Huvudmeny

Nobina 5296

Startat av Peter Öden, 06 april 2010, 19:41:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

#15
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2010, 22:26:15 PM
Nä, hela norrlandskusten och övriga linjer där man skippat bussen och kör lastbil istället i JB regi.
Stockholm är ju bara t/fr Terminal eller med dyr utkörning vilket gör att man "prisat ut sig", detsamma gäller om jag fattat rätt Malmö och Göteborg, där kan jag lika gärna skicka med DHL till ett bättre pris och en någotsånär bestämt utlastningsdag/tid, en av Bussgods fördelar som försvunnit på många håll om man inte betalar extra.
Nä, Lars. JB kör inget i egen regi utan det är som sagt Nobina som står för trafiken och lastbilslinjen har inte ersatt några godsbussar längs norrlandskusten utan tillkommit som en komplettering till dessa  - och för att få en snabbare förbindelse till/från södra Sverige. Så har det varit sedan Natti-Nittilinjen kom till på 90-talet. Likaså är det för den kompletterande Gävlebilen som bl a kör stora mängder skogsmaskindelar från Märsta och bildelar från Kista för spridning med busstrafiken i norra Sverige.
Vad gäller förlängningen av "Pilen" söderut så hänger den dels ihop med att dåv Swebus Express på allt färre avgångar fick svårt att få med allt söder/(-väster)gående gods från Cityterminalen och en avlastning behövdes plus att man då kunde tillgodose önskemål om möjligheten att frakta pallgods även söder om Sthlm. Inte skulle då jag påstå att det finns särskilt många linjer där bussen "skippat" godset. Det finns säkert en del sådana, men det är nog fler linjer som tillkommit.

/GL

HB

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2010, 12:31:12 PM
Trist! Hade det kommit ett godsbuss till UL-trafiken hade jag gärna ställt mig i kön för att köra det omloppet. :)

Den ska trots sin nya gula lack inte gå i UL-trafik utan hamna betydligt längre västerut. /Henrik/

Greger Larsson

Lars. Återigen - det mesta av Bussgodset går fortfarande med buss. Lastbilarna som transporterar bussgods är ett fåtal. Ditt påstående om att godstrafik överlåtits på lastbilsåkare var väl felaktigt? Eller var skulle det ha skett?
Likaså påståendet att hela norrlandskusten skippat bussen, felaktigt eller hur?

(Nu lägger jag denna debatt, för ikväll i alla fall)
/GL

yngrot

Om detta stämmer Lars så är det helt sinnessjukt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

HB

Citat från: yngrot skrivet 08 april 2010, 13:45:05 PM
Om detta stämmer Lars så är det helt sinnessjukt...

Lika sinnesjukt som att sälja franskt källvatten i Sverige - men hela tråden börjar väl bli rätt ute nu....

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2010, 19:56:12 PM
Det är ju en trend sedan en tid i hela landet att gå ifrån befordran av tyngre gods o pallgods till småpaket och i vissa fall att helt avveckla bussgodshanteringen, undantaget är Norrbotten, Jämtland o Västerbotten, X-län har ju sedan tidigare annonserat att hela bussgodsverksamheten är under lupp och kan komma att avvecklas under löpande avtal.

Pallgods är nog så att det kommer att försvinna på de flesta håll. Men mindre paket i burar med hjul är snabbt att lasta/lossa. På större hållplatser så märker nog inte ens bussfolket vad som händer när föraren säljer biljetter till nypåstigna.
I branschen 37 år