Hallå! Jag skulle faktisk av där...

Startat av Fredde, 17 mars 2008, 00:21:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Citat från: M224 skrivet 18 mars 2008, 15:43:59 PM
Både listen och linorna hade sina för och nackdelar. Inget snack om den saken.



Beror ju på hur hårt ungarna drog i linan, den tiden i Karlstad när det fanns sånna där på i så gott som alla vagnar förutom Scania CR112 vagnarna så såg man då aldrig några avdragna linor iaf å då åkte man mycket buss kan jag lova.. Man var ju själv unge då med :-)

//Fredde

M224

Citat från: Fredde skrivet 18 mars 2008, 16:29:03 PM
Beror ju på hur hårt ungarna drog i linan, den tiden i Karlstad när det fanns sånna där på i så gott som alla vagnar förutom Scania CR112 vagnarna så såg man då aldrig några avdragna linor iaf å då åkte man mycket buss kan jag lova.. Man var ju själv unge då med :-)

//Fredde

Jag minns listerna i Scania-bussarna, det hände då och då att den plasten var bortskuren där man skulle trycka och en gång skruvade ungarna bort kåpan till linan i släpet på en H22:a i mitten av 80-talet så det plingade hela tiden.

michael k

största kaoset blev ju när sj i jönköping skaffade två säffle ledbussar med gardiner och stoppknapppar ::)
stackars angerd skrek sig hes i mikrofonen för att ingen skull riva ner gardinerna
hm vad hette dom nu igen`?
1983 var det nog

Fredde

Somsagt sabotörer har alltid funnits tyvärr och som bilden visar finns dom kvar än.. Undrar om kamerorna har skrämt dom något eller om det lever kvar än, dessa knappar är ofta bortpillade i våra 8500 vagnar i Gävle dock börjar även dessa få kameror instalerade (5 st per buss) på 8700 vagnarna så har vi andra knappar som ofta sitter på fönster listerna (nedre kanten) dessa verkar någon ha fått för sig att skruva bort hela knappen ist så sladdar hänger löst.. Torskar man på detta så är säkert straffet enl straffskalan högre då man framkallar fara för annan istället genom stötar etc.. Någon som vet vad strömstyran är i denna krets ?


//Fredde som inte vågat pilla på kablarna som hängt lösa

yngrot

Citat från: Optimal skrivet 18 mars 2008, 15:39:57 PM
Å hur ofta gick den av.


Det hände inte så ofta och när det hände så var det iaf lättlagat :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: yngrot skrivet 18 mars 2008, 19:46:14 PM

Det hände inte så ofta och när det hände så var det iaf lättlagat :)

Vad jag hört av olika bussförare så gick dom sönder ganska ofta

Staffan Sävenfjord

Citat från: Optimal skrivet 18 mars 2008, 20:15:27 PM
Vad jag hört av olika bussförare så gick dom sönder ganska ofta

Ja, jag vet åtminstone en bussreparatör som jublade när de gamla bussarna med linor blev ersatta av nya med knappar. Det var i alla fall betydligt lättare att rycka av en lina än att pilla sönder en stoppknapp.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredde_J skrivet 17 mars 2008, 00:21:07 AM
Okej, jag kunde inte låta bli att knäppa en bild ;D



Förstår inte hur folk lyckas och orkar pilla bort dessa...

/Fredde

Citat från: M224 skrivet 17 mars 2008, 08:52:31 AM
Och jag förstår inte varför busstillverkarna orkar sätta upp sådant skräp, vad var det för fel på en äldre versionen av stoppknapp? Dom är både snyggare och hållbarare.

Jag avskyr den här varianten av stoppknapp, riktigt skräp.

Men visst, folk borde låta bli att pilla sönder saker, men dessa knappar saknar allt vad kvalitet heter.

De här knapparna finns på några bussar även i Uppsala. Det är Volvobussarna 300-304 och de tidigaste Neoplan gasbussarna som har dessa. Det märks att man inte var nöjda med dessa eftersom man sedan återgick till vanliga knappar igen. Visst märker man också att de vanliga knapparna är tåligare än den här varianten. Men de här som syns på bilden är säkert billigare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.