Strålkastare på bussar mm.

Startat av Optimal, 21 december 2008, 14:06:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Citat från: Johan B skrivet 21 december 2008, 13:46:15 PM
Snygga bilder på snygg buss. Fast hur är ljusutbytet på dessa med de små lamporna och inga xenonljus?

Det är inte många stadsbussar som har xenon. Men för att vara så pass små så lyser dom bra, Man klarar sig med dessa även ute i roslagen. Men som sagt, det finns bättre ljus och sämre, Som Maxci, totalt värdelösa helljus


Edit. Denna tråd har brutits ut ur tråden om "Torsdagens Omnijakt i Råstaland"

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 21 december 2008, 14:06:50 PM
Det är inte många stadsbussar som har xenon. Men för att vara så pass små så lyser dom bra, Man klarar sig med dessa även ute i roslagen. Men som sagt, det finns bättre ljus och sämre, Som Maxci, totalt värdelösa helljus

Inte för att vara elak men vad vet du om det? Volvos halvljus på t.ex B9S är helt sopiga i kompakt mörker, kan dessa vara bättre? Jag upplever ofta inte helljusen som problemet ute i skogen, problemet är halvljuset som på modernare bussar snarare borde kallas markeringsljus.

Optimal

Citat från: Karsten skrivet 21 december 2008, 14:13:41 PM
Inte för att vara elak men vad vet du om det? Volvos halvljus på t.ex B9S är helt sopiga i kompakt mörker, kan dessa vara bättre? Jag upplever ofta inte helljusen som problemet ute i skogen, problemet är halvljuset som på modernare bussar snarare borde kallas markeringsljus.

För att jag åkt dessa i roslagen en gång, dock ej i trafik utan vi kan kalla det abbonering. 4752 var det. blev faktist förvånad att halvljuset lös bättre än föregångaren till dessa. helljuset var nästan desamma, dvs helt ok. När jag åkte maxci så åkte jag med en förare jag känner väl, och sa till henne att slå på helljus, då sa hon att det har jag, det var en siktsträcka på ca 8 meter. Söderhallens volvos helljus på dom äldre biogasvagnarna lyser inte heller så värst bra, då lyser nya omni faktist bättre.

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 21 december 2008, 14:27:01 PM
För att jag åkt dessa i roslagen en gång, dock ej i trafik utan vi kan kalla det abbonering. 4752 var det. blev faktist förvånad att halvljuset lös bättre än föregångaren till dessa. helljuset var nästan desamma, dvs helt ok. När jag åkte maxci så åkte jag med en förare jag känner väl, och sa till henne att slå på helljus, då sa hon att det har jag, det var en siktsträcka på ca 8 meter. Söderhallens volvos helljus på dom äldre biogasvagnarna lyser inte heller så värst bra, då lyser nya omni faktist bättre.

Ålrajt, det kanske t.o.m. är samma strålkastare på äldre Omnilink och B9S?

yngrot

Det är verkligen dåligt att ingen tillverkare kan se till att bussarna har bättre halvjus.. helljus kan man ju i värsta fall fixa till senare..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: Karsten skrivet 21 december 2008, 14:47:53 PM
Ålrajt, det kanske t.o.m. är samma strålkastare på äldre Omnilink och B9S?

Omnilink + city använder H1 i båda halv och helljus, B9s tror jag har H7 i halvljus och i helljus vet jag inte. Maxci har ju den 100 år gamla H4  ;D

Fredde

CitatB9s tror jag har H7 i halvljus och i helljus vet jag inte.

Stämmer bra det och monteras den fel så blir halvljuset inget halvljus. Sen kan man lägga till att nya reflektorer på bussar som har några år på nacken gör ganska mycket. Faktiskt mer än man oftast tror...


JDS

Vad var det för fel på de strålkastare som fanns på äldre modeller?

Ersa

B9S har rätt dåligt helljus (även när originalextraljusen är tända), dock snäppet bättre än MaxCi, Säffle 2000, OmniCity/Link, Solaris Urbino och alla andra stadsvagnar som har ungefär lika dåligt hel- och halvljus allihopa.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 21 december 2008, 15:55:59 PM
Vad var det för fel på de strålkastare som fanns på äldre modeller?

Designen kom att spela större roll än effektivitet? >:(

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 21 december 2008, 15:01:20 PM
Omnilink + city använder H1 i båda halv och helljus, B9s tror jag har H7 i halvljus och i helljus vet jag inte. Maxci har ju den 100 år gamla H4  ;D

Fördelen med H4 är dock att man slipper det irriterande halvljuset när man tänder helljuset.
Halvljus ska inte fortsätta vara tänt när man tänder helljuset.

yngrot

Och inte sjutton heller ha dim ljus och halvljus tända samtidigt... :P det bländar och är olagligt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 21 december 2008, 18:16:04 PM
Fördelen med H4 är dock att man slipper det irriterande halvljuset när man tänder helljuset.
Halvljus ska inte fortsätta vara tänt när man tänder helljuset.

Bäst ljus har ju bla. Sc CN113CLB och ALB då dessa har helljus i alla 4 stråklastare, så det blir 4xH4 ljus

Optimal

Citat från: yngrot skrivet 21 december 2008, 18:21:07 PM
Och inte sjutton heller ha dim ljus och halvljus tända samtidigt... :P det bländar och är olagligt...

Så har jag på firma bilen ibland, går inte att stänga av, dimljus pekar ju ner i backen, så hur kan dessa blända, Jag har aldrig blivit bländad av dimljus. Isåfall är dom felinställda.

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 21 december 2008, 18:22:53 PM
Så har jag på firma bilen ibland, går inte att stänga av, dimljus pekar ju ner i backen, så hur kan dessa blända, Jag har aldrig blivit bländad av dimljus. Isåfall är dom felinställda.

Kan bli tråkigt att de inte går att stänga av, för det blir ändå 600 kr i böter för föraren vid poliskontroll.