T25 trafikförändringar SL

Startat av igel, 06 april 2024, 11:25:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


igel

Trafikförändringarna i Norrort var en del, flera var logiska. Utökat utbud på Roslagsbanan leder till indragning av direktbussar från stan. I stället ska de avgångarna gå från Danderyd, samt att man ska köra mång flera lokala turer i Åkersberga. I sin helhet mera trafik i Åkersberga. I övrigt byter 629an linjenummer till 604X då den förlängs till Hägernäs stn.
  Något konstigare förändringar är att hållplatsen Koktorp försvinner på linje 680, SL konstaterar att resandet är mycket lågt, då torde ju tidsvinsten att dra in hållplatsen för 680 vara obefintlig. Svårt att se poängen med förändringen, då den ändå stannar vid alla andra hållplatser med lågt resande utmed Vaxholmsvägen.
  En ytterligare konstig förändring är förlängningen av 695 från Löttingelund till Arninge stn. Jsg förstår att man vill erbjuda nattrafik till Ullna strand, men sträckan därefter till Arninge stn känns som onödig. En sträcka som ändast går genom  ett kontors, handels, och industriområde samt slutar vid en station som saknar nattrafik. Det här måste vara en kostnadsdrivande förändring som knappast skapar något mervärde för resenärerna.

Ulf Berlin

#2
"Koktorp"har omväxlande stavats"Kåktorp"eller"Kocktorp"...
Ytterligt sällan som jag har varit med att stanna där ;)
"...Gröna linjen till Arenastaden..."
Det bidde(uppenbarligen)inget av indragningarna i Söderort./Ulf

igel

Kocktorp ska det vara, efter att Österåkers hembyggdsförening slog fast att kocken på Rydboholm hade bott där. Kan notera att Kocktorp är den enda hållplatsen längs Vaxholmsvägen 670X inte stannar vid. (Förutom Arninge stn och Engarn, vilka är hållplatser som måste svängas av till, och därigenom är det en X-linje).

Lite förvånad kan man ju vara att man inte har med några förändringar för innerstaden, då det lär vara det område som har förlorat flest resenärer sedan 2019. Även om det rycktas att det ska komma förändringar till sommartidtabellen (2024).

Fredrik Gelin

Citat från: igel skrivet 06 april 2024, 11:51:08 AMTrafikförändringarna i Norrort var en del, flera var logiska. Utökat utbud på Roslagsbanan leder till indragning av direktbussar från stan. I stället ska de avgångarna gå från Danderyd, samt att man ska köra mång flera lokala turer i Åkersberga. I sin helhet mera trafik i Åkersberga. I övrigt byter 629an linjenummer till 604X då den förlängs till Hägernäs stn.
  Något konstigare förändringar är att hållplatsen Koktorp försvinner på linje 680, SL konstaterar att resandet är mycket lågt, då torde ju tidsvinsten att dra in hållplatsen för 680 vara obefintlig. Svårt att se poängen med förändringen, då den ändå stannar vid alla andra hållplatser med lågt resande utmed Vaxholmsvägen.
  En ytterligare konstig förändring är förlängningen av 695 från Löttingelund till Arninge stn. Jsg förstår att man vill erbjuda nattrafik till Ullna strand, men sträckan därefter till Arninge stn känns som onödig. En sträcka som ändast går genom  ett kontors, handels, och industriområde samt slutar vid en station som saknar nattrafik. Det här måste vara en kostnadsdrivande förändring som knappast skapar något mervärde för resenärerna.
I praktiken lägger man väl ned 624C och 628C då det står att man överför avgångarna till 624 och 628 utan C.
Intressant är dock att det i stycket ovanför konstateras att driftsättningen av de nya tågen på Roslagsbanan fortsatt är osäker samtidigt som det också konstateras att parallellgående linjer kan ha ett existensberättigande om de behövs av kapacitetsskäl.

Man vill alltså lägga ned två busslinjer och överföra resenärerna till tåg som inte finns i dagsläget och som när de väl finns kommer att ta betydligt färre sittande resenärer än de nuvarande tågen?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


846

#5
Citat från: igel skrivet 06 april 2024, 15:12:50 PMLite förvånad kan man ju vara att man inte har med några förändringar för innerstaden, då det lär vara det område som har förlorat flest resenärer sedan 2019. Även om det rycktas att det ska komma förändringar till sommartidtabellen (2024).

Trafikförändringarna för innerstaden ska klubbas nästa vecka och gälla efter att sommartidtabellen övergår till den vanliga tidtabellen igen i augusti. Detta enligt uppgifter i media: https://www.mitti.se/nyheter/regionen-svanger-tva-bussar-i-innerstan-blir-kvar-6.3.214304.3f3b2e93e9

Om uppgifterna är sanna, vilket de väl rimligen är, så innebär det alltså bl.a. följande:

Linje 54 slutar gå till Hjorthagen och går istället Reimersholme - Hornsberg.
Linje 56 slutar att trafikera Stora Essingen och de hållplatser var 56:an är enda linje dras alltså in helt.
Linje 57 tar över 54:ans sträcka norr om Gamla stan och får ändhållplats i Hjorthagen. Detta innebär att inga innerstadslinjer överhuvudtaget kommer att trafikera Sveavägen i fortsättningen, d.v.s. hållplatserna från Sergels torg fram till Stadsbiblioteket dras in helt för lokalt resande. Resenärerna som rest med 57:an från Frösundavik till stan hänvisas till en buss som går till Hallonbergen istället (!?).
Linje 65 blir återigen en kortlinje och går endast Centralen - Skeppsholmen. Hållplatserna på Kungsholmsgatan dras därmed in helt då 54:an får ändrad rutt.
Linje 72 och linje 75 kommer endast att gå i rusningstrafik vardagar med totalt sex turer per förmiddag resp. eftermiddag. Resenärer mellan Norra Djurgårdsstan och Stureplan/Hötorget/Cityterminalen får därmed under merparten av dagen en restid som blir 2 - 3 ggr längre. 

I övrigt blir det minskad turtäthet på många linjer, såväl stombussnätet som "vanliga" linjer. Linje 1 - 3 kommer t.ex. endast att gå var 20:e min i lågtrafik, 53:an kommer att gå var 20:e minut i mellantrafik och 55:an var 30:e min i mellantrafik för att nämna några linjer.
 

Niclas 1987

Citat från: igel skrivet 06 april 2024, 11:51:08 AMTrafikförändringarna i Norrort var en del, flera var logiska. Utökat utbud på Roslagsbanan leder till indragning av direktbussar från stan. I stället ska de avgångarna gå från Danderyd, samt att man ska köra mång flera lokala turer i Åkersberga. I sin helhet mera trafik i Åkersberga. I övrigt byter 629an linjenummer till 604X då den förlängs till Hägernäs stn.
  Något konstigare förändringar är att hållplatsen Koktorp försvinner på linje 680, SL konstaterar att resandet är mycket lågt, då torde ju tidsvinsten att dra in hållplatsen för 680 vara obefintlig. Svårt att se poängen med förändringen, då den ändå stannar vid alla andra hållplatser med lågt resande utmed Vaxholmsvägen.
  En ytterligare konstig förändring är förlängningen av 695 från Löttingelund till Arninge stn. Jsg förstår att man vill erbjuda nattrafik till Ullna strand, men sträckan därefter till Arninge stn känns som onödig. En sträcka som ändast går genom  ett kontors, handels, och industriområde samt slutar vid en station som saknar nattrafik. Det här måste vara en kostnadsdrivande förändring som knappast skapar något mervärde för resenärerna.

ja 696 är nattrafiken till o från Norrtälje  samt 699  till och från Vaxholm samt  694 till o från vallentuna 

IvveRivve004

Nej, linje 694 går till Åkersberga. Det är linje 690 som går till Vallentuna.

Fredrik Gelin

Det jag tror att Niclas 1987 menar är att det finns nattrafik även vid Arninge station vilket Igel menade inte var fallet.

Med 695 öppnas en ny tvärförbindelse i kommunen nattetid då jag förmodar att 695 går via Ullna strand och Skavlöten till Löttingelund och Gribbylund medan 694 kör motorvägen från Viggbyholm till Arninge station.
Sedan funderar jag på om Täby kommun kanske vill komma åt den gamla vändslingan vid Löttingelund, försvinner den måste man ju ändå bort till rondellen vid Arningevägen för att kunna vända och då är man ju ändå i utkanten av Ullna strand vilket gör att det det inte är så dumt att ta med resenärerna dit också.
Sedan är det kanske en del arbetspendling tidiga morgnar innan tåget börjar gå som kan ha nytta av att kunna byta vid Arninge station så jag tycker inte att det är så dumt att erbjuda den möjligheten.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Kristofer

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 april 2024, 08:05:30 AMI praktiken lägger man väl ned 624C och 628C då det står att man överför avgångarna till 624 och 628 utan C.
[...]
Man vill alltså lägga ned två busslinjer och överföra resenärerna till tåg som inte finns i dagsläget och som när de väl finns kommer att ta betydligt färre sittande resenärer än de nuvarande tågen?

