Snart, snart, snart

Startat av Admir95, 30 januari 2012, 16:29:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Admir95

Snart dags för att börja fota bussar igen, sommaren är efterlängtad och det fina solljuset!


Uploaded with ImageShack.us

Möllers


Carl Eric

Ja, varför inte fotografera på vintern? Nu kanske ni inte har så jättemycket snö i Skåne men jag tycker att man får de finaste bilderna på vintern!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Admir95

Äsch jag hatar vintern, går inte att få bra bilder på vintern med det tråkiga ljuset. Jämför bara en vinterbild och denna på 6059. Det säger allt... Dessutom är bussarna så fula och smutsiga på vintrarna så det inte sant

Carl Eric

Njaa, en av mina mest lyckade bilder är tagna på vintern!

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

virtual1

Citat från: Admir95 skrivet 30 januari 2012, 17:53:47 PM
Äsch jag hatar vintern, går inte att få bra bilder på vintern med det tråkiga ljuset. Jämför bara en vinterbild och denna på 6059. Det säger allt... Dessutom är bussarna så fula och smutsiga på vintrarna så det inte sant

En solig vinterdag med snö är svårt att slå på bild, hur vacker sommardag det än är!

Niclas Rosenius



Visserligen är det ofta grått o trist på vintern men man kan få väldigt bra bilder i alla fall.

Man får exprimentera lite med kamera inställningen så man hittar den bästa inställngen vid resp tidpunkt o ljus. Det är bara att öva.

  //Niclas

the0fiskis

instämmer det är dumt att inte fota året om  :-X

Cyklisten

Men på vintern är det oftast mörkt när man går från jobbet 16:00 och på helgerna är det ganska dålig tidtabell så alla udda vagnar håller sig inne i garaget  ;)

Susanne

Oj Oj jag skulle få abstinensbesvär om jag inte skulle kunna fota även på vintern.  :D Mitt pekfinger måste få arbeta även då.
En solig vinterdag med vit mark kan bli hur underbar bild som helst.
Fota året om, det tycker iallafall jag..finns ingen anledning till annat.

En buss brummar

@Admir95 Att fotografera på vintern är inte alls dumt och du får lika fina bilder på vintern som somamren. Dock brukar många misslyckas med snöbilder då exponeringen ballar ur. Som regel kan jag tipsa om 1-2 stegs överexponering. Mycket snö lurar ljusmätaren i kameran och ger gråa tråkiga bilder.

Att bussarna är skitiga och vädret mulet elelr sliskit har inget med motiven att göra, snarare tvärt om. Försök utmana dig lite istället för att ta en bild upp o ner. Dessa bilder blir tråkiga både på vintern och sommaren. Lek med rörelser, ljus/skuggor, fart, positioner, komposition osv osv. Med dessa råd kommer man oändligt långt och lyfter vilken bild som helst. Lycka till