Senaste tillskottet i Bromma

Startat av Mikael Ringmarck, 07 november 2008, 12:54:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Igår 6/11 så hämtades tydligen 4674 från Björknäs till Bromma. Det innebär att hela serien 4673-4681 finns här. Återstår att se om/när 4682-4683, 4685-4686 dyker upp och täpper till lite luckor i serien. Här är iaf 4674 i Hallonbergen igår kväll.
Kan det vara någon 8700 och B7/B12 på ingång också??  8)





Krille


Mikael Ringmarck

Citat från: Krille skrivet 07 november 2008, 14:35:35 PM
Bra vagnar att köra va?

/K

Ja helt underbara. Jag fick vagnbyte på min Omnicity (4231) som var lite "tjurskallig". Detta var ju inget nerköp direkt.  :D

Andersson

När jag läst i detta forum har jag vid ett flertal tillfällen uppmärksammat att chaufförer föredragit äldre bussar framför nyare diton.

Min fråga är ju då varför? Varför är dom äldre bättre?

Personligen skulle jag inte komma på tanken att sätta mig och köra yrkesmässigt i en lastbil äldre än 5 år. "Min" lastbil är 2 månader gamal och den jag hade innan var av årgång 2005.

Fredde

CitatNär jag läst i detta forum har jag vid ett flertal tillfällen uppmärksammat att chaufförer föredragit äldre bussar framför nyare diton.

Min fråga är ju då varför? Varför är dom äldre bättre?

Personligen skulle jag inte komma på tanken att sätta mig och köra yrkesmässigt i en lastbil äldre än 5 år. "Min" lastbil är 2 månader gamal och den jag hade innan var av årgång 2005.

Det finns många olika anledningar. Här är min reflektion i ämnet:

Ofta har äldre bussar en mer stabil grundkonstruktion, med motorn på "det rätta stället". Detta gör att de är lättare att köra under vintern, samt att de oftare är lite tystare att åka i. Det går även att ha fler sittande i äldre bussar med högt golv än nya med lågt insteg/lågt golv.

Sen har nya bussar mer plast invändigt. Det är mycket störande att sitta timme ut och timme in med knarrande inredning när man ska koncentrera sig på körningen.

Dock vinner de nya bussarna på sommaren, med sin AC.


Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 07 november 2008, 20:29:13 PM
Det finns många olika anledningar. Här är min reflektion i ämnet:

Ofta har äldre bussar en mer stabil grundkonstruktion, med motorn på "det rätta stället". Detta gör att de är lättare att köra under vintern, samt att de oftare är lite tystare att åka i. Det går även att ha fler sittande i äldre bussar med högt golv än nya med lågt insteg/lågt golv.

Sen har nya bussar mer plast invändigt. Det är mycket störande att sitta timme ut och timme in med knarrande inredning när man ska koncentrera sig på körningen.

Dock vinner de nya bussarna på sommaren, med sin AC.



Detta är faktiskt en ganska intressant frågeställning. Jag kan köpa det du säger, men det intressanta är att om du frågat en förare för tio eller tjugo år sedan hade svaret varit ungefär detsamma. Bussförare, åtminstone i stads-/förortstrafik, förefaller alltid ha föredragit de gamla vagnarna och det skulle inte förvåna om en förare om tio år föredrar en Omnilink/B9 framför nyare alternativ med ungefär samma motivering.

yngrot

Inte heller att glömma på de gammla fanns inga datorer som strular... och att förr kunde man speca bussarna bättre för förare idag går det inte att ändra på nått och dessutom är de nya trängre..högre komfort på de äldre ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

HB

Citat från: Andersson skrivet 07 november 2008, 20:20:18 PM
När jag läst i detta forum har jag vid ett flertal tillfällen uppmärksammat att chaufförer föredragit äldre bussar framför nyare diton.

Min fråga är ju då varför? Varför är dom äldre bättre?

Personligen skulle jag inte komma på tanken att sätta mig och köra yrkesmässigt i en lastbil äldre än 5 år. "Min" lastbil är 2 månader gamal och den jag hade innan var av årgång 2005.

Kan en skillnad mellan lastbil vs buss vara att lastbilar byggs i större serier medan bussar oftast specas i mindre serier varför nya bussar blir lite av prototyper? När det gått några år så har man hunnit justera de värsta avarterna och vant sig med egenheterna.

Bussmicke

Vad har ställts av och flyttats från Bromma med tanke på allt inflyttat?

Har inte alla pusselbitar i huvudet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

inom framförallt kollektivtrafiken finns de ju klåfingriga politiker som lägger sig i hur våra fordon ska se ut, den gör man inte på Turistbussar eller på Lastbilar

Lågentre och alternativa bränslen är som jag ser de bara i utvecklingsstadiet, och de verkar hela tiden komma nya saker, som ramper och rullstolsstrykbrädan

dessutom finns den här förbannade kostnadseffektiviseringen hela tiden, man beställer bara de absolut nödvändigaste på en buss så den ska kunna rulla frammåt, inte något som helst "lull-lull" som föraren kan känna extra trivsel till.
de gör däremot både turistbussföretagen och Lastbilsåkerierna

HB

#10
Citat från: Bussmicke skrivet 07 november 2008, 23:05:02 PM
Vad har ställts av och flyttats från Bromma med tanke på allt inflyttat?

Har inte alla pusselbitar i huvudet.

Under vintern ska samtliga Scanior vara borta.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HB


Andersson

Tack för svar! Då vet jag lite mer om varför man ibland föredrar dom äldre enheterna.

Fredde

En buss som är bara 8 år & har så många "mjölkiga" rutor.. Jag får det till totalt 4 st enbart på bilden tagen bakifrån.. (3st på sidan samt även bakrutan).. Hur ser dörrsidan ut?? Det måste vara extremt dålig kaross på bussen eller så har man extremt dålig kvallité på rutorna.. Dessa 2 glasfönster bör ha en livslängd på 20 år utan problem.. Någon som vet vad felet kan vara??  Ser mycket illa ut iaf..