Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm

Startat av Björn Forslund, 08 januari 2013, 11:41:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: OrientExpress skrivet 09 januari 2013, 12:12:37 PM
Problemet är ju att dom MaxCi som rullar i Stockholm karossmässigt är lika sunkiga, och det är ju knappast något man kan beskylla ungdomarna för ::)

Det är ju självklart att man inte kan kräva att samtliga bussar som rullar i stadstrafik ska vara sprillans nya, men det man kan kräva är att dom företag som sköter busstrafiken kan hålla sina fordon i ett respektabelt skick.

Detta är inga problem för företag som sköter stadstrafik utomlands, men verkar vara en låg prioritering här i Stockholm, jag antar att man resonerar som om att bussarna fungerar varför ska man då bry sig om vilket skick dom är i.

Det är snarare dagens förfarande med anbud och hård konkurrens som gjort att det inte finns resurser att hålla bussarna i kosmetiskt toppskick. Men huvudsaken är att de är trafiksäkra och fungerar. Slitage och skador är ju ofrånkomligt när fordonen är 16 år gamla, och i fallet med MaxCi är det ju frågan om att spara skattebetalarnas pengar genom att låta dem rulla i två år till fram till nästa upphandling, då man säkert kommer att köpa bussar som drivs med annat än etanol. Och det rör sig om 46 bussar, bara en del av vagnparken. 150 miljoner är ju ingen struntsumma.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 januari 2013, 12:31:03 PM
Det är snarare dagens förfarande med anbud och hård konkurrens som gjort att det inte finns resurser att hålla bussarna i kosmetiskt toppskick. Men huvudsaken är att de är trafiksäkra och fungerar. Slitage och skador är ju ofrånkomligt när fordonen är 16 år gamla, och i fallet med MaxCi är det ju frågan om att spara skattebetalarnas pengar genom att låta dem rulla i två år till fram till nästa upphandling, då man säkert kommer att köpa bussar som drivs med annat än etanol. Och det rör sig om 46 bussar, bara en del av vagnparken. 150 miljoner är ju ingen struntsumma.

Ja, det lär nog vara svårt att hitta några invånare i Stockholms län som tycker att en liten nätt extrasumma på 150 000 000 kr ska fördelas på invånarnas skattsedlar följande två år.  ;D

Marcus Li

Jag tycker många blåbussar också är sunkiga, men då finns det ännu sunkigare Maxci. Har inte sett en blåbuss där samtliga säten närmast gången haft utsliten klädsel så man ser stoppningen, men det har jag på Maxci.

Problemet är att om Keolis/SL tycker Maxci är värda att rulla vidare gör man ju sig själv en otjänst som inte åtgärdar detta till relativt liten kostnad. Risken finns ju att det blir för högljudda protester att de inte kommer rulla alls till slut.

Björn Forslund

Citat från: Marcus Li skrivet 09 januari 2013, 14:02:34 PM
Jag tycker många blåbussar också är sunkiga, men då finns det ännu sunkigare Maxci. Har inte sett en blåbuss där samtliga säten närmast gången haft utsliten klädsel så man ser stoppningen, men det har jag på Maxci.

Problemet är att om Keolis/SL tycker Maxci är värda att rulla vidare gör man ju sig själv en otjänst som inte åtgärdar detta till relativt liten kostnad. Risken finns ju att det blir för högljudda protester att de inte kommer rulla alls till slut.

Enligt vad som sagts ska bussarna fräschas upp. Att man inte gjort det än berodde ju på att de skulle ha slopats, men nu finns det ju ett beslut och då kan man ju göra en insats.

