Söndagsbilder 137

Startat av Jona, 15 april 2012, 01:25:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Det som började som en återkommande serie med bildsvep varje vecka verkar bli mer och mer en återkommande bildserie varannan månad.
Men det hindrar inte mig från att publicera mina söndagsbilder ändå, om än sällan.


När jag besökte Kramfors i september 2010 så var det nya resecentrum just invigt och tågtrafiken på den upprustade Ådalsbanan var inte långt borta trodde jag.
Olika strul gjorde tyvärr att jag gissade fel och tågtrafiken har ännu inte startat. Prognosen nu är att den startar i Augusti i år, vi får se hur det går.

Men Bildsvepet från Kramfors startar med denna buss, Veolia 2227 som står utanför den nya fina bussgodslokalen. Tidigare så låg busstationen i Kramfors mer mitt i centrum på en skolgården, men flyttades alltså till nya lokaler intill järnvägen 28 augusti 2010.
Dryga månaden senare är jag och fotobrodern Jacke på besök.


Byberg & Nordin 4 vid resecentrumet, på andra sidan taket finns perrongen för Ådalsbanan.


Utsikt mot spåret, perrongen, den enda, ligger på sidospåret och huvudspåret saknar därmed perrong.
Tågmöte och resandeutbyte mellan 2 resandetåg kommer alltså inte och kunna göras i Kramfors.


Allt är så rent och fint när det är nytt. Här står jag i främre delen av resecentrumet och kameran blickar mot söder och baksidan på bussgods nya lokal.

Vänder man sig om så ser det ut så här. För att bussarna ska kunna rulla in mot perrongen så har man byggt en vändplan där bussen står.


Här kommer veolia 2207 rullande, man passerade just bussgods lokaler och är på väg mot vändplanen i föregående bild.


Men färden stoppas av en felparkerad bil och allt stannar upp, bussen kan inte fortsätta och hindrar därför trafiken på vägen som är genomgående genom resecentrum.


Bilföraren kommer snart ut och flyttar sitt fordon och bussen kan fortsätta, och det var därför bara tur att det inte var rusningstid med många fler fordon inblandade.

Varför bygger man anläggningen så att ett felparkerat fordon kan blockera hela anläggningen?


Denna dag lämnade jag och Jacke Örnsköldsvik på morgonen och åkte till Sollefteå sedan vidare till Härnösand via Kramfors eftersom skolans eftermiddagsrusning går 14:15 i Härnösand och 15:45 i Kramfors.
Det innebar att Kramfors passerades på förmiddagen och då rekade vi området. Sedan åkte vi söderut till Härnösand.
Sedan tillbaka till Kramfors, fotade för att sedan vända åter till Härnösand och slutligen Sundsvall på kvällen.

Dessa bilder är fotograferade strax före och efter 15:45 rusningen i Kramfors.


Byberg och Nordin 24 kommer längs Stationsgatan för att snart vända på vändplanen och sedan rulla in mot perrongen för att lasta resande mot Nyland i norr.


Jag gillar infon från wikipedia och ser ingen anledning och inte delge den även denna söndag.

Kramfors är en tätort i Ångermanland och centralort i Kramfors kommun, Västernorrlands län. Orten ligger vid Ångermanälvens västra strand och genomkorsas av Riksväg 90.
I Kramfors kommun, ingår också större delen av Höga Kusten med orter som Nordingrå, Ullånger och Docksta.


År 2009 påbörjades omfattande upprustningar av stadens centrum.
Bygget av stadens första galleria planeras starta under sommaren 2012, och Coop Konsum får istället en egen byggnad där gamla busstationen var.

Centrala Kramfors byggdes under 1960-talet till stora delar om. De gamla trähus, som tidigare dominerat stadskärnan ersattes enligt tidens idéer med moderna betonghus. (slut citat)


Det bor drygt 6000 invånare Kramfors, men man kan ju hoppas att när den den regelbundna tågtrafiken kommer igång att det kan gynna orten, kanske inte med fler invånare, men i alla fall att dom som bor där idag får en anledning och bo kvar.


