Nu är vintern här - SL buss fast i snön

Startat av Lars, 13 november 2007, 20:59:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Karsten

Haha! Fjolla är en perfekt busstyp (not!) på linje 729 i halt väglag. En busslinje helt utan raksträckor som trafikeras med en busstyp som bara går rakt fram i halt väglag.
Undrar hur lång tid det tar innan Botkyrka lär sig att inte köra dem på linjer som denna? 718 är nog däremot den perfekta fjollboggilinje  ;)

Magnus

Det är samma visa varje år, alla blir jätteförvånade att det blir halt och snö i Sverige på vintern. Det är konstigt.

Cero

Citat från: Magnus skrivet 13 november 2007, 21:47:02 PM
Det är samma visa varje år, alla blir jätteförvånade att det blir halt och snö i Sverige på vintern. Det är konstigt.

Visst och jag tycker det blir allt vanligare att vintervädret orsakar problem. Frågan är vad det beror på.


  • Vägarna är sämre
  • Väghållningen är betydligt sämre nu än för 20+ år sedan
  • Bussarna är sämre
  • Däcken är sämre
  • Förarna har sämre kunskap om körning i dåligt väder
  • Det ställdes in lika mycket förr, men informationen var sämre och långsammare så man fick inte lika mycket vetskap om problemen
  • Vädret är sämre, dvs det skapas besvärligare väglag (var det mer snö och mindre regn/is förr?)
  • Vi har sämre tolerans, dvs vid minsta problem tar vi "easy way out" och ställer in
  • Annat...?

/Cero


Fredde

Det var den bästa bilden jag sett på länge ;D

Snart är nog dessa vagnar i ett land långt bort i öst ;)

/Fredde

Nico


Citat från: Cero skrivet 13 november 2007, 21:56:14 PM
Visst och jag tycker det blir allt vanligare att vintervädret orsakar problem. Frågan är vad det beror på.


  • Vägarna är sämre
  • Väghållningen är betydligt sämre nu än för 20+ år sedan
  • Bussarna är sämre
  • Däcken är sämre
  • Förarna har sämre kunskap om körning i dåligt väder
  • Det ställdes in lika mycket förr, men informationen var sämre och långsammare så man fick inte lika mycket vetskap om problemen
  • Vädret är sämre, dvs det skapas besvärligare väglag (var det mer snö och mindre regn/is förr?)
  • Vi har sämre tolerans, dvs vid minsta problem tar vi "easy way out" och ställer in
  • Annat...?

Kan väl även vara så att det är mer hindrande trafik numera. Förr hade man kanske lite mera svängrum för att ta sats, sladda osv. vilket man då inte har i lika stor utsträckning i dagens läge. Även en del av dagens tekniska system är mer eller mindre kontraproduktiva. En icke urkopplingsbar antisladdfunktion på en pusher-ledvagn som stryper gaspådraget vid minsta tendens till slirning är ju knappast något som hjälper en att forcera ens en måttlig backe i halka. I synnerhet inte om man redan tappat all styrfart och måste komma igång från stillastående.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2007, 22:26:54 PM
De 8500LE 6x2 som går för Swebus på Gotland har dubbade framdäck, kanske något för Sthlm också.

//Lars


På Gotland saltar man väl inte? i stora delar av stockholms län är de ju mestadels saltslaskiga vägar, endast några få dagar per säsong som det är problem, men visst jag skulle inte tacka nej till dubbdäck, men med tanke på den anti dubbdäcks kampanjs som pågår bland politiker och andra miljökramare så är de nog väldigt uteslutet

Jonas M. Bobjörk

För övrigt är det inte så speciellt mycket kaos i Stockholm. Stockholms Stad har blötsnö.

Bussmicke

Citat från: Karsten skrivet 13 november 2007, 21:12:42 PM
Haha! Fjolla är en perfekt busstyp (not!) på linje 729 i halt väglag. En busslinje helt utan raksträckor som trafikeras med en busstyp som bara går rakt fram i halt väglag.
Undrar hur lång tid det tar innan Botkyrka lär sig att inte köra dem på linjer som denna? 718 är nog däremot den perfekta fjollboggilinje  ;)

Just nere på Södertörn kring Sorunda-Grödby så är busstrafiken delvis  inställd
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2007, 22:43:21 PM
Då vill det till att köra försiktigt med bakmotorbussar med automatlåda när vägen svänger.

//Lars

Jag håller med Lars, det funkar på så många andra ställen..

KRNI

Aftonbladet, citat:
"På tungelstavägen åkte en buss på väg mot Spångbro åkte av."

Var tydligen stressigt när den bildtexten skrevs! ;D
/KRNI

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2007, 22:26:54 PM
De 8500LE 6x2 som går för Swebus på Gotland har dubbade framdäck, kanske något för Sthlm också.

//Lars

Det vore mycket bra!
Fjollorna är ganska bra på vintern om man skulle ta sig upp för branta backar, stor tyngd på driven och en stark motor. Däremot är de helt hopplösa att svänga med, greppet på framaxeln är väldigt dåligt och man måste få ner bussen i mycket låg hastighet för att få den att gå åt något annat håll än rakt fram.

Fredde

Om ändå alla backar bara gick uppåt  ::)

Ska med nöje följa 51-serien i vinter...

/F

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2007, 23:28:16 PM
Ja ni har ju ingen koppling att sparka ner, det skulle underlätta kurvtagningen betydligt.

//Lars
En läsarkommentar ur Aftonbladet antyder att mycket av kaoset skapas av bussar och lastbilar utan dubb men jag vet inte om det stämmer, vad säger ni?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Nico skrivet 13 november 2007, 22:09:17 PM
Även en del av dagens tekniska system är mer eller mindre kontraproduktiva. En icke urkopplingsbar antisladdfunktion på en pusher-ledvagn som stryper gaspådraget vid minsta tendens till slirning är ju knappast något som hjälper en att forcera ens en måttlig backe i halka. I synnerhet inte om man redan tappat all styrfart och måste komma igång från stillastående.  ;)

Du tog orden ur min mun. Vad är det för fel på en "lamelldiff" som ser till att båda hjulen börjar snurra istället för dagens system som bromsar ner hela bussen? Det finns inget mer irriterande än när gaspådragets styps pga lite spinn på ena bakhjulet, och att man därmed fastnar helt i en backe. Allt var inte bättre förr, men många bussmodeller var då det!  :(