Ted Selander

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 januari 2013, 14:48:15 PM
Enligt vad som sagts ska bussarna fräschas upp. Att man inte gjort det än berodde ju på att de skulle ha slopats, men nu finns det ju ett beslut och då kan man ju göra en insats.
Javisst, och en sådan är en del i uppgörelsen, tar litet tid innan det syns på stan.
Se även förare Ann Östvi tala väl om 5134, som hon själv körde hem från Katrineholm när det begav sig. Ur ABC i går, ca 8.40 in i programmet: http://www.svtplay.se/video/948207/8-1-19-15

Camilla

Ni som klagar på maxi bussarna ni verkar aldrig ha åkt buss i Nacka- Värmdö när Swebus/Nobina körde här och dom bussarna var betydligt yngre.

http://erret.se/Bussar/Mindre%20vackra%20interiorer.htm

Jacob

Jag tycker MaxCi är trevliga att åka i. Det enda jag inte gillar är att alla kanter på ryggstöden längs mittgången är sönder så man ser stoppningen och att de fällbara barnvagns"sofforna" ofta saknas. Men det är ju vanligt slitage som går att åtgärda. Förutom det tycker jag att MaxCi är bland de härligaste bussarna i Stockholm City.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Forslund

I dagens Metro visas det några läsarbilder, men lustigt nog är ingen av dessa en MaxCi eller ens en innerstadsbuss. Bilderna visar trasig (mest vandaliserad) inredning i bussar på linjer 160, 444, 471 och 828.
En av Metros intelligenta läsare  påpekar att bussarna är "rostiga lite här och var" och att "det är fel på varenda buss".

Ersa

Inga bekymmer! Förutom den rejäla höjningen av landstingsskatten som jag nämnde tidigare, så dubblar vi alla SL-taxor! Samt ger ökad ersättning till operatörerna. Sen blir finansieringen och renoveringen av alla gamla bussar enklare. För jag förutsätter att alla SL-pendlarna genast kan tänka sig att betala mer än en tusenlapp i månaden för sitt SL-kort om det innebär fräschare bussar... på samma nivå som priserna ligger på i andra län. Eller vill de det? ;)

Nej, SL-resenärerna vill betala så lite som möjligt. Helst ska det vara "gratis", dvs gå på landstingsskatten, som på något vis ändå ska vara låg. Och SL som huvudman har ju länge velat ha så mycket trafik som möjligt, men även så billigt som möjligt. Därav alla gamla, bullriga, slitna och dåligt isolerade bussar med dålig väghållning och hög medelålder runtom i länet. Man får bara det man betalar för, och inget extra gratis. ("Man" är i detta fall både resenärerna och Landstinget).

Jonas Strömblad

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 januari 2013, 08:47:12 AM
I dagens Metro visas det några läsarbilder, men lustigt nog är ingen av dessa en MaxCi eller ens en innerstadsbuss. Bilderna visar trasig (mest vandaliserad) inredning i bussar på linjer 160, 444, 471 och 828.
En av Metros intelligenta läsare  påpekar att bussarna är "rostiga lite här och var" och att "det är fel på varenda buss".

Metro borde be att få läsarbilder på Metrotidningar som skräpar ner istället...
/J

Björn Forslund

I dagens Metro står det inte ett ord om kampanjen mot MaxCi med "slitningar" eller SL-bussar med dito överhuvudtaget.
Inga läsarbilder heller.. ???
Kanske någon på Metro fick den plötsliga insikten att SL:s anläggningar är den huvudsakliga distributionsformen för den tidning de jobbar med? Kallas "skita i eget bo"...

Bussmupp

Citat från: Camilla skrivet 09 januari 2013, 23:47:19 PM
Ni som klagar på maxi bussarna ni verkar aldrig ha åkt buss i Nacka- Värmdö när Swebus/Nobina körde här och dom bussarna var betydligt yngre.

http://erret.se/Bussar/Mindre%20vackra%20interiorer.htm

Det är en B9S på bilderna va? De har alltid varit skräp tycker jag.

Camilla

Citat från: Bussmupp skrivet 11 januari 2013, 16:07:16 PM
Det är en B9S på bilderna va? De har alltid varit skräp tycker jag.

Det är inte enbart B9S på bilderna