Huvudmeny

Fråga 9700

Startat av Jan, 20 oktober 2010, 16:33:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tonniiie

Citat från: New_options skrivet 24 oktober 2010, 19:27:24 PM
Ingen större, men vad spelar det för roll?

Är det en så öm tå att trampa på? =) Jag har aldrig sett en yrkesförare släppa ratten helt. Jag kanske haft tur genom åren - men tro aldrig att ni på något sätt kan få mig att försvara ett beteende som åsidosätter säkerheten på det viset.

Men vill du kan jag kolla vad Trafikpolischefen i Blekinge säger om att släppa ratten helt under färd

Släpp gärna ratten om ni vill - men tänk på de konsekvenser det kan få. Olyckan kan vara närmare än man anar - även i låg fart. Och skulle olyckan vara framme är det garanterat ni själva som åker på vårdslöshet i trafik när ni/passagerarna uppger i polisförhör att "näe, jag höll inte i ratten. Det gick ju ändå så sakta och jag kör ett stort stabilt och tungt fordon, så hålla i ratten hela tiden.. det är väl inte så noga"



Lönt att göra en sån stor "Big Deal" av det!?

mil

Citat från: New_options skrivet 24 oktober 2010, 19:27:24 PM
Ingen större, men vad spelar det för roll?

Är det en så öm tå att trampa på? =) Jag har aldrig sett en yrkesförare släppa ratten helt. Jag kanske haft tur genom åren - men tro aldrig att ni på något sätt kan få mig att försvara ett beteende som åsidosätter säkerheten på det viset.

Men vill du kan jag kolla vad Trafikpolischefen i Blekinge säger om att släppa ratten helt under färd

Släpp gärna ratten om ni vill - men tänk på de konsekvenser det kan få. Olyckan kan vara närmare än man anar - även i låg fart. Och skulle olyckan vara framme är det garanterat ni själva som åker på vårdslöshet i trafik när ni/passagerarna uppger i polisförhör att "näe, jag höll inte i ratten. Det gick ju ändå så sakta och jag kör ett stort stabilt och tungt fordon, så hålla i ratten hela tiden.. det är väl inte så noga"



Reaktions tiden att få åter händerna på ratten och hinna bromsa verkar ju vissa vara av stålmannens måt tmätt verkar det som. Detta foto är taget inne i stadsbilj där kan faktiskt lilla nisse 5 år springa ut i vägen och innan chauffören fått ner händerna o fått stopp på fordonet ligger nisse bakom bussen. Skulle nog inte må så bra som chaufför bara för man ville stila inför en fotograf just då och leva med detta resten av sitt liv.

Visst hade händerna varit på ratten kanske nisse hammnat under bussen men i bästa fall då hade chauffören hunnit väja undan så nissa bara blev lättare skadad i stället

KG

Citat från: mil skrivet 24 oktober 2010, 19:38:10 PM
Reaktions tiden att få åter händerna på ratten och hinna bromsa verkar ju vissa vara av stålmannens måt tmätt verkar det som. Detta foto är taget inne i stadsbilj där kan faktiskt lilla nisse 5 år springa ut i vägen och innan chauffören fått ner händerna o fått stopp på fordonet ligger nisse bakom bussen. Skulle nog inte må så bra som chaufför bara för man ville stila inför en fotograf just då och leva med detta resten av sitt liv.

Visst hade händerna varit på ratten kanske nisse hammnat under bussen men i bästa fall då hade chauffören hunnit väja undan så nissa bara blev lättare skadad i stället

Själv bromsar jag med foten...

