Än lever MaxCi... [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 04 juli 2014, 00:45:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...även om deras dagar lär vara räknade. Här två bilder från torsdagen - det kan tänkas dyka upp fler så småningom...


Keolis 5148 och 5138 vid Nybroplan på linjerna 62 resp. 52.


En MaxCi-rad på Hamngatan vid Norrmalmstorg sedd bakifrån: längst fram går 5130 på linje 69K, därefter 5138 på 52 och sist 5139 på 62.


New_options

Har SL AC i de där?  Jag minns när vi hade MaxCi här i Karlskrona och de blev hysteriskt varma i passagerarutrymmet så fort det blev över 15 grader utomhus

Bussmupp

Jag älskar MaxCi, och jag vet att tråden är dedikerad åt dem, men jag är väldigt fundersam över den där Viking Line bussen jag ser på första bilden. Ser ut som en Volvo Säffle av någon typ. Du råkar inte ha en bild på den med?

5783

Citat från: New_options skrivet 10 juli 2014, 16:29:40 PM
Har SL AC i de där?  Jag minns när vi hade MaxCi här i Karlskrona och de blev hysteriskt varma i passagerarutrymmet så fort det blev över 15 grader utomhus

Nej de har inte AC men ganska stora öppningsbara rutor. Dessutom bra takluckor.

Bussmicke

Citat från: Bussmupp skrivet 10 juli 2014, 17:09:13 PM
Jag älskar MaxCi, och jag vet att tråden är dedikerad åt dem, men jag är väldigt fundersam över den där Viking Line bussen jag ser på första bilden. Ser ut som en Volvo Säffle av någon typ. Du råkar inte ha en bild på den med?

Tror snarare på spårvagnar
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussfanatikern

#7
Citat från: New_options skrivet 10 juli 2014, 16:29:40 PM
Har SL AC i de där?  Jag minns när vi hade MaxCi här i Karlskrona och de blev hysteriskt varma i passagerarutrymmet så fort det blev över 15 grader utomhus

Som Daniel S skrev så finns det tyvärr ingen AC (luftkonditionering) på dessa, varken för förare eller passagerare men däremot fyra öppningsbara fönster och två takluckor. Dock har det tidigare funnits åtta dieseldrivna MaxCi med ACC (klimatanläggning) hos dåvarande Näckrosbuss. Dessa rullade ursprungligen i Norrköping och tre av dom kom senare till SL-trafiken efter att däremellan ha rullat i Eskilstuna.

Bussmicke

Och de 3 efterföljande i serien avslutade sin bana i Avesta vill jag minnas.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Mycket trevligt! Kul att du lyckades fånga flera exemplar av vagntypen på samma bilder.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

F.Å

Citat från: Bussfanatikern skrivet 11 juli 2014, 00:59:29 AM
Som Daniel S skrev så finns det tyvärr ingen AC (luftkonditionering) på dessa, varken för förare eller passagerare men däremot fyra öppningsbara fönster och två takluckor. Dock har det tidigare funnits åtta dieseldrivna MaxCi med ACC (klimatanläggning) hos dåvarande Näckrosbuss. Dessa rullade ursprungligen i Norrköping och tre av dom kom senare till SL-trafiken efter att däremellan ha rullat i Eskilstuna.

Faktiskt så kom ytterligare två, Linjebuss 1954 och 1956, under 2000-talet till Råsta utan mellanlandning i Sörmland. Dessa hade tacknämlig fungerande A/C.

j-a

Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2014, 02:25:09 AM
Och de 3 efterföljande i serien avslutade sin bana i Avesta vill jag minnas.
Stämmer bra det ;)6522,6523,6524

Bussmupp

Citat från: Bussmicke skrivet 10 juli 2014, 18:59:34 PM
Tror snarare på spårvagnar

Nä då, det längst ut till vänster på första bilden är en buss. Någon Viking Line spårvagn har det inte funnits på Djurgårdslinjen på ett bra tag.

Robert Brink

Citat från: F.Å skrivet 11 juli 2014, 20:52:44 PM
Faktiskt så kom ytterligare två, Linjebuss 1954 och 1956, under 2000-talet till Råsta utan mellanlandning i Sörmland. Dessa hade tacknämlig fungerande A/C.

Just det ja, dom två har man kört! Vill minnas att dom var lite trötta för att vara Scania 113(MaxCi)! ??? Eller så var det bara en av dom som var trött, har för mig att den ena försvann tidigare än den andre...

//R

Bussmicke

Citat från: Bussmupp skrivet 11 juli 2014, 23:28:06 PM
Nä då, det längst ut till vänster på första bilden är en buss. Någon Viking Line spårvagn har det inte funnits på Djurgårdslinjen på ett bra tag.

Såg bussen själv igår så nu vet jag
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.