Vad är VDL för märke?

Startat av Mikael Ringmarck, 31 maj 2011, 21:04:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Skulle vara kul att veta lite mer om dessa. Inte var de ska rulla utan drivlina, chassi t ex  ;)






danneh

Fina bilder! En fråga från en okunnig, vad innebär biodiesel?

mil



Mats Karlsson

Chassiet kommer från VDL Bus, dvs fd DAF Bus. Karossen är Berkhof Axial 100.

Carl Eric

Citat från: Mrbuss skrivet 31 maj 2011, 21:04:37 PM



AAAAAAAA!!!! Jag tror att jag smäller av!!!

URHÄFTIGT!!!!



Passar på att slänga ut några frågor också:

1. Tycker mig skymta 7400 på övre bilden, vilka nummer får de?

2. När är trafikstarten? 24 juni som det står på Nobinas hemsida eller 27 som någon sa. (Kommer ej ihåg vem?)

3. Och sist, var är de fotograferade? Bromma?


MVH Calken - som ser fram emot trafikövertagandet!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

swedebear

Dubbeldäckarna såg riktigt fräscha och snygga ut, gillas
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

the0fiskis

Citat från: danneh skrivet 31 maj 2011, 21:10:45 PM
Fina bilder! En fråga från en okunnig, vad innebär biodiesel?
miljövängigare dissel
tror det är en blandning mellan dissel och biogas

Fredde

Citat från: the0fiskis skrivet 31 maj 2011, 21:30:07 PM
miljövängigare dissel
tror det är en blandning mellan dissel och biogas

Nja det är väl RME man ska köra på...


Ersa

Citat från: calken skrivet 31 maj 2011, 21:22:27 PM
AAAAAAAA!!!! Jag tror att jag smäller av!!!
URHÄFTIGT!!!!

Häftigt med VDL? Nja. Hade det varit VanHooler eller Setror hade jag dragit på smilbanden, men då det blev VDL håller jag mig försiktigt optimistisk. Samt inväntar hur de slits med åren.

Citat från: calken skrivet 31 maj 2011, 21:22:27 PM
1. Tycker mig skymta 7400 på övre bilden, vilka nummer får de?

7400 ska vara första bussen i serien. Sen får man addera i den listan.

Citat från: calken skrivet 31 maj 2011, 21:22:27 PM
2. När är trafikstarten? 24 juni som det står på Nobinas hemsida eller 27 som någon sa. (Kommer ej ihåg vem?)

Fredagen 24 juni var trafikstarten planerad till av SL, men både Keolis och Nobina har kommit överens att flytta fram den till måndagen den 27:e, vilket SL godkänt. Att planera uppstart av Norrtälje just på midsommar är ju ett mycket illa planerad tidpunkt, minst sagt. Risk för mindre krångel om man kan köra igång efter att all stress lagt sig.

Citat från: Fredde_J skrivet 31 maj 2011, 21:32:31 PM
Nja det är väl RME man ska köra på...

Ja, det är RME viket ju diskuterats i flera trådar tidigare.

Jacob

Baken var inge snygg med det svarta, annars tycker jag de ser fina ut, men såklart Ersa, Setra eller Van Hool hade varit betydligt pampigare! Eller kanske en Skyliner :D

Plockepinstolarna ser ju för tråkiga ut.. Synd att GUB har tagit efter alla andra istället för att köra på med sin röda, lite utstickande klädsel med snyggt mönster. (Är väl bara LLT som haft/har den klädseln förutom GUB?)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 31 maj 2011, 21:33:39 PM


Fredagen 24 juni var trafikstarten planerad till av SL, men både Keolis och Nobina har kommit överens att flytta fram den till måndagen den 27:e, vilket SL godkänt. Att planera uppstart av Norrtälje just på midsommar är ju ett mycket illa planerad tidpunkt, minst sagt. Risk för mindre krångel om man kan köra igång efter att all stress lagt sig.


Trafikstarten för den nya tidtabellen är inte ändrad utan det är enbart så att Keolis kommer att köra efter det nya upplägget under midsommarhelgen, eftersom dem inte kommer att köra efter Nobinas omloppsupplägg kan det nog bli en ganska speciell trafik dessa dagar :-)

Fikman

Snygga bussar
Men det syns att dom är specade för sverige

Fredrik Klint

Citat från: Ersa skrivet 31 maj 2011, 21:33:39 PM

Fredagen 24 juni var trafikstarten planerad till av SL, men både Keolis och Nobina har kommit överens att flytta fram den till måndagen den 27:e, vilket SL godkänt. Att planera uppstart av Norrtälje just på midsommar är ju ett mycket illa planerad tidpunkt, minst sagt. Risk för mindre krångel om man kan köra igång efter att all stress lagt sig.


Jaha, det var ju skoj... När man tagit semester över midsommarhelgen för att studera Norrtäljetrafiken.
Midsommarafton var som sagt ett dåligt datum att starta trafiken på men det är helt otroligt att man inte kommer på detta från början.

Omnilasse

Citat från: Fredrik Klint skrivet 01 juni 2011, 07:29:13 AM
Jaha, det var ju skoj... När man tagit semester över midsommarhelgen för att studera Norrtäljetrafiken.
Midsommarafton var som sagt ett dåligt datum att starta trafiken på men det är helt otroligt att man inte kommer på detta från början.
Operatörerna har nog varit medvetna om det olämpliga hela tiden. Men ett problem med beställar/utförarmodeller är väl överlag att inte den som beställer trafiken behöver tänka på detta. Det blir nästan till operatörerna att påtala. Det är ju inte så kul start för en ny operatör att med en gång be att få starta trafiken senare. Det krävdes säkerligen att Keolis och Nobina kunde komma fram till en lösnng själva först och därefter presentera den för
SL.

Intressant här med SL är ju att man tillåtit Nobina att göra en helt ny tidtabell vid övertagandet. ofta har man haft kravet att man måste vänta någon tidtabellsperiod - just för att det lätt blir stora inkörningsproblem när man byter tidtabell och utförare samtidigt (omloppsplanerna är förstås egna redan från trafikstart). Allt från körtider som kanske inte fungerar, till att man missbedömer belastningen på vissa avgångar som flyttats etc kan ju göra att trafiken får problem initialt.

En spännande sak här blir ju bl.a. hur man ska fördela de nya dubbeldäckarna. Enligt uppgift tidigare ska ju bara 8 vara igång vid trafikstart. För sommartabellen krävs ju minst 14 (och i praktiken kanske 16) samtida fordonsomlopp på 676. Man har ju också minskat till 10-minuterstafik- mot 7,5-minuterstrafik tidigare år på sommaren. Då gäller det att planera in dubbeldäckarna på rätt avgångar (vilket är extra knepigt då belastningen till viss del har koppling till anslutande linjer till/från Norrtälje).

Är det någon som vet vad man ska köra med i övrigt på 676 till nästa leverans kommer? Blir det röda B9S, eller har man bett att få hyra några blåingar från Keolis?