Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....

Startat av Carl Eric, 22 oktober 2010, 09:55:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

....historien upprepar sig, denna gång dock inte i en lika stor omfattning.

474, 471, 410 och 435 går fortfarande...

Förhoppningsvis så är den igång till i eftermiddag men man ska inte hoppas för mycket!  :P

Lokaltidningen om saken: http://nvp.se/Nacka/Nacka/Kraftiga-trafikproblem-i-Nacka-och-Varmdo/

Snöiga hälsningar ifrån Calken!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas

Oj!  :-\ Ja, morsan sjöng glatt på morgonen "Nej, se det snöar, nej se det snöar, det var väl roligt hurra!" osv. och jag höll på att få spader.  :P Visst, det är aldrig kul med snöoväder och det är alltid lika jobbigt att kollektivtrafiken drabbas som den gör. Säkerligen är det nog många resenärer som nu sitter och grubblar och där jag tror att visan är densamma varenda år (Märk att jag inte påstår att alla resenärer är så här, för så är det ju inte) : "Det är SLs fel, det är SLs fel, nu har SL gjort det igen..." bla bla... Som jag skrev i en kommentar på DN under förra vinterns trafikdrama, då folk blev ordentligt irriterade på att växlarna hade frusit fast. En grupp resenärer ville dock inte acceptera detta, utan lackade ur på SL ändå. "Skaffa en egen spade och börja hacka snö, SL kan inte göra mer än de redan gör. Om all trafik står stilla, hur skall ens SL då kunna skicka ut personal för att börja hacka snö?" Det var förvisso en viss ironi i den kommentaren, framförallt det där med spaden, men förra årets snökaos tror jag slog alla rekord sedan minst decennier tillbaka i tiden, all trafik blev ju lamslagen, det rådde ju totalt kaos.

Nu vill man dessutom utöka dubbförbudszonen i innerstan, till slut kanske hela stan drabbas. Visst, dubbar är ju inte så bra för miljö och hälsa, men då slutar det med att man nog inte lär ha något vidare grepp på vägarna och olyckor kan bli betydligt fler. Jag tycker mig dock ha sett att man skulle ordna med parkeringar vid tullarna för bilar med dubbdäck, men var man i så fall har tänkt att anlägga de parkeringarna, och hur man reser dit, det är två helt andra frågor. Lycka till i trafiken idag allihopa, själv får jag lov o plugga!  ;D

buskörare

Citat från: Andy91 skrivet 22 oktober 2010, 10:16:10 AM
Oj!  :-\ Ja, morsan sjöng glatt på morgonen "Nej, se det snöar, nej se det snöar, det var väl roligt hurra!" osv. och jag höll på att få spader.  :P Visst, det är aldrig kul med snöoväder och det är alltid lika jobbigt att kollektivtrafiken drabbas som den gör. Säkerligen är det nog många resenärer som nu sitter och grubblar och där jag tror att visan är densamma varenda år (Märk att jag inte påstår att alla resenärer är så här, för så är det ju inte) : "Det är SLs fel, det är SLs fel, nu har SL gjort det igen..." bla bla... Som jag skrev i en kommentar på DN under förra vinterns trafikdrama, då folk blev ordentligt irriterade på att växlarna hade frusit fast. En grupp resenärer ville dock inte acceptera detta, utan lackade ur på SL ändå. "Skaffa en egen spade och börja hacka snö, SL kan inte göra mer än de redan gör. Om all trafik står stilla, hur skall ens SL då kunna skicka ut personal för att börja hacka snö?" Det var förvisso en viss ironi i den kommentaren, framförallt det där med spaden, men förra årets snökaos tror jag slog alla rekord sedan minst decennier tillbaka i tiden, all trafik blev ju lamslagen, det rådde ju totalt kaos.

Nu vill man dessutom utöka dubbförbudszonen i innerstan, till slut kanske hela stan drabbas. Visst, dubbar är ju inte så bra för miljö och hälsa, men då slutar det med att man nog inte lär ha något vidare grepp på vägarna och olyckor kan bli betydligt fler. Jag tycker mig dock ha sett att man skulle ordna med parkeringar vid tullarna för bilar med dubbdäck, men var man i så fall har tänkt att anlägga de parkeringarna, och hur man reser dit, det är två helt andra frågor. Lycka till i trafiken idag allihopa, själv får jag lov o plugga!  ;D

Förra året fick Busslink skäll för att dom ställde trafiken i Nacka Värmdö  ;D

Carl Eric

Citat från: buskörare skrivet 22 oktober 2010, 10:44:13 AM
Förra året fick Busslink skäll för att dom ställde trafiken i Nacka Värmdö  ;D

Hahahah, på riktigt?

Då får vi hoppas att de inte vinner! ;)  :P

Citat från: Andy91 skrivet 22 oktober 2010, 10:16:10 AM
Oj!  :-\ Ja, morsan sjöng glatt på morgonen "Nej, se det snöar, nej se det snöar, det var väl roligt hurra!" osv. och jag höll på att få spader.  :P

Jag sjöng också...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Citat från: calken skrivet 22 oktober 2010, 10:51:27 AM
Hahahah, på riktigt?

Då får vi hoppas att de inte vinner! ;)  :P

Ja, i NVP. Höll på att trilla ur stolen  :o

Andreas

Citat från: buskörare skrivet 22 oktober 2010, 11:03:26 AM
Ja, i NVP. Höll på att trilla ur stolen  :o

Haha!  :o  :D Jag lovar, jag är övertygad om att det dessutom finns en liten grupp resenärer som tror att det fortfarande att det är SL som kör bussarna. När var det det upphörde? Jag själv gisssar på Millenieskiftet eller något sånt...  ;D

Under dels min tid på SL kundtjänst då jag arbetade med att beta av resegarantibergen från kunderna efter förra vintern, samt min lika korta tid på SL Center, så fick jag möjligheten att läsa om diskussioner och träffa en rad fantastiska och helt otroliga personer, förutom kändisar alltså... ;D En resenär frågade då om hon kunde köpa biljetten på bussen. Hon själv var stockholmare och bosatt i stan, åtminstone delvis... Hur hade hon kunnat missa att pengahanteringen har försvunnit?   :o Det känns som att det var en evighet sedan det skedde! :P

Karsten

Det intressanta i sammanhanget är att i senaste numret av SLs personaltidning "Hela resan" finns ett reportage om just hur väl förberedda Nobina Björknäs är på vinterns ankomst. Det är det enda trafikområdet som ställt in (i stort sett) all trafik. Det är märkligt att man inte kan hålla linjer som 414,442 och 422 öppna, de skiljer sig inte mycket från många av t.ex. Täbys och Brommas lokallinjer.

Efter att ha jobbat ett par dagar förra vintern lärde man sig hur trafikledningen vid snöfall i Björknäs fungerar.
1. Ställ in allt.
2. Skicka ut en eller ett par bilar och kolla väglaget.
3. Öppna linje för linje efter att bilarna bedömt läget.

Jag undrar (utan att fördöma arbetssättet) om det är rätt sätt att gå, och om det är så man arbetar i alla andra trafikområden?

Det finns också andra möjliga förklaringar, kanske är förarna i Nacka/Värmdö sämre på vinterkörning än i andra områden (är personalomsättningen större i N/V, mindre vintervana m.m.)? Är trafikledarnas tillit till förarnas kunskap mindre än i andra områden (förra vintern stod vi ett gäng förare och ville ta ut vinterdugliga kortvagnar på Nackakörningar när allt var inställt, men vi fick inte). Är bussarna i sämre vinterskick än övriga områden (jag kan inte jämföra skicket med andra trafikområden, men det är mycket B9S i N/V, och de är garanterat inte bra i vinterväder).

Carl Eric

Det var ju en väldigt intressant berskrivning Karsten, framförallt det där med kortvagnarna...

Slutet på skoldagen närmar sig, vi får se om vi kommer hem...

Nu så har de även öppnat 413, 433, 434 och 443. Vi får se hur det går med 433 och 434 då stavsnäsvägen är avstäng vid strömma pga bärgning av en buss som har kört i diket...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico


Citat från: Andy91 skrivet 22 oktober 2010, 11:14:10 AMHaha!  :o  :D Jag lovar, jag är övertygad om att det dessutom finns en liten grupp resenärer som tror att det fortfarande att det är SL som kör bussarna. När var det det upphörde? Jag själv gisssar på Millenieskiftet eller något sånt...

