Vad är VDL för märke?

Startat av Mikael Ringmarck, 31 maj 2011, 21:04:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Hur många dubbeldäckare hinner levereras och vara klara till övertagandet?

Mikael Ringmarck

Citat från: Mats Karlsson skrivet 31 maj 2011, 21:20:11 PM
Chassiet kommer från VDL Bus, dvs fd DAF Bus. Karossen är Berkhof Axial 100.

Tack för infon allesammans. Vi stod och funderade på om det var en DAF-motor i den och enligt produktbladet är det så.  :)

Lusan

Citat från: Fikman skrivet 01 juni 2011, 06:37:56 AM
Snygga bussar
Men det syns att dom är specade för sverige

Vadå specade för Sverige?

Fikman

Citat från: Lusan skrivet 01 juni 2011, 20:41:42 PM
Vadå specade för Sverige?
Ja det syns att dom är 2 dec högre än europanorm.

HB

Citat från: Omnilasse skrivet 01 juni 2011, 08:43:21 AM
Intressant här med SL är ju att man tillåtit Nobina att göra en helt ny tidtabell vid övertagandet. ofta har man haft kravet att man måste vänta någon tidtabellsperiod - just för att det lätt blir stora inkörningsproblem när man byter tidtabell och utförare samtidigt (omloppsplanerna är förstås egna redan från trafikstart). Allt från körtider som kanske inte fungerar, till att man missbedömer belastningen på vissa avgångar som flyttats etc kan ju göra att trafiken får problem initialt.

En spännande sak här blir ju bl.a. hur man ska fördela de nya dubbeldäckarna. Enligt uppgift tidigare ska ju bara 8 vara igång vid trafikstart. För sommartabellen krävs ju minst 14 (och i praktiken kanske 16) samtida fordonsomlopp på 676. Man har ju också minskat till 10-minuterstafik- mot 7,5-minuterstrafik tidigare år på sommaren. Då gäller det att planera in dubbeldäckarna på rätt avgångar (vilket är extra knepigt då belastningen till viss del har koppling till anslutande linjer till/från Norrtälje).

Är det någon som vet vad man ska köra med i övrigt på 676 till nästa leverans kommer? Blir det röda B9S, eller har man bett att få hyra några blåingar från Keolis?

Att man låter den nya operatören göra den nya tidtabellen är praxis sedan mycket lång tid - om det är tidtabellsskifte i samband med trafikstarten.

Vissa avgångar på 676 kommer i början att köras med dubbla fordon alternativt med B9S som är "fullmöblerade". Under juli kommer ytterligare dubbeldäckare att levereras men fullt ut kommer det att dröja några veckor in på hösttidtabellen innan alla är på plats.
/Henrik/

Omnilasse

Citat från: HB skrivet 02 juni 2011, 00:10:15 AM
Att man låter den nya operatören göra den nya tidtabellen är praxis sedan mycket lång tid - om det är tidtabellsskifte i samband med trafikstarten.

Vissa avgångar på 676 kommer i början att köras med dubbla fordon alternativt med B9S som är "fullmöblerade". Under juli kommer ytterligare dubbeldäckare att levereras men fullt ut kommer det att dröja några veckor in på hösttidtabellen innan alla är på plats.
/Henrik/
Hej,
Tack för svar. Men oftast har ju operatören rätt litet handlingsutrymme (det stora gäller ju i omloppsplaneringen). Jämförde med nya upphandlingen på Bronma, So/SU, och Norrort där man först får köra efter gamla. Och det var väl närmast det jag hade i åtanke. Nu tror jag dock Nobina klarar detta - de verkar ha god lokalkännedom etc, men det är ju alltid en riskfaktor.