Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....

Startat av Carl Eric, 22 oktober 2010, 09:55:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrX

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 17:14:18 PM
Det går ju utmärkt att backvända i korsningen i Trintorp också, med alla vagntyper :-)

Dessutom kan man vända i korsningen innan slingan vid Mossvägen utan bekymmer.

Ja det känns skönt att man lämnat SL området för gott, det här med egna initiativ har ju aldrig varit en framgångsrik väg där.

Ja visst är det så! Nu när man dessutom tagit bort refugen vid Trinntorp är det hur enkelt som helst.

Nästa korsning kan man med enkelhet vända med, jag gjorde det själv i vintras. Föreslår man samma sak för trafikledningen får man blanknej, tråkig attityd. En vacker dag kanske det blir bättre och egna initiativ en självklarhet. Men men

the0fiskis

min klass kompis blev fast i trafiken i ett dike så hon kom ej till skolan så hennes farsa fick komma och hämta

en fårga borde man inte pirotera stombusslingerna?

min dag funkade hyfsat det äna var att min  buss till forum var 5 min sen men annas funckade det bra

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 22 oktober 2010, 18:19:39 PM
En fråga (som väl kanske ingen vill svara på) är väl om man inte ställer in trafiken helt också i protest mot att kommunen inte prioriterar väghållningen och tar alltför lång tid på sig att komma ut med plogning och sandning? Lite av ett förhandlingsspel alltså?

Så är det säkert. I Södertälje ställdes all trafik i Nobinas regi in 19:47 till ca 21:00 (undrar om Busslinks 783 och SLT:s 702 och 802 gick), det luktar protest mot väghållaren.

Frågan är om det är rätt mot kunderna, jag är övertygad om att det både i N/V:s fall och Södertäljes fall gått att upprätthålla trafik på vissa linjer (kanske med vissa vagntyper).

Skalman

> Frågan är om det är rätt mot kunderna, jag är övertygad om att det både i N/V:s fall och
> Södertäljes fall gått att upprätthålla trafik på vissa linjer (kanske med vissa vagntyper).

Håller med dig. Men jag tror tyvärr inte att den tankegången riktigt finns hos operatörerna.
Istället väljer man att ställa trafiken. Trist för de som står och väntar, men sannolikt ganska sant.
Passagerares "rätt" väger enligt min mening inte särskilt tungt i SL-trafiken.

buskörare

Citat från: Skalman skrivet 22 oktober 2010, 23:21:16 PM
> Frågan är om det är rätt mot kunderna, jag är övertygad om att det både i N/V:s fall och
> Södertäljes fall gått att upprätthålla trafik på vissa linjer (kanske med vissa vagntyper).

Håller med dig. Men jag tror tyvärr inte att den tankegången riktigt finns hos operatörerna.
Istället väljer man att ställa trafiken. Trist för de som står och väntar, men sannolikt ganska sant.
Passagerares "rätt" väger enligt min mening inte särskilt tungt i SL-trafiken.

Det är ju tyvärr så det funkar, ju fler som blir lidande, desto större chans att få igenom det man vill. Strejker t.ex skulle ju inte vara så effektiva om ingen drabbades av dom. Det gäller ju även utanför SL-land kan jag lova ;)

Camilla

Jag tycker inte man kan klaga på nån på grund av väderläget i dag för det var extremt halt och och alla plogbilar kan ju inte vara överallt på sammagång för då behövs det nog några miljoner plogbilar

buskörare

Citat från: Camilla skrivet 23 oktober 2010, 00:21:05 AM
Jag tycker inte man kan klaga på nån på grund av väderläget i dag för det var extremt halt och och alla plogbilar kan ju inte vara överallt på sammagång för då behövs det nog några miljoner plogbilar

Vad var det som orsakade morgonens halka? Jag sov 8) Under mina nästan 10 år i Örebro ställde vi aldrig trafiken helt. Möjligtvis vissa omdragningar och enstaka turer som ställdes. Trots 20 cm snö och inga plogbilar. Vad gör just Stockholms halka så hal? Har ju förmånen att jobba på enda depån som i princip gick smärtfritt 17 dec förra året så inte heller då fick jag se vad det berodde på.

Klaverdörr

#22
Hej!

Man kan fundera på vad som är fel på trafiken i dagsläget? Under 80-talet så var jag aldrig med om att man ställde in trafiken i den staden jag bodde i då fast det var både halka och enormt med snö, utan trafiken fungerade nästan smärtfritt med både Scania CR111/CR112/CN112/CN113 och Volvo B10/B10R bussar, men i dagsläget är det "kaos" fort det är lite snö på vägarna tyvärr, jag tror mycket att det beror på att i Sockholm rullar det många Volvo B9S vagnar och dessa klar inte halt väglag, det är märkligt att inte upphandlaren "SL" har krav på entreprenören att bussarna ska även ha vinteregenskaper dvs även klara halka och snö, men vad jag även har hört så "sparas" det även på bra däck även som gör att det blir svårt att köra i snö och halka...
Upphandlaren bör även ha vissa krav på däck och vinteregenskaper när man ställer krav i upphandlingen, bara ställa krav på AC och låginsteg räcker inte då utförande företag slarvar med säkerheten istället för att tjäna pengar..
Antingen ställer man det som krav att bussarna ska ha bra däck och vinteregenskaper eller så grymma viten om trafiken blir inställd pga lite snö och halka dvs trafiken SKA FUNGERA...

Cero

Så länge man från SL:s sida har mentaliteten att "billigast anbud vinner" och det inte finns något företagsekonomiskt incitament vare sig hos SL eller i avtalen med entreprenörerna att bry sig om slutkunden kommer vi sannolikt att få finna oss i inställd trafik. Att förse bussar med bra däck, välutbildad personal, laga plåtskador, betala bärgning, hålla reservfordon, etc kostar pengar och de pengarna finns inte om man ska vinna på lägst anbud. När det då snöar och väghållaren inte klarar av att ploga blir det ett rent företagsekonomiskt beslut om det är billigare att köra och betala för skador och bärgningar, plus eventuella viten för att turen inte kunde köras för den sitter i diket och det finns ingen reserv, eller att ställa in och ta vitet rakt av för hela dagen och hoppas kunna köra full trafik dagen efter. Dessutom kanske det finns någon force majeure i entreprenörsavtalet som man kan luta sig mot för att slippa vitet och då blir kalkylen ännu enklare.

Jag har svårt att tro att det finns något i SL:s entreprenörsavtal som behandlar hur slutkunden ska behandlas och respekteras. Tycker inte det känns som att SL i övrigt är en organisation som verkar för att leverera en bra produkt till slutkunden, snarare är den till för sin eget intresse, så varför skulle man bry sig om slutkunden i relationen med sina entreprenörer?

Nico


Lars Ö påpekar en del tänkvärt kring detta med moderna bussar så jag hoppar det och kommer med lite allmänna reflektioner kring detta.... Det finns självklart massvis med saker som SL skulle kunna förbättra, men lite orättvis och missriktad tycker jag ändå att en del kritik är då man i flera fall faktiskt jämför äpplen med päron.

Att lägga allt ansvar på entreprenörerna slår lite fel. Visst finns det en hel del de kan göra, men många störningar består ändå i sådant som SL:s entreprenörer faktiskt inte själva kan påverka. T.ex. sådant som halkbekämpning, att det bara finns ett visst antal tillgängliga tungbärgare o.dyl. är faktorer som är svåra att påverka. Är det halt är det inte heller alltid bussen i sig som är problemet utan den komplexa situationen gör att en mindre situation lätt fortplantas långt ut åt alla håll. Ett stopp på E18 där tre bilar smällt är inget som SL kan göra något åt, men konsekvenserna blir trots det ofta omfattande för SL-trafikens del.

Den SL-trafik som hade mest problem i går var som vanligt den i ytterområdena så när man tar med Örebros stadstrafik i ett exempel så ska man i så fall kanske jämföra just den trafiken med hur det igår fungerade i t.ex. Stockholms innerstad och närområdena (vilket i går fungerade schysst så vitt jag förstår). Områden där det igår fungerade sämre, som t.ex. Värmdö, Roslagen osv. bör däremot hellre jämföras med Lindesberg, Frövi eller motsvarande ytterområden kring Örebro... och då är frågan hur det fungerade där under samma förhållanden och med samma krav på turtäthet som ligger på SL-trafiken?

