Två stycken som kört färdigt...

Startat av Anders Lundén, 20 mars 2013, 17:48:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patric.h

Som mekaniker så föredrar jag äldre vagnar att jobba med då nyare är mer sköra på många sätt och onödigt komplicerade.

Ersa

Citat från: Patric.h skrivet 20 mars 2013, 22:37:45 PM
Som mekaniker så föredrar jag äldre vagnar att jobba med då nyare är mer sköra på många sätt och onödigt komplicerade.

Precis som på personbilar. Man kan ju undra vem som vill ha all den där tekniken med bl.a noder och onödigt avancerade displayer. Inte är det då busschaufförerna, mekanikerna eller ens de mindre bussåkarna. Så varför kan inte tillverkarna ta fram enklare bussar som inte kostar multum i verkstadskostnader att hålla vid liv?

Ibland har man nästan lust att köpa en Lada Niva och flytta ut till en stuga i skogen, för att slippa all onödigt avancerad (och därmed sårbar) teknik. 8)

bisquit

Jag kommer starkt ihåg, när det rulla sådana tingestar i Örebro/Kumla. Jösses vilken god komfort och bra väghållning. Bra robusta, god kvalitet.  Nu är väl merparten borta. Sånär som kanske en eller 2 ur Keolis 3000-serie, som fortsatt rullar ute i Odensbacken.

Ted Selander

Citat från: bisquit skrivet 21 mars 2013, 19:16:03 PM
Jag kommer starkt ihåg, när det rulla sådana tingestar i Örebro/Kumla. Jösses vilken god komfort och bra väghållning. Bra robusta, god kvalitet.  Nu är väl merparten borta. Sånär som kanske en eller 2 ur Keolis 3000-serie, som fortsatt rullar ute i Odensbacken.
Nej tyvärr, inga kvar.

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 21 mars 2013, 20:08:22 PM
Nej tyvärr, inga kvar.

Hatten av för Lahti 402, Carrus Vega och Scania MaxCi. Det var härliga tider när vi kunde bygga bekväma servicevänliga och driftsäkra lågentrébussar i Finland och Sverige! :)
En kunskap som dessvärre verkade förloras i Sverige 2002, och strax även i Finland i och med nedläggningen av Lahti Scala.

yngrot

Citat från: Patric.h skrivet 20 mars 2013, 22:37:45 PM
Som mekaniker så föredrar jag äldre vagnar att jobba med då nyare är mer sköra på många sätt och onödigt komplicerade.



Även som förare föredrar jag dessa  Lahti elller en Vega  och i stan en MaxCi   :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina