Bildrepotage: Min allra första körning i trafik (4 bild)

Startat av Kvarne, 19 februari 2008, 18:07:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Ringde igår upp Gladö för att höra ifall det fanns något att göra(läs köra). Det var dock rätt lugnt.
Dock var det stopp i pendeltågs-trafiken mellan Västerhaninge & Nynäshamn. Dock hade de en buss där redan men de skulle kolla upp ifall det behövdes fler. Det bestämdes att jag skulle plocka ut nyförvärvet fd Swebus 4060 och hålla mig i närheten av Västerhaninge.

Så jag plockade ut 4060(som heter 6066 hos Gladö). Efter att ha samtalat med Mrbuss(som han kallar sig här på Snacket) så inväntade jag honom vid Handenterminalen. Passade på att föreviga dagen:



Efter en stunds väntan dök Mrbuss upp och tillsammans begav vi oss till Västerhaninge. Det hände inte mycket så vi passade på att fota lite bussar. En hel del av Botkyrkas Boggievagnar var nere och körde ersättningstrafik.



När klockan slagit 10.00 så fick jag ordern att bege mig tillbaka till garaget och parka 6066. Efter förfrågan fick jag dock tillåtelse att provratta 6066 lite till och fara till Slagsta och tillbaka. Jag släppte Mrbuss vid Handenterminalen där han hade sin bil. Därefter började jag röra mig via Lännavägen mot Slagsta. Tänkte tuffa förbi Busmarket på vägen. Jag hann dock inte särskilt långt innan telefonen ringde och jag fick order att skynda mig tillbaka för att köra en 35X mot Nynäshamn(utan att passera Ösmo). Woho! Min allra första körning med passagerare.

Jag tog ett djupt andetag och samlade nerverna innan jag bromsade in vid hållplatsen och plockade upp resenärerna.
Fick halvfull buss och begav mig mot Nynäs. Första gången jag körde linjen också och lite halvnervös att missa någon hållplats var jag.

Efter en god stunds åkande kom jag så fram till Nynäshamn.



....Jag missade dock totalt att jag skulle köra vidare efter Nynäshamns station bort till Nynäs Havsbad. Aja, det var inte så mkt folk och ingen sa något. Att fela är mänskligt.

Tuffade ner till Estögaraget och inväntade tid för ny avgång upp igen



Därefter vart det ett flertal till slängar fram och tillbaka. När klockan var cirkus 20.00 slagen så parkade jag bussen på Gladös uppställningsplats. Ganska trött, men ack så glad. Min första dag som bussförare var avklarad och jag kände mig riktigt glad. Det gick riktigt bra och jag fick verkligen blodad tand.

Den 25 mars smäller det på allvar -Då börjar jag mina körningar åt Busslink.....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Danne B.

Härligt!!! Första "riktiga" svängen med passagerare känns speciell på nå´t vis!!! :)

//Danne

yngrot

Första dagen är värst :) sen efter sisådär 25 år går det som på räls ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

MGA

Kul att du har börjat köra lite.
Det kan du behöva inför linje 18. ;)
Men hade det inte varit roligare att köra Van-Hoolen.
///
MGA


homer

Spännande...
måste dock fråga dig!, ska du inte börja köra linjeköring åt busslink? och då menar jag inte tub ersättningen utan vanlig linjetrafik, det är otroligt nyttig att ha i bagaget om man ska köra ersättning

kristoffer

((....Jag missade dock totalt att jag skulle köra vidare efter Nynäshamns station bort till Nynäs Havsbad. Aja, det var inte så mkt folk och ingen sa något. Att fela är mänskligt.))

Men Kvarne då missade du Nynäs Havsbad ;D Har för mig att vi har snackat nåt om det nångång du o jag  ;) men hoppas du fick se mycket trevliga vagnar i Nynäs då...

Trevliga bilder

/ Kricke


Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Bra Kvarne och grattis! Vad jag kan förstå av bilderna lyckades du klara styrningarna utan en enda buckla på bussen.
Jag kommer upp till Stockholm torsdag och fredag så ta det lite extra försiktigt om du skall ut och köra då.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

76

Jag minns min första dag som om det var igår (nåja, det var ju bara 2 år sen). Höll på att skita knäck av nervositet den morgonen. Körde linje 21, under jullovet. För er som inte bor i Uppsala så är det en linje som går nästan tom då...

Man sover VÄLDIGT gott natten efter första dagen i trafik vad jag minns.

Grattis Kvarne, och tänk inte för mycket på de misstag du gjort och kommer göra. Det blir inte ett dugg bättre av det.

Bergenga

Gratulerer med vellykket premiere! :D

Jeg trodde det var vanlig at man hadde med "guide" på første tur med passasjerer. Det er i hvert fall vanlig her i Trondheim.

En gang i høst gikk jeg på en buss (CN113) med en kvinnelig sjåfør under utbildning og med "guide". Det var kun meg på bussen, og det virker som jeg var den aller første normale passasjeren hennes. Litt før stoppen der jeg skulle av hørte jeg hun spurte "guiden" om hvorfor det var begynt å lyse en lampe på dashbordet. "Guiden" svarte at det var fordi passasjeren (altså meg) hadde trykket på stoppknappen. ;D Så hun hadde nok noe å lære ... for dagen etter skulle hun visst kjøre på linje 5, som er en av de travleste, hvor det nesten bare går 15m busser.
Mvh.
Øyvind Berg

Karsten

Grattis Kvarne!

Hoppas det kändes bra att köra Volvo, that´s the shit! Välkommen ut i verkligheten, allt brukar kännas mycket lugnare efter första varven själv.

//Karsten önskar lycka till i framtiden.

m.e.

Grattis Kvarne!

Och lycka til vidare!

Men, borde du inte ha kjørt 6431 i stället? ;)

Kvarne

Citat från: MGA skrivet 19 februari 2008, 19:54:47 PM
Kul att du har börjat köra lite.
Det kan du behöva inför linje 18. ;)
Men hade det inte varit roligare att köra Van-Hoolen.
///
MGA


Den inväntar omlackering.

Tack för alla gratulationer!  ;)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep