OmniLink i Atlanten. . .

Startat av Citybus, 11 april 2012, 22:25:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Bussfanatikern skrivet 13 april 2012, 23:50:49 PM
En nackdel som jag ser med denna lösning är säkerheten vid utrymning eftersom det kan bli trångt vid den enda dörröppningen när alla vill ut samtidigt. Tycker därför att det borde ha varit ett dörrpar i mitten också.

Brittiska bussar har alltid en (lagstadgad) nödutgång någonstans på längre bak på höger sida eller i bakrutan. Många svenska landsortsbussar hade ju också bara en dörr förr i tiden. T.o.m den omtalade scanialedbussen till Hjälmarestranden på sextiotalet hade endast dörr fram. Det gick bra då och skulle antagligen funka på vissa håll idag också men i Sverige har vi ju ganska höga krav på allt numera, även hur många dörrar en buss ska ha. SL krävde ju till och med dubbla trappor i dubbeldäckarna. Engelsmännen måste ha undrat vad det var frågan om när de såg den beställningen. ;D

Ersa

Citat från: Bussfanatikern skrivet 13 april 2012, 23:50:49 PM
En nackdel som jag ser med denna lösning är säkerheten vid utrymning eftersom det kan bli trångt vid den enda dörröppningen när alla vill ut samtidigt. Tycker därför att det borde ha varit ett dörrpar i mitten också.

Där har ju britterna dock en väldigt bra uppfinning. En nödutgång i form av en halvdörr (öppningsbart fönster) på bussens högra sida. Dvs inte samma sida som den vanliga framdörren. Bara att öppna och hoppa ut, utan att behöva slå sönder en enda ruta. Perfekt vid ej akut tömning av en dikeskörd buss som har dörrarna blockerade av dikeskanten.
Detta borde införas även på svenska bussar, eller bli lag i hela EU på alla bussar tillverkade från och med ett visst årtal.

Dörren syns här:
http://citybus.piwigo.com/picture?/6487/category/25-uk_scania_omni

Ersa

Och först nu ser jag att Cero svarat på samma inlägg som jag. Nåja...
Ett tillägg: Spårvägssällskapet äger en VanHool Alizée -84 som har denna "brittiska nöddörr" längst bak. Dock på vänster sida, såklart.

Övre gångjärnet till dörren syns här:
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/buss.php?id=118

Citybus

Citat från: Ersa skrivet 14 april 2012, 00:23:32 AM
Och först nu ser jag att Cero svarat på samma inlägg som jag. Nåja...
Ett tillägg: Spårvägssällskapet äger en VanHool Alizée -84 som har denna "brittiska nöddörr" längst bak. Dock på vänster sida, såklart.

Övre gångjärnet till dörren syns här:
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/buss.php?id=118

The escape door is not required in the UK if a bus has more than one normal door, so if a bus is 2-2-0, then there is no offside escape door, as shown here on a Citaro
http://www.flickr.com/photos/je1791/5758577699/
Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/

KG

Citat från: Ersa skrivet 14 april 2012, 00:19:41 AM
Där har ju britterna dock en väldigt bra uppfinning. En nödutgång i form av en halvdörr (öppningsbart fönster) på bussens högra sida. Dvs inte samma sida som den vanliga framdörren. Bara att öppna och hoppa ut, utan att behöva slå sönder en enda ruta. Perfekt vid ej akut tömning av en dikeskörd buss som har dörrarna blockerade av dikeskanten.
Detta borde införas även på svenska bussar, eller bli lag i hela EU på alla bussar tillverkade från och med ett visst årtal.

Håller med! Har varit med om en lättare dikeskörning där vi blev inlåsta av snön. Några av passagerarna fick panik till den grad att vi var tvungna att krossa en ruta. Bara det att det var -20 ute... När de hade lugnat ner sig var det även -20 inne och vi fick vänta över en timme på hjälp...

Bussfanatikern

Jag trodde att den där lilla dörren på andra sidan var till för att lyfta in och ur rullstolar. Sådana doningar fanns ju på vissa svenska turistbussar.