Nja, själv är jag övertygad om att gruppen som tror att SL forfarande kör busstrafik i egen regi de facto är ganska stor. För gemene man finns ofta heller inget behov av att veta vem som kör vad utan de har köpt sitt färdbevis som då är märkt SL. Därmed är det nog så att de flesta per automatik antar att det även är SL som kör.

Sen kan man väl indirekt säga att SL faktisk körde bussar, om än indirekt, fram tills i somras då man sålde sin post i Busslink till Keolis.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 12:06:53 PM
Ja du ?

Jag har ju jobbat i tyresö i sju år som både förare och senare planerare och blev det skitväder så var det i första hand ledbussarna på Brevik som rök, sedan boggibussarna och om möjligt körde man enbart med 12 metersbussar där ute då men alltsom oftast fick man ställa trafiken då väghållningen var under all kritik,  jag har tillbringat många kvällar-nätter med att hämta fastkörda bussar och frågan är om det inte i ett sådant läge är bättre att inte köra än att riskera material och människor genom att chansa, alla förare har inte heller den vintervana och "förstånd" som behövs för att inse när man ska stanna.

N/V har ju ännu fler svåra passager än Tyresö där man med lätthet kan bli sittande i många timmar, på Ingarö och Vikingshill finns ju spännande platser...

Ja precis! Det du beskriver är ju det omvända arbetssättet, alltså att bara ställa in det som inte fungerar att köra. I fallet N/V fungerar det uppenbart tvärtom, först ställer man in ALLT (även Värmdövägen genom Nacka t.ex.), och öppnar sedan upp linje efter linje.

at1981

Citat från: buskörare skrivet 22 oktober 2010, 10:44:13 AM
Förra året fick Busslink skäll för att dom ställde trafiken i Nacka Värmdö  ;D

Hej!

Det är Nobina du menar, eftersom Busslink har inte kört i Nacka/Värmdö sedan mars-02.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Andreas

Citat från: at1981 skrivet 22 oktober 2010, 14:19:36 PM
Hej!

Det är Nobina du menar, eftersom Busslink har inte kört i Nacka/Värmdö sedan mars-02.
Jag tror att buskörare syftade till att NVP hade påstått att Busslink körde trafiken i N/V.  ;)

MrX

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 12:06:53 PM
Ja du ?

Jag har ju jobbat i tyresö i sju år som både förare och senare planerare och blev det skitväder så var det i första hand ledbussarna på Brevik som rök, sedan boggibussarna och om möjligt körde man enbart med 12 metersbussar där ute då men alltsom oftast fick man ställa trafiken då väghållningen var under all kritik,  jag har tillbringat många kvällar-nätter med att hämta fastkörda bussar och frågan är om det inte i ett sådant läge är bättre att inte köra än att riskera material och människor genom att chansa, alla förare har inte heller den vintervana och "förstånd" som behövs för att inse när man ska stanna.

N/V har ju ännu fler svåra passager än Tyresö där man med lätthet kan bli sittande i många timmar, på Ingarö och Vikingshill finns ju spännande platser...

Tänk om vi fortfarande jobbade så, vad bra det skulle vara! Vanligtvis ställs all trafik in på Brevik när det blir struligt, trafikledningen verkar ibland lite väl fega. Istället för att testa med en kortbuss och se vad som händer ställs allt in. Ett vanligt förekommande problem är en fastkörd buss vid Mossvägen. Istället för att då vända vid Trinntorp ställs all trafik in istället. Vända vid Trinntorp behövs oftast inte eftersom omloppen oftast är gjorda på så sätt att kör man Östralid dit kör man Tegelbruksvägen hem och vice versa. Det ger att man bara svänger i korsningen vid Trinntorp, men icke. Så fungerar det nu för tiden, om det blir så i vinter återstår att se

Omnilasse

En fråga (som väl kanske ingen vill svara på) är väl om man inte ställer in trafiken helt också i protest mot att kommunen inte prioriterar väghållningen och tar alltför lång tid på sig att komma ut med plogning och sandning? Lite av ett förhandlingsspel alltså?