, förutom när det handlade om att dokumentera fel för framtida rapporteringar, eller när de hamnade i bakgrunden samtidigt som man fotade något annat. Men jag har nog aldrig fotat en enda blå Vega i 57xx-serien.

Sorry, Rådeström, men allt som det står "Omni" på är totalt ointressant att fota, om det inte är för en snygg bakgrund eller annorlunda skyltning. Sånt där polskt industriavfall som det står "Solaris" är också hyffsat ointressant både att fota och köra.

I regel gäller regeln: Ju mer ovanligt och gammalt, ju mer intressant att fota. När något är vardagligt fotar man det inte. Detta ledde till att jag tragiskt nog inte fotade en enda grönvit stadsbuss i Östersund 94-99. Mycket tråkigt i efterhand!  :(

M67:an

Allt som det står Neoplan på, åtminstone när det gäller stadsbussar!
I Stockholm finns det också några jag inte gillar, Citaro? Kan de heta så :-\

Riktigt snygga bussar det är Scania Cr76, Cr111, Cr112, Cn113 och Maxi. Omni går väl bra de med, men de kommer knappast upp till sina föregångare. Scania skulle fortsatt att utveckla sina Maxi istället.

Ersa

Citat från: M67:an skrivet 06 juni 2007, 16:02:50 PM
Omni går väl bra de med, men de kommer knappast upp till sina föregångare. Scania skulle fortsatt att utveckla sina Maxi istället.

Medhåll från Umeå (och Skelleftehamn) i denna fråga. En MaxCi av 2007 års modell med Euro5-motor, bälten och AC vore helt klart något att köpa in. Även MaxCi som ledbussversion med CN113-bakdel där "släpet" får behålla det normalhöga golvet vore något!  :D

Cero

Personligen tycker jag Volvos nuvarande modellprogram är synnerligen odiggabelt. Speciellt när det sitter en Säfflekaross på. Det finns ingen känsla i linjeföringen och olika delar av bussarna förefaller designade av olika personer som inte haft någon som helst kontakt med varandra. De ger helt enkelt ingen "kick".

Då tycker jag Scanias nuvarande modeller är trevligare både att se och åka med, men diggabla? Nej, då får vi nog röra oss tjugo år bakåt i tiden och sätta oss i en CR111, CR112 eller ta på hörselskydden och ändra en B10M eller varför inte en B59 Säffle? För att inte tala om Büssing och Routemaster.

/Cero

christianm

Citat från: OSkar000 skrivet 06 juni 2007, 15:04:40 PM
Min röst går till Volvo B10LA CNG Säffle 5000, alldeles för vanlig, ingen spännande upplevelse varken vad det gäller ljud eller utseende och numera dessutom hyfsat pålitliga.

Jag som tycker att de låter riktigt bra, de som finns i Söderhallen i Stockholm iaf. De har ett trevligt gurglande avgasljud som är ganska speciellt. Men, baken är ju delad...

Annars går nog min röst till nån trist Carrus eller så...

Bussmicke

Nya Starliner och MaxCi på delad första plats.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Danne


Jo

Utan problem Volvos missfosterbuss 8500 i ledat utförande. Att det inte är skottpengar på de som konstruerat bussen är bara tragiskt.

M224

Citat från: Jo skrivet 06 juni 2007, 18:27:53 PM
Utan problem Volvos missfosterbuss 8500 i ledat utförande. Att det inte är skottpengar på de som konstruerat bussen är bara tragiskt.

Menar du 8500 B12MA? Vad är det för fel på dom???


M224

Scania Omnicity är totalt odiggabel enl mig.  ;D

Magne

Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Ersa

Citat från: M224 skrivet 06 juni 2007, 19:18:40 PM
Menar du 8500 B12MA? Vad är det för fel på dom???

Jag tror han menar B9S.
En B12MA är ju helt underbar att köra jämfört med märkliga B9S.