Fast som du skriver ovan så flyttar man ju avgångarna till 624 och 628 istället, så den överflyttning som sker (kapacitetsmässigt) är från bussar på Roslagsvägen till tunnelbanan mellan Danderyds sjh och Östra station.
Sen att det i sin tur kanske innebär att trafikanterna då hellre väljer Roslagsbanan är ju en annan sak.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

elliot

Citat från: 846 skrivet 09 april 2024, 16:43:19 PMTrafikförändringarna för innerstaden ska klubbas nästa vecka och gälla efter att sommartidtabellen övergår till den vanliga tidtabellen igen i augusti. Detta enligt uppgifter i media: https://www.mitti.se/nyheter/regionen-svanger-tva-bussar-i-innerstan-blir-kvar-6.3.214304.3f3b2e93e9

Om uppgifterna är sanna, vilket de väl rimligen är, så innebär det alltså bl.a. följande:

Linje 54 slutar gå till Hjorthagen och går istället Reimersholme - Hornsberg.
Linje 56 slutar att trafikera Stora Essingen och de hållplatser var 56:an är enda linje dras alltså in helt.
Linje 57 tar över 54:ans sträcka norr om Gamla stan och får ändhållplats i Hjorthagen. Detta innebär att inga innerstadslinjer överhuvudtaget kommer att trafikera Sveavägen i fortsättningen, d.v.s. hållplatserna från Sergels torg fram till Stadsbiblioteket dras in helt för lokalt resande. Resenärerna som rest med 57:an från Frösundavik till stan hänvisas till en buss som går till Hallonbergen istället (!?).
Linje 65 blir återigen en kortlinje och går endast Centralen - Skeppsholmen. Hållplatserna på Kungsholmsgatan dras därmed in helt då 54:an får ändrad rutt.
Linje 72 och linje 75 kommer endast att gå i rusningstrafik vardagar med totalt sex turer per förmiddag resp. eftermiddag. Resenärer mellan Norra Djurgårdsstan och Stureplan/Hötorget/Cityterminalen får därmed under merparten av dagen en restid som blir 2 - 3 ggr längre. 

I övrigt blir det minskad turtäthet på många linjer, såväl stombussnätet som "vanliga" linjer. Linje 1 - 3 kommer t.ex. endast att gå var 20:e min i lågtrafik, 53:an kommer att gå var 20:e minut i mellantrafik och 55:an var 30:e min i mellantrafik för att nämna några linjer.
 

Så 54:an slutar alltså därmed trafikera fridhemsplan och blir bara en kort o nördig linje?

Fredrik Gelin

Nja, eftersom 624C och 628C haft först Humlegården och sedan Tekniska som slutstation tycker jag nog att det är mer parallelltrafik med Roslagsbanan än med Tunnelbanan.
Hela poängen med linjerna var väl just att avlasta Roslagsbanan och få bort ett byte?

Dessutom försvann ju ett antal avgångar mellan Mörby och Tekniska denna vinter.
Nu har jag inte åkt med Tunnelbanan på den sträckan i morgonrusningen på länge, men jag misstänker att tågen inte direkt går tomma.
Å andra sidan är det kanske inte så stor påverkan på totala resandet med Tunnelbanan om man vänder några bussar till i Danderyd.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ulf Berlin

Hmm...
Nu låg väl inte T baneindragningarna i"huvudavtalet",så det är väl inget som hindrar att dessa återinförs?
Efter coronatiden har ju resandeantalet minskat ö h t överallt och med tågutökningarna senaste åren till Åkersberga lär alla komma med ;) /Ulf

Fredrik Gelin

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 april 2024, 19:15:07 PMHmm...
Nu låg väl inte T baneindragningarna i"huvudavtalet",så det är väl inget som hindrar att dessa återinförs?
Efter coronatiden har ju resandeantalet minskat ö h t överallt och med tågutökningarna senaste åren till Åkersberga lär alla komma med ;) /Ulf
Det lär inte vara kapacitetsbrist i sig, men antalet sittplatser minskar kraftigt vartefter de nya tågen på Roslagsbanan tas i drift.
Om man inte kör multade tåg lär det nog bli ståplats från Runö eller senast Täljö och då är det fortfarande en bra bit kvar till Östra.
Med 624C och 628C hade man åtminstone sittplats till Östra.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


846

Citat från: elliot skrivet 10 april 2024, 12:04:50 PMSå 54:an slutar alltså därmed trafikera fridhemsplan och blir bara en kort o nördig linje?
Nej, 54:an ska gå Reimersholme-Västerbron-Fridhemsplan och sedan via Kungsholmsstrand till Hornsberg. Jag skulle gissa att den kör Fleminggatan och sedan ned till Kungsholmsstrand var 65:an kör ned idag (65:an får som nämnt ny ändhållplats vid Centralen).