Ljusdal - Bollnäs - Söderhamn - Hudiksvall

Startat av Muk, 01 december 2009, 00:16:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Citat från: hissen12 skrivet 17 januari 2010, 22:00:24 PM
Får väl ta och åka ngn Scania Vest V25 i framtiden i annat län, Vart finns dom närmast X-län? Annars kanske man får hoppas dom finns kvar i Lund ett tag!

Pröva med Veolia i Östergötland, främst i Motala/Linköping/Norrköping(?)!

CitatDet spelar ingen roll vilken bussmodell man köper idag. Alla bussmodeller med dörrbroms är numera utrustade så att bussen måste stå helt still för att dörrarna ska kunna öppnas, samt har långsam stängning.
Tja...helt må stämma på alla Volvomodeller nyare än Säffle 2000 (d.v.s 8500, 8700, 9700 mfl) och kanske Omnifamiljen med nya looken. Allting äldre än så vill jag få till att det kan variera mellan vagn till vagn även om det rör sig om samma årsmodell/leverans. Det är mycket ofta man hör "klicket" från dörrvredet/spaken säg...3-5 meter ifrån där föraren tänker stanna och så öppnas dörrarna ett par meter innan bussen stannar helt. Samma sak gäller när föraren stänger dörrarna: det går att gasa iväg ganska omgående (en hav sekund kanske) efter man vridit på spaken, istället för att vänta på att dörren ska gå igen helt.

Det jag skrev ovan ska gälla bara om det är bara framdörrarna som är öppna (om jag kommer ihåg rätt), men det finns även en bunt vagnar i Stockholm där man även kan öppna bakdörrarna när bussen har 3-5 meter till hållplatsen/stänga i farten.

Summa Summarum, istället för att skriva att alla vagnar med dörrbromsar måste stå helt stilla för att dörrarna ska öppna, vill jag få det till att dörrbromsen går i/släpper vid olika tidpunkter helt beroende på individen. :)

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 18 januari 2010, 19:08:22 PM
Tja...helt må stämma på alla Volvomodeller nyare än Säffle 2000 (d.v.s 8500, 8700, 9700 mfl) och kanske Omnifamiljen med nya looken. Allting äldre än så vill jag få till att det kan variera mellan vagn till vagn även om det rör sig om samma årsmodell/leverans. Det är mycket ofta man hör "klicket" från dörrvredet/spaken säg...3-5 meter ifrån där föraren tänker stanna och så öppnas dörrarna ett par meter innan bussen stannar helt. Samma sak gäller när föraren stänger dörrarna: det går att gasa iväg ganska omgående (en hav sekund kanske) efter man vridit på spaken, istället för att vänta på att dörren ska gå igen helt.

Det jag skrev ovan ska gälla bara om det är bara framdörrarna som är öppna (om jag kommer ihåg rätt), men det finns även en bunt vagnar i Stockholm där man även kan öppna bakdörrarna när bussen har 3-5 meter till hållplatsen/stänga i farten.

Summa Summarum, istället för att skriva att alla vagnar med dörrbromsar måste stå helt stilla för att dörrarna ska öppna, vill jag få det till att dörrbromsen går i/släpper vid olika tidpunkter helt beroende på individen. :)

Attans, jag var nog lite otydlig. Det jag menade var enbart nya bussmodeller tillverkade efter 2005 med dörrknappar på höger panel, t.ex Volvo 9700, Neoplan Euroliner och turkiska MAN Lions Coach. De bägge sistnämnda är helt fenomenala på att kräva stillastående i 1-2 sek innan dörrar kan öppnas. Dessutom vill den gärna att dörrbromsen ska fortsätta vara låst i 1-3 sek efter att dörrarna stängts helt och föraren gett lite gas. Motorn varvar upp utan att bussen rör sig... och plötsligt släpps bussen lös och hoppar fram. Antal sekunder verkar vara slumpmässigt för tillfället och inte styras av vilken individ det är.

Volvo 9700 är inte alls bråkig på samma sätt, och på den kan man dessutom koppla bort dörrbromsen om man känner för det. Även dörrarna på Solaris Urbino svarar direkt på knapptryckningen och kommer snabbt iväg från hållplatserna jämfört mot slöa nya B9S.

När jag tänker efter borde ju dörrbroms egentligen inte behöva förekomma på förorts/landsbygdsbussar om man istället kopplar så att dörrarna bara kan öppnas när parkeringsbromsen är åtdragen. Men kunna stängas oavsett parkeringsbromsens läge. :)

yngrot

Det är väl smidigare att ha dörrbroms än att tvingas dra handbromsen på varje hpl...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 19 januari 2010, 04:04:47 AM
Det är väl smidigare att ha dörrbroms än att tvingas dra handbromsen på varje hpl...

Även om det tar längre att få upp dörren pga dörrbromsen, än vad det tar att att dra åt handbromsen?
Dessutom är ju "varje hpl" ett relativt begrepp när det gäller långväga landsbygdstrafik.

yngrot

Jo man stannar ju oftast inte på alla hpl när man kör på "landet".. men låter ju ändå som ett extra moment.   Dax för en klassisk kommentar ändå. ;D Det var bättre förr... :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 19 januari 2010, 11:02:35 AM
Jo man stannar ju oftast inte på alla hpl när man kör på "landet".. men låter ju ändå som ett extra moment.   Dax för en klassisk kommentar ändå. ;D Det var bättre förr... :D

Vissa skumma landbygdsbussar (byggda utanför Sverige) har faktiskt redan funktionen att parkeringsbromsen måste vara åtdragen för att bakdörren ska kunna öppnas. Detta trots att de även har en dörrbroms som inte går att koppla ur... ::)

yngrot

Eller ännu värre som vi hade på våra Vega när de kom summer som tjöt som f#n om p-bromsen inte var dragen..  :P  men det löste vi genom att koppla bort elgasen när bakdörren är öppen summern gjorde en hörselskadad och resenärer undra vad det var för fel på bussen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoTe

Citat från: yngrot skrivet 19 januari 2010, 04:04:47 AM
Det är väl smidigare att ha dörrbroms än att tvingas dra handbromsen på varje hpl...

Inte om dörrbromsen är "jobbig".

Våra Volvo 8700 kör jag med avstängd dörrbroms på.
Dom måste dörrarna vara 100% stängda på innan man får nudda gaspedalen, annars kommer man ingen vart. Säffle 2k kan man hålla lagom gas och när bussen tycker det är ok släpper den dörrbroms och glider iväg. På våra börjar dörrbromsen släppa när dörrarna har ca 1dm kvar att stänga, men bussen kommer aldrig i rullning innan dom är helt stängda. Känns ruskigt effektivt och noga avvägt!
Fast 8500 är ju precis lika jobbiga, men vi har bara en sån som tur är.  ;) Tacka vet jag Säffle System 2000!

yngrot

Återstår med andra ord hur det blir för oss med Veolias nya 8500 och 8700
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina