Huvudmeny

Gävle [bilder]

Startat av Muk, 23 januari 2011, 21:31:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk


Stadsbussarna 244


Stadsbussarna ? ? ?


Stadsbussarna 231


Nobina 5288


Nobina 5008

Tommy E

Den där röda texten "stadsbussarna" i fronten ser inte bra ut! :-X Bussarna får mig att tänka på kexchoklad av nån anledning :-\
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Gabi94

Scanian värkar inte vara en stadsbuss, och när man ser MAN tak på leden så kan man tro att det är en regional.

AO

Tack för väldigt fina bilder ifrån Gävle. Scanian är inte en stadsbuss utan en regionalbuss, en före detta KR-trafik ifrån Jämtland. Det finns 6(?) st och de används i huvudsak på linje 91, 1 och 13. MAN leden är en stadsbuss, den har dock AC vilket gör att den kanske mer ser ut som en regionalbuss.

Fredde

En fundering gällande MAN.... Får man verkligen plats med två AC-aggregat och en låda för biogas på en MAN-led? Tycker det ser ut som det är ont om plats....

Trevliga bilder för övrigt!


jocke

Vet inte, finns de några gasled med AC ännu då?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

AO

#6
Angående Scania Scala kan man ju säga att den är väldigt vanlig som stadsbuss i Finland. Vet inte om det i Sverige finns någon Scala som är stadsbussutrustad? Eller är det endast dessa i Gävle med regionalstandard som rullar som stadsbussar i Sverige?

Scalan på bild är förresten felskyltad då den just kommit ifrån Valbo och är påväg till Bomhus :)

AO

Citat från: Fredde_J skrivet 23 januari 2011, 23:56:21 PM
En fundering gällande MAN.... Får man verkligen plats med två AC-aggregat och en låda för biogas på en MAN-led? Tycker det ser ut som det är ont om plats....

Trevliga bilder för övrigt!



Det sitter bara AC-aggregat bak? Ser ut så på Jönköpings nya MAN iaf...
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41980.0

enjoyable

Men Scalan används ju på dom flesta linjer. Har åkt den både som linje 2 och 3 åxå. Ibland även sett den trafikera linje 15. Den är inte stadsutrustad men den går i stadstrafiken.

Anders Noren

Citat från: enjoyable skrivet 24 januari 2011, 11:01:47 AM
Men Scalan används ju på dom flesta linjer. Har åkt den både som linje 2 och 3 åxå. Ibland även sett den trafikera linje 15. Den är inte stadsutrustad men den går i stadstrafiken.

Vad innebär "stadsutrustad"? Obefintlig fjädring och stenhårda säten byggda för kvinnor under normal medellängd?

mushkot

Citat från: Anders Noren skrivet 24 januari 2011, 13:31:35 PM
Vad innebär "stadsutrustad"? Obefintlig fjädring och stenhårda säten byggda för kvinnor under normal medellängd?
Precis!  ;D

enjoyable

Citat från: Anders Noren skrivet 24 januari 2011, 13:31:35 PM
Vad innebär "stadsutrustad"? Obefintlig fjädring och stenhårda säten byggda för kvinnor under normal medellängd?

Jo men precis!  ;D

Tror jag var för snabb med fingrarna där, stadsbussutrustad kanske låter lite bättre ^^

Anders Noren

Som tidigare daglig resenär på linje 1 (och innan dess linje 91) gläds jag å valbobornas vägnar för var tur som inte trafikeras av en liten stadsbuss med obefintlig fjädring och stenhårda säten byggda för kvinnor under normal medellängd, som till exempel de ganska hemska Volvobussarna som Swebus körde med de sista åren, Carrus 8700LE eller vad de nu kallas.

kabe92

Scania Scala är ingen bra buss för stadstrafik anser jag. Den saknar bakdörrar vilket gör att det blir trångt när många passagerare ska av samtidigt, särskilt när många dessutom står upp i bussen. Jag åkte en av dessa på linje 12 idag. Den linjen passar de i allafall inte på.

Gabi94

Om man vill ha citybuss med regional- eller citybuss standard så är det väl då MAN leden, det finns regional med den korta MAN:en fast lågéntre, eller finns det andra citybussar med regionalstandard?