Huvudmeny

607 mot Edsberg x 2

Startat av Mikael T Nilsson, 15 september 2010, 09:54:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Under högtrafik trafikeras en del kortturer på linje 607 på sträckan Danderyds sjukhus-Edsberg. För väldigt länge sedan  alla ordinarie turer på 607:an i Edsberg. Från Edsberg gick då istället Råstalinje 526 vidare mot Karolinska via Sollentuna stn.

Här ser vi Täbyvagn 5684 som under våren 2010 lackerades om från stomlinjeblått.



En Råstatur på 607:an till Edsberg. På avstånd ser man direkt att det är en  Råstavagn p g a den vita maskeringen kring linje- och dest.displayen. Täbys etanolvagnar levererades senare då detta hade avskaffats i SL:s designprogram.

Kom att tänka på att det är en lucka i inv.nr. mellan Söderorts 3701-3712 och Råstas 3721-3743. Undrar om det fanns en tanke med detta och att denna lucka kommer att fyllas då etanolvagnarna inte ryms inom 36xx-serien. Just nu är Busslink uppe i 3672 som högsta nummer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Alex Ljusteröbon

25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Andreas

#2
Trevliga bilder! Ett infotillägg och en ändring skulle jag dock vilja göra.  :P Infon handlar om att under vardagarna, mellan rusningstimmarna, så är det kvartstrafik på 607:an ifrån Danderyds Sjukhus, då det avgår en buss till Karolinska Sjukhuset varje halvtimme och en buss endast till Sollentuna Station varje halvtimme, m.a.o. KS, Sollentuna, KS, Sollentuna osv. Edsberg tror jag bara förekommer vid rusningstrafiken och inte under några andra timmar, samt att det bara rör sig om ett par, tre avgångar i vardera riktningen. 526 finns ju kvar idag, men då istället som en av trängsellinjerna mellan Sergels Torg och Edsberg (Flintlåsvägen).

Ändringen gällde Busslinks 36XX-serie, där det åtminstone finns bussar t.o.m. 3684. ;) Här är en reprisbild från min senaste DS-tråd som jag lade upp för ett tag sedan:

Mikael T Nilsson

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 15 september 2010, 10:32:46 AM
Trevliga bilder

Tack! :) 

Citat från: Andy91 skrivet 15 september 2010, 12:20:40 PM
Trevliga bilder! Ett infotillägg och en ändring skulle jag dock vilja göra.  :P Infon handlar om att under vardagarna, mellan rusningstimmarna, så är det kvartstrafik på 607:an ifrån Danderyds Sjukhus, då det avgår en buss till Karolinska Sjukhuset varje halvtimme och en buss endast till Sollentuna Station varje halvtimme, m.a.o. KS, Sollentuna, KS, Sollentuna osv. Edsberg tror jag bara förekommer vid rusningstrafiken och inte under några andra timmar, samt att det bara rör sig om ett par, tre avgångar i vardera riktningen. 526 finns ju kvar idag, men då istället som en av trängsellinjerna mellan Sergels Torg och Edsberg (Flintlåsvägen).

Ändringen gällde Busslinks 36XX-serie, där det åtminstone finns bussar t.o.m. 3684, som är en av Täby/Norrorts blå Omnilinkleder.

Tack!  :)
Det stämmer att turerna som utgår ifrån/vänder i Edsberg endast trafikeras i rusningstrafiken. Jag tänkte på det högsta numret på Norrorts röda Omnilinkbussar. Glömde Handens + Norrorts blå Omnilink. Är inte 3685 det högsta numret?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Andreas

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 september 2010, 14:41:43 PM
Tack!  :)
Det stämmer att turerna som utgår ifrån/vänder i Edsberg endast trafikeras i rusningstrafiken. Jag tänkte på det högsta numret på Norrorts röda Omnilinkbussar. Glömde Handens + Norrorts blå Omnilink. Är inte 3685 det högsta numret?

Vi rättar varandra här.  ;D Jo, det stämmer, 3685 finns också med reg. nr. SOG757. :P 