Sedan finns det även annat som skiljer sig åt mellan SL:s trafik och övriga landet (kanske då att Västtrafik har bekymmer som liknar de i Stockholmsområdet). Bl.a. så är det 26 kommuner inblandade som alla helst vill säga både bu och bä om det mesta och inte alltid är helt införstådda med vad de kan och bör göra i vissa lägen. En del saknar dessutom viss service, kontaktpersoner etc. under icke-kontorstid. Vad gäller vägar och trafik så är även nuvarande Trafikverket inblandade. I många fall är det dessutom en mängd olika entreprenörer kontrakterade för att sköta än det ena och än det andra vilket gör det ännu svårare att greppa.

Lägg som sagt sedan till det jämförelsevis stora trafikutbud SL har samt det relativt sett stora trafikområdet (som i vissa fall även är glesbygd) och jämför sedan med en del av de övriga städer som åsyftas och som då skulle ha så exemplarisk trafik. Att det fungerar lättare i t.ex. Gävle med 10-15 linjer än i Stockholms norra förorter som under högtrafik har i runda slängar 200 linjer att betjäna, och därmed en del gator och vägar som behöver vara farbara, säger sig självt. Turtätheten är i många fall hög även under lågtrafik vilket ställer ytterligare krav på att alla länkar i kedjan fungerar störningsfritt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 oktober 2010, 11:21:30 AM
I de fall vägarna är oframkomliga utgår givetvis inget vite om trafiken inte utförs

Då är frågan vem som bedömer vägens skick, och vems bedömning som gäller. Är det trafikentreprenörens bedömning som gäller eller väghållarens? Om det är trafikentreprenörens bedömning som gäller är det ju väldigt lätt att bestämma att "hela trafikområdet är otrafikerbart", medan väghållarens åsikt kanske lutar mer åt andra hållet.

Nico


Det är vare sig det ena eller andra i sig utan antalet fordon i diket eller som krockat och står ivägen brukar vara det som indirekt avgör ifall något är farbart eller inte.  :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2010, 11:33:29 AM
Den SL-trafik som hade mest problem i går var som vanligt den i ytterområdena så när man tar med Örebros stadstrafik i ett exempel så ska man i så fall kanske jämföra just den trafiken med hur det igår fungerade i t.ex. Stockholms innerstad och närområdena (vilket i går fungerade schysst så vitt jag förstår). Områden där det igår fungerade sämre, som t.ex. Värmdö, Roslagen osv. bör däremot hellre jämföras med Lindesberg, Frövi eller motsvarande ytterområden kring Örebro... och då är frågan hur det fungerade där under samma förhållanden och med samma krav på turtäthet som ligger på SL-trafiken?

Jo visst är det klart att Värmdö och Roslagen är känsligare områden vid vinterväder. Det jag däremot har svårt att förstå är varför bussarna på de stora stråken i Nacka och hela Södertäljes stadstrafik ställdes in. I exemplet Tyresö ställde man visst bara in de linjer som man visste inte kunde trafikeras, i N/V och Södertälje valde man att ställa in allt, även det som säkert skulle gått att trafikera.

Vilket sätt är rätt/bäst/säkrast?

Karsten

Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2010, 11:41:55 AM
Det är vare sig det ena eller andra i sig utan antalet fordon i diket eller som krockat och står ivägen brukar vara det som indirekt avgör ifall något är farbart eller inte.  :P  ;)

Jo, det tycker jag också. Jag misstänker att det är så som ni bedömer det, och det är nog så jag också tycker det ska bedömas. Min fråga rörde nog mest "vitesundslippandeklausulen" som Lasse nämner, om man slipper vite för inställd trafik p.g.a. halka är det självklart lätt att bedöma ett helt trafikområde som "halt". :P

buskörare

Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2010, 11:33:29 AMtext

Fast jag skrev inte Örebro stadstrafik. Jag skrev Örebro. Vi hade åtminstone uppåt 10 st (orkar inte räkna) egna landsortslinjer och ett flertal vi körde ihop med andra depåer och inte heller där ställdes turerna mer än nån enstaka då och då. Bisquit kanske kan komma på nått jag missat, men jag var aldrig med om att nån linje ställdes helt under de åren jag jobbade.
Nu pratar jag halka.