Bussolycka Swebus 17/2 ?

Startat av Tommy H, 20 februari 2012, 17:45:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy H

Undrar lite om en bussolycka två av mina arbetskollegor var med om i fredags på väg hem från Stockholm till Linköping med Swebus Express.

Någon som vet var olyckan hände och vilken buss som var inblandad? Har letat på nätet utan att hitta något som stämmer in på den här olyckan...

(Tagit bort rent felaktig information i efterhand)
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Tommy H

Har nu pratat personligen med tjejen som råkat värst ut, blev två knäckta revben och många blåmärken när hon kastades ur stolen och landade i mittgången tillsammans med flera andra personer.

Olyckan inträffade längs E4:an på väg från Stockholm i fredagskväll. Chauffören hade uppvisat tydliga trötthetstecken under färden och någon passagerare hade undrat om det inte varit läge för en paus men fått till svar att det bara var några mil kvar till Linköping. Uppskattningsvis tre mil norr om Linköping körde bussen med full fart in i betongblocken som delar körfälten, studsade tillbaka ut på körbanan och sedan en gång till in i blocken.
Flera passagerare som sov kastades runt i mittgången. Föraren stannade till på vägrenen i ca fem minuter utan att kontakta någon via radio eller telefon och fortsatte färden sedan till Linköpings fjärrbussterminal. Under den fortsatta färden kändes en tydlig diesellukt i hela bussen och föraren fortsatte vingla.
Min kollega hade otrolig värk och var chockad, så hennes väninna ringde efter ambulans efter att de blivit avsläppta från bussen. Hon fick stanna på sjukhus tills idag måndag pga skadorna och chocken.
När hennes pappa kontaktade Swebus kundkontakt i lördags hade de ingen aning om att olyckan inträffat men de la upp ett "reklamationsärende".

Bussen hade skylt i framrutan med Swebus Express och en Swebus-klisterdekal på instrumentpanelen. Bussen var mörkblå och hade ett firmanamn som slutade på "---bussarna" på sidan.

------------------

Jag skriver inte det här för att smutskasta någon, men är mest intresserad av att höra era synpunkter på det hela. Borde inte föraren kollat så att alla passagerare var ok, och skulle inte trafikledning eller polis kontaktats.
Vilket företag kan det varit som körde den aktuella turen?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

lil-sis

Om bussen kört in i en avdelare i full fart borde den inte kunnat fortsätta färden. Och varför ringde de inte polis direkt när det hände?

Ersa

Citat från: Tommy P skrivet 20 februari 2012, 22:42:18 PM
Vilket företag kan det varit som körde den aktuella turen?

Detta får du fråga Swebus egen kundtjänst om, då spekulationer i ett öppet forum inte leder till något gott.
Ring 0771-218 218. Uppge datum och avgångstid från Stockholm, samt beräknad ankomsttid till Linköping.

Robert T

Har inte Swebus krav på bälte på sina underentreprenörer?

Tommy H

Självklart är inte min tanke att hänga ut någon här, men om någon har en idé om företag/buss så tar jag gärna info via PM.

Råkar man ut för något sånt här så chockas man nog ganska rejält så att själv ringa polis var nog inte första tanken...
Att det blev helt fel uppgifter från början var för att det var tredjehands info från en gemensam vän, de här uppgifterna kommer direkt från den inblandade. Exakt vad pappan fick för svar från kundtjänst förutom att de la upp ett reklamationsärende vet jag tyvärr inte heller, men de borde väl påbörja någon form av undersökning?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

lil-sis

Citat från: Robert T skrivet 21 februari 2012, 01:37:36 AM
Har inte Swebus krav på bälte på sina underentreprenörer?

Det betyder ju inte att alla använder bältena, som bekant.

lil-sis

Citat från: Tommy P skrivet 21 februari 2012, 05:03:29 AM
Råkar man ut för något sånt här så chockas man nog ganska rejält så att själv ringa polis var nog inte första tanken...


Inte? Jag tycker folk ringer till höger och vänster för både bra och onödiga saker. Det var väl fler passagerare i bussen dessutom?

Tycker det låter skumt bara!