Fredrik Klint

Luckor i Busslinks nummerserie verkar vara med flit, att man börjar på nytt tiotal vid annan leveransserie. Lite synd då man förlorar x antal nummer och istället snabbare kommer ifatt andra nummerserier och så blir det som det blir. Även 47-serien är sådan med 4701-4743, sen 4751 och uppåt.
--------------------------------------
Enklast vore kanske att börja från 0001 eller 1001, 2001 eller vad man anser vara ett bra startnummer och bara köra på i takt med nyleveranser. Som SJ och Swebus gjorde rätt flitigt och en gång i tiden även SL. Inför Dagen H började SL att numrera bussar med inv-nr 4001 (H32) och uppåt. Ända tills man krockade med gamla Capitoler och Büssing i 54/55-serien (detta var SS-vagnar som byggdes om till högertrafik).
Men numreringen fortsatte med bussar i 56-serien upp till 6083, sen fick man bryta igen då gamla CF:ar fanns kvar. Överlag var detta dock ett bra system tycker jag och inte fullt så hattigt som dagens.
Att man vill ha egna serier beroende på trafikområde funkar inte heller för vips så förlorar man trafiken och vagnarna flyttar.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 september 2010, 15:03:53 PM
Luckor i Busslinks nummerserie verkar vara med flit, att man börjar på nytt tiotal vid annan leveransserie. Lite synd då man förlorar x antal nummer och istället snabbare kommer ifatt andra nummerserier och så blir det som det blir. Även 47-serien är sådan med 4701-4743, sen 4751 och uppåt.
--------------------------------------
Enklast vore kanske att börja från 0001 eller 1001, 2001 eller vad man anser vara ett bra startnummer och bara köra på i takt med nyleveranser. Som SJ och Swebus gjorde rätt flitigt och en gång i tiden även SL. Inför Dagen H började SL att numrera bussar med inv-nr 4001 (H32) och uppåt. Ända tills man krockade med gamla Capitoler och Büssing i 54/55-serien (detta var SS-vagnar som byggdes om till högertrafik).
Men numreringen fortsatte med bussar i 56-serien upp till 6083, sen fick man bryta igen då gamla CF:ar fanns kvar. Överlag var detta dock ett bra system tycker jag och inte fullt så hattigt som dagens.
Att man vill ha egna serier beroende på trafikområde funkar inte heller för vips så förlorar man trafiken och vagnarna flyttar.

Aha, det är därför man väljer luckor i nummerserierna. Tack för historiken kring SL:s nummerserier. Jag trodde att man slutade vid 6083 (H22) då en senare generation tog över, 6084-6089 (svart plastgrill) och senare 6090-6112 (H25).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

#7
Varsågod  :).
Jo det stämmer att man senare fyllde på med 6084 och uppåt, men innan dess hade man nosat vidare med vagnar i 62-serien (H24 6244) upptill 6701 (H12).
Sen fick H22+H24+H25 numreras 6084-6200, liten lucka sen boggievagnarna H40+H41+H42 6204-6229.
På Scaniafronten kom H12+H13 m.fl 5461-5528 och täppte igen luckan.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 16 september 2010, 18:59:53 PM
Varsågod  :).
Jo det stämmer att man senare fyllde på med 6084 och uppåt, men innan dess hade man nosat vidare med vagnar i 62-serien (H24 6244) upptill 6701 (H12).
Sen fick H22+H24+H25 numreras 6084-6200, liten lucka sen boggievagnarna H40+H41+H42 6204-6229.
På Scaniafronten kom H12+H13 m.fl 5461-5528 och täppte igen luckan.

Efter 6200 fyllde man kring 1996 upp med 6201 (H25S), 6202-03 (H22S) för tre ledvagnar från Swebus Ösmo. I luckan 5529-5546 fyllde man upp med Bussförarskolans övningsvagnar. Dessa fick inv.nr. 5542-5546 och bestod av f.d. H10:or och H13-vagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 september 2010, 15:03:53 PM
Luckor i Busslinks nummerserie verkar vara med flit, att man börjar på nytt tiotal vid annan leveransserie. Lite synd då man förlorar x antal nummer och istället snabbare kommer ifatt andra nummerserier och så blir det som det blir. Även 47-serien är sådan med 4701-4743, sen 4751 och uppåt.
--------------------------------------

Det finns färska exempel på motsatsen också, man kan aldrig vara säker...

74-serien består av följande blandning (alla är förvisso 2-axliga gasbussar)

7401-28 Solaris
7429-48 MAN, serie 1
7449-73 MAN, serie 2 (leverans börjar alldeles snart)
7474-78 Scania OmniCity II

/Ted

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 17 september 2010, 08:41:13 AM
Det finns färska exempel på motsatsen också, man kan aldrig vara säker...

74-serien består av följande blandning (alla är förvisso 2-axliga gasbussar)

7401-28 Solaris
7429-48 MAN, serie 1
7449-73 MAN, serie 2 (leverans börjar alldeles snart)
7474-78 Scania OmniCity II

/Ted


Tack för uppgifterna. Vilka placeringar får 7449-78? Är Scaniabussarna gasbussar?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 september 2010, 11:49:15 AM
Tack för uppgifterna. Vilka placeringar får 7449-78? Är Scaniabussarna gasbussar?

Söderhallen, vilket innebär utrensning av Maxcibussar
Ja (ledtråd i rubriken ;)), preliminär placering Frihamnen

/Ted

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 17 september 2010, 12:11:13 PM
Söderhallen, vilket innebär utrensning av Maxcibussar
Ja (ledtråd i rubriken ;)), preliminär placering Frihamnen

/Ted

Tack för svaren!   :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

Citat från: Ted S skrivet 17 september 2010, 08:41:13 AM
Det finns färska exempel på motsatsen också, man kan aldrig vara säker...

74-serien består av följande blandning (alla är förvisso 2-axliga gasbussar)

7401-28 Solaris
7429-48 MAN, serie 1
7449-73 MAN, serie 2 (leverans börjar alldeles snart)
7474-78 Scania OmniCity II

/Ted


Bra där Ted, det är bättre tycker jag. Tyvärr är man snart uppe i den upptagna 75-serien  ;)

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 17 september 2010, 12:11:13 PM
Söderhallen, vilket innebär utrensning av Maxcibussar
Ja (ledtråd i rubriken ;)), preliminär placering Frihamnen

/Ted

MUMMA!
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.