Göteborgs Buss (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 24 juli 2009, 23:01:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Detta företag har ju fått utökat uppdrag sedan GS Buss lade ut även linje 69, 78 och 168 på underentreprenad till dem, sedan tidigare kör de ju linje 22, 36, 57 och 23 (den senaste delas med GS själva)
Först en buss med ett förflutet som spårvagnsersättning i Frölunda under Orusttrafikens flagg och dessförinnan i Munkedal som tillfällig ersättning för en av Uddevalla Omnibus´brunna bussar. Ännu tidigare har jag för mig den var flygplatsbuss, eller är jag ute och cyklar nu?

Här brukar 69:an inte gå, men man kommer för tillfället inte in i Tingstadstunneln vare sig från E20 österifrån eller från E45.



Därefter tre bussar som lånas från GS.







En månad gammal bonusbild på bussen ovan:



//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Trevligt men jag begriper mig inte på Göteborgs Buss inv. nummer, hur de numreras osv.
Använder man verkligen inv nr?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2009, 23:22:18 PM
Trevligt men jag begriper mig inte på Göteborgs Buss inv. nummer, hur de numreras osv.
Använder man verkligen inv nr?


Jodå, alla deras egna bussar och färdtjänstfordon har inventarienummer i 22xx- och 23xx-serierna. Varför numren är så höga har jag ingen aning om, man är ju inte med i Buss i Väst eller dylikt så det skulle räcka med tvåsiffriga nummer...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

IngemarJ

Något säger mig att det hänger ihop med att fordonen är utrustade med Tetra och på fordon utanför GS brukar fordonets inventarienummer överensstämma med radiostationens nummer. Det är till och med så att GS trafikledningsbilar fått fyrställiga nummer sedan Tetra kom.

Hälsar

Ingemar

Bussmicke

Tänkte om Göteborgs Buss inv. nummer mer är radionummer än inv nummer.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

IngemarJ

Jag tror att de från början alltså är radionummer men jag hör snart sagt dagligen att chaufförerna i bolaget använder dem när de diskuterar bussarna mellan sig, det är bland annat synd att påstå att alla deras färdtjänstbussar är i särskilt snyggt skick. En av dem faller utsidans knappar till bakgavellyften ut ur väggen och hänger i trådarna t.ex. på någon annan har man najat fast regplåten på lyftens undersida.

Hälsar

Ingemar

ch

22xx är bussar (taxi- och bussreggade bussfordon), 23xx är taxibilar.

2267, 2268, 2269 och 2270 är fyra VT-blåa bussar som har andra inventarienummer i iTid. Där heter de 2400-2403.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 juli 2009, 23:01:54 PM
Detta företag har ju fått utökat uppdrag sedan GS Buss lade ut även linje 69, 78 och 168 på underentreprenad till dem, sedan tidigare kör de ju linje 22, 36, 57 och 23 (den senaste delas med GS själva)
Först en buss med ett förflutet som spårvagnsersättning i Frölunda under Orusttrafikens flagg och dessförinnan i Munkedal som tillfällig ersättning för en av Uddevalla Omnibus´brunna bussar. Ännu tidigare har jag för mig den var flygplatsbuss, eller är jag ute och cyklar nu?

Här brukar 69:an inte gå, men man kommer för tillfället inte in i Tingstadstunneln vare sig från E20 österifrån eller från E45.




Jo, det är fd Luftfartsverket 31. Hade 133 hos Uddevalla Omnibus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Du är väl inte ute och cyklar för det är väl bara Cyklisten som gör det...  ;D


Sorry kunde inte låta bli...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

AO

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 juli 2009, 23:01:54 PM


Är det stående motor på denna? Är väl inte så vanligt på MAN i Sverige iaf.

Johan B

Citat från: AO skrivet 26 juli 2009, 21:16:47 PM
Är det stående motor på denna? Är väl inte så vanligt på MAN i Sverige iaf.

Japp det är stående och nej det är inte särskillt vanligt chassi i Sverige. Svensk Busshistoria hittar 4 stycken.