När det gäller busstrafik har Kramfors haft några få turer dagen till Grann-orterna Sollefteå och någon extra till Härnösand, i övrigt har trafik mest bestått av 1 - 2 turer morgon och kväll skoldagar.

Några linjer har haft någon avgång till, men bortsett denna eftermiddagsavgång 15:45 och en motsvarande på morgonen men ankommande bussar så är det ganska lugnt med bussar på Resecentrum.
Men på grund av den planerade tågtrafik har man utökat trafiken Kramfors - Sollefteå med något fler turer kvällar helger och även dagtid.
Även mot Härnösand har turerna setts över, men om någon av dom sedermera kan ersättas av tåg lär väl framtiden få utvisa.


Veolia 2364 som lämnar Kramfors och passerar bussgods lokaler för sin färd söderut får avsluta detta bildsvep.
Det var allt jag hade och bjuda på denna gång, väl mött annan söndag, ungefär samma tid och samma kanal.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Muk

Dina söndagsbilder är alltid uppskattade, när de kommer med oregelbunden jämnhet då och då. Kul för mig att se bilder från Kramfors, då jag ännu inte själv besökt orten med kamera.  :)

Bussmicke

Trevligt, efter 15:45 kan man pipa vidare. Det är väl som med alla andra orter norrut men även Sörmland, Småland mfl söderut att det är "Gånger om dagen-trafik" som omöjligör vettig pendling.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

the0fiskis

är det tillfälliga extra skyltar på B&N? altså tillägs skylten
tycker det funkar bra dels tydligheten och informations mässigt   :)

DEB

Inga bilder på min dator synas... ???
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Jona

Citat från: DEB skrivet 15 april 2012, 11:00:01 AM
Inga bilder på min dator synas... ???

jag ser dom på min dator, fast här kanske dom ligger i minnet eller så? ser ni andra bilderna eller har server tillfälligt gått ner sig?

i övrigt så vill jag passa på och tacka för alla trevliga kommentarer.

/J
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jona skrivet 15 april 2012, 19:13:53 PM
jag ser dom på min dator, fast här kanske dom ligger i minnet eller så? ser ni andra bilderna eller har server tillfälligt gått ner sig?

i övrigt så vill jag passa på och tacka för alla trevliga kommentarer.

/J

Jo, jag ser dem och då har jag ändå startat om datorn två gånger sedan första gången jag såg dem. Så gissningsvis rör det sig om ett högst tillfälligt fel på servern.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: the0fiskis skrivet 15 april 2012, 10:33:46 AM
är det tillfälliga extra skyltar på B&N? altså tillägs skylten
tycker det funkar bra dels tydligheten och informations mässigt   :)

Nej, en helt vanlig tilläggsskylt. Inget tillfälligt eller direkt konstigt med den, förutom att den är större och tydligare än vad snabbussars tilläggsskyltar brukar vara.

Jag såg f.ö. alla bilder direkt på första försöket. Perfekt skärpa, fina färger och många Carrus Star samt Vestar gör att betyget blir rejält högt! :)

the0fiskis

Citat från: Ersa skrivet 15 april 2012, 19:23:21 PM
Nej, en helt vanlig tilläggsskylt. Inget tillfälligt eller direkt konstigt med den, förutom att den är större och tydligare än vad snabbussars tilläggsskyltar brukar vara.

Jag såg f.ö. alla bilder direkt på första försöket. Perfekt skärpa, fina färger och många Carrus Star samt Vestar gör att betyget blir rejält högt! :)
instämmer

bilderna syns nu och dem funkade förut ochså!

OSkar000

Oavsett hur ofta dina söndagsbilder kommer så är de alltid kul att se :)

Mycket hög klass, precis som vanligt!