MAN med kändis bakom ratten...

Startat av Fredrik Klint, 18 oktober 2011, 21:58:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint


Keolis 7039 lämnar Gullmarsplan den 29 september 2011.

Möllers

Finaste bussen i stockholm Martin bakom ratten  :)

Martin Maltkvist

#2
Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 oktober 2011, 21:58:26 PM

Keolis 7039 lämnar Gullmarsplan den 29 september 2011.
Hihi min lilla maskot gjorde att jag kände igen mig:D
Aah den dagen gick på ett omlopp som vid Radiohuset tomkörs och blir en 1:a från Frihamnen.
Av någon anledning (som jag har förträngt, sannnolikt teknikstrul) blev 7039 sedermera utbytt mot 5361 men den ville inte starta så jag fick istället plocka ut 5360 och ge mig ut på 1:an.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredrik Klint

Tog en bild innan avfärden också...

Biljettvisitering  :).
Vad är det för reflextejp(?) bredvid blinkersen, under strålkastarna? Ren kosmetika?

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 oktober 2011, 22:13:23 PM
Vad är det för reflextejp(?) bredvid blinkersen, under strålkastarna? Ren kosmetika?

En plastbit över hålet där dimstrålkastaren egentligen ska sitta.
Som det även såg ut på de flesta Golf III:or.

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2011, 22:21:41 PM
En plastbit över hålet där dimstrålkastaren egentligen ska sitta.
Som det även såg ut på de flesta Golf III:or.
Fast just den bilen på bilden hade väl dimstrålkastare monterat :-P Var inte mittbiten alltid en reflex eller helt svart?

Möllers

Ja martin har du nån Favorit skulle vara intressant veta.

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 18 oktober 2011, 22:24:19 PM
Fast just den bilen på bilden hade väl dimstrålkastare monterat :-P Var inte mittbiten alltid en reflex eller helt svart?

Ja, den hade ju det.
Yttre: Blinkers
Mellan: Plastbit framför det gängade hålet där man skruvar in bogseringsöglan.
Inre: Dimstrålkastare på vissa enstaka påkostade modeller. Annars bara en plastbit framför ett hål, precis som det är på 7039 ovan.

Jämför gärna med GUB som beställer dimstrålkastare från fabrik:
Jämförelsebild

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2011, 22:42:13 PM
Ja, den hade ju det.
Yttre: Blinkers
Mellan: Plastbit framför det gängade hålet där man skruvar in bogseringsöglan.
Inre: Dimstrålkastare på vissa enstaka påkostade modeller. Annars bara en plastbit framför ett hål, precis som det är på 7039 ovan.

Jämför gärna med GUB som beställer dimstrålkastare från fabrik:
Jämförelsebild

Skillnad på företag och företag. Vissa företag gillar att kosta på bussarna lite mer. Vissa vill bara ha det billigaste. Man ser ju att GUB har dom bra speglarna, medan Keolis har dom mindre bra speglarna, man ser inte mycket i dom så man får köra på känn i vissa fall. MAN kallar dom för transportspeglar, anledningen är väll antagligen att dom är billiga och dåliga. Varför inte Keolis har dom bra speglarna kan man ju undra.

yngrot

Det ser ju bättre ut på GUB vagnen med dimstrålkastare . Vid inköp lär dessa inte kosta många kronor extra inte heller speglar. Kan dock tänka mig att Keolis spegel är billigare när de väl byts.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussföraren

Citat från: yngrot skrivet 20 oktober 2011, 12:04:59 PM
Det ser ju bättre ut på GUB vagnen med dimstrålkastare . Vid inköp lär dessa inte kosta många kronor extra inte heller speglar. Kan dock tänka mig att Keolis spegel är billigare när de väl byts.

Speglar och strålkastare är väldigt utsatta prylar och kostar stora pengar i utbyte, väljer man bort sådant som inte behövs drabbas man heller aldrig av kostnader när det går sönder, det räcker nog att byta sönderkörda blinkers.

Just fler bussar man har desto mer tjänar man på årsbasis på liknande, dimstrålkastare på en stadsbuss är ju inte något som direkt förbättrar framkomligheten.

yngrot

Jo det har du rätt i och det var ju lite så jag tänkta ang. speglar  men dessa MAN har ingen bra placering av blinkers i fronten. Men för fabrikanten är de säkert bra då de får sälja många såna. Underligt att inte fler bolag väljer delad vindruta då det oxå är en sak som är väldigt dyr att byta och en delat ruta spricker inte så lätt som de hela.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredde

Ser att 7039 har "kvällsbelysningen" tänd.

Dessa MAN har (en form av, inte lika exklusiv som vissa bilar) Day Running Lights, jämför med Peters bild på 7042 som har "dagbelysningen" på, viket bla innebär släckta bakljus.