Ska vi vara moralkärringar kan jag kontra med farthållaranvändning. Hur många använder farthållare och var lägger ni högerfoten? Har ni inte foten på gaspedalen tar det några tiondelar extra tid innan den hamnar rätt på bromspedalen vid en panikssituation. Har ni tänkt på det va?  ::)

Ersa

Det är en sak hur säkert vissa sker egentligen är, men en helt annan sak hur det upplevs av allmänheten på gatan. Man måste ha förståelse för båda sidor, inte bara ens egen kunskap om saker och ting, utan även tänka på att mannen (och kvinnan) på gatan förfasas över många saker som inte är särskilt farliga. T.ex tror de att släpp av ratten i 1-2 sekunder betyder att bussen automatiskt kommer att krascha. Eller att all form av prat i den fast monterade mobiltelefonens lur samt knappande på mobilens tangenter är oerhört farligt och ska leda till ett juridiskt straff.
Att samma personer tycker att det är helt okej att samme bussförare knappar på alla andra knappar på instrumentbrädan samt talar i en handhållen sladdmikrofon till komradion i tät trafik är visserligen enormt ologiskt tänkande, men vi i branschen måste ändå tänka på hur vi upplevs av andra som ser oss arbeta i vår yrkesroll. Dvs människor som har noll koll på hur vår bransch fungerar.

New_options

Reaktionen försämras och fördröjs också om du inte har foten alls på någon pedal - eller hur? ;)

Johan B

Citat från: New_options skrivet 24 oktober 2010, 19:27:24 PM

Men vill du kan jag kolla vad Trafikpolischefen i Blekinge säger om att släppa ratten helt under färd


Vad trafikpolischefen i Blekinge personligen tycker om att släppa ratten under färd är i sammanhanget helt oväsentligt. Mig veterligen finns ingen lag i Trafikförordningen som säger att man måste hålla händerna på ratten hela tiden, sedan kan polisen tycka vad den vill om det men har de inget juridiskt stöd för sitt tyckande så har de inte mycket att komma med. Det lämpliga i att släppa ratten under färd kan förstås stötas och blötas men nu tycker jag att här är mycket skrik för lite ull. Vi får utgå från att bussföraren på bilden är kompetent nog att läsa av trafiksituationen och att han gjort bedömningen att ratten kunde klara sig utan händernas inblandning i någon sekund.

Cyklisten

Om jag nu minns rätt så var bussen på väg att stanna vid rödljusen och bromsade in alltså...  (jag var med när Björn tog bilden) och det är ju inte så lätt att svänga undan med en buss om någon springer ut på vägbanan, att lägga händerna tillbaka på ratten går fort, men sedan ska man snurra någon varv (och så ska det vara någorlunda genomtänkt också).

KG

Om någon springer ut framför en stadsbuss t.ex. är det inte garanterat att föraren kommer tvärnita. Det kan vara många stående i bussen och dessa kommer då skadas allvarligt vid en panikinbromsning. Varför ska man skada 20 personer för att rädda en dum j***l som springer ut mitt i vägen?

Min slutsats var alltså, räkna inte med att en bussförare tänker rädda dig när du springer ut framför bussen.

Optimal

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 oktober 2010, 19:46:38 PM
Ta nu och tagga ner va....

Annars blir väl nästa debatt vad det kostar i böter att köra med ett halvljus eller......

Kan vi inte ta upp dimljus + halvljus igen :D

Björn Lövdahl

Citat från: Cyklisten skrivet 25 oktober 2010, 23:12:45 PM
Om jag nu minns rätt så var bussen på väg att stanna vid rödljusen och bromsade in alltså...  (jag var med när Björn tog bilden) och det är ju inte så lätt att svänga undan med en buss om någon springer ut på vägbanan, att lägga händerna tillbaka på ratten går fort, men sedan ska man snurra någon varv (och så ska det vara någorlunda genomtänkt också).

Så kan de ha vatt....var så länge sen så jag kommer inte ihåg, varken att det var rött eller att du var med :)
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Jan

Jag började ämnet med en fråga om 9700, nu har det blivit hurvida man ska hålla i ratten eller hur dimljus ska brukas.
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 26 oktober 2010, 09:27:50 AM
Jag började ämnet med en fråga om 9700, nu har det blivit hurvida man ska hålla i ratten eller hur dimljus ska brukas.

Ett helt vanligt ämne i Buss-snack, således! 8)

SimonB

Citat från: Jan skrivet 26 oktober 2010, 09:27:50 AM
Jag började ämnet med en fråga om 9700, nu har det blivit hurvida man ska hålla i ratten eller hur dimljus ska brukas.

Allt är som vanligt, med andra ord. ;)