Robert T

Citat från: lil-sis skrivet 21 februari 2012, 06:13:57 AM
Det betyder ju inte att alla använder bältena, som bekant.

Om det nu fanns bälte i bussen och man inte använde det och på grund av det skadades onödigt allvarligt kanske man inte ska skryta om att man skiter i att använda bältet?

Ersa

Swebus Express har haft säkerhetsbälten (och toaletter) på alla sina egna bussar ända bak till 49xx- och 43xx-serierna. Dessutom får det inte färdas stående resenärer i bussarna. Detta ställer man självklart som krav på alla bussar som lånas/lejs in, både från Nobina och externa åkare.

buskörare

Citat från: Tommy P skrivet 20 februari 2012, 22:42:18 PM
Jag skriver inte det här för att smutskasta någon, men är mest intresserad av att höra era synpunkter på det hela. Borde inte föraren kollat så att alla passagerare var ok, och skulle inte trafikledning eller polis kontaktats.
Vilket företag kan det varit som körde den aktuella turen?

Bord einte din kompis (eller vad det nu var) ha använt bälte? Då hade skadorna nog blivit mindre.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 20 februari 2012, 23:17:46 PM
Detta får du fråga Swebus egen kundtjänst om, då spekulationer i ett öppet forum inte leder till något gott.
Ring 0771-218 218. Uppge datum och avgångstid från Stockholm, samt beräknad ankomsttid till Linköping.

Och det kommer knappast kundtjänst att kunna svara på heller, en fredagem/kväll så plockas det nog in extrabussar efter behov, den som står och hänger närmast på CT får körningen :D

Tror nog att TL vid behov anlitar i princip vem som helst som inte är svartlistad om det rinner över på en tur, oavsett bälten.
Och då får man ofta en dödstrött chaffis på köpet som väntat hela dagen på en returstyrning.....

Om det å andra sidan är en fast körning åt expressen är det ju annorlunda.

BenS

Citat från: Håkan_E skrivet 21 februari 2012, 12:35:08 PM
Och det kommer knappast kundtjänst att kunna svara på heller, en fredagem/kväll så plockas det nog in extrabussar efter behov, den som står och hänger närmast på CT får körningen :D

Tror nog att TL vid behov anlitar i princip vem som helst som inte är svartlistad om det rinner över på en tur, oavsett bälten.
Och då får man ofta en dödstrött chaffis på köpet som väntat hela dagen på en returstyrning.....

Swebus beställer extra bussar när dom ser att många vill åka med så att det är lönt att öppna biljettförsäljningen för ytterligare buss.
Ingen "hänger" hela dan på CT eller andra hållplatser för Swebus räkning numera. Swebus har avtal med seriösa bolag.

Hur lätt är det att få alla pax att använda bälte trots att man upplyser om att använda det, speciellt nattur när det är rymligt i bussen och man vill breda ut sej för att sova.

Lars-Håkan_E

Citat från: old timer skrivet 21 februari 2012, 13:36:40 PM
Swebus beställer extra bussar när dom ser att många vill åka med så att det är lönt att öppna biljettförsäljningen för ytterligare buss.
Ingen "hänger" hela dan på CT eller andra hållplatser för Swebus räkning numera. Swebus har avtal med seriösa bolag.

Hur lätt är det att få alla pax att använda bälte trots att man upplyser om att använda det, speciellt nattur när det är rymligt i bussen och man vill breda ut sej för att sova.

Jasså det har upphört?

Minns det var väldigt vanligt när jag körde att man kunde få med utsocknes bussar som inte precis levde upp till minimikraven, men det kanske försvann med platsgarantin, det fanns ju vissa som kunde stå en hel helg på CT bara för att få en returkörning, vilka det var ska man nog inte nämna i detta forum...

Men jag antar att vid oväntad tillströmning tar man fortfarande "vem som helst" som finns på plats hellre än att överlåta kunderna till konkurrenten.

Danne B.

Ingen som kan försöka hitta Swebus version av det hela?

Menar nu inte att förringa det trådskaparens vän upplevt, men vi vet ju sedan tidigare att passagerares (i synnerhet chockade) version kan skilja en aning från hur föraren upplevde det hela.

//Danne