"Smeknamn" på bussar

Startat av Stefan P, 18 april 2013, 17:17:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

#30
"Grisbil" = Volvo Snabbe i "lumpen" uppbyggd med täckt kaross för personbefordran = buss

;D

Lasse i Bdn

Hedlunds i Jokkmokk hadeen Volvo L 342 med SKV kaross BD 166 årsm.-55  som kallades för "Stumpen " , Även en WV-buss med glastak som kallades "Fimpen".
En skak fyra-Scania med H&S kaross BD 247 årsm.-52 som kallades "Mopeden"
En Scania med H&S kaross BD 6700 årsm-50 som kallades "Gam Scanian eller 67-an"
CF-an fick heta CF-an, övriga bussar gick efter BD numren.

Mr H

Som sägs i en tråd nedan SL Leyland H34 i originalutförande som kallas "Gråryggar" (av takfärgen).

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 03 maj 2013, 09:23:35 AM
Som sägs i en tråd nedan SL Leyland H34 i originalutförande som kallas "Gråryggar" (av takfärgen).

Mr H

Fast den benämningen uppstod väl först när man började takrenovera H34 och de röda taken blev vanliga?
Vid det laget var väl de med grått tak tämligen avflagnade ;)

1896

I Dalarna kallades GDG:s Arvika karosserade Säffle, Scania BF76:or, årsmodell -65, -66 och -67, rätt och slätt för "BF:are".  :)

lta

"Ryck och slit" = SLs H58:or. Volvovagnar med Wilsonlåda.
//Daniel L.

BadTab

Att b9orna kallas för vattenskallar tror jag är rättså allmänt vedertaget överallt där de går.. =)

j***a pissbyggen i mångt och mycket tycker jag iaf: För ett ruskigt liv där de far fram, både utanför och inuti. De fastnar ofta på vintrarna där andra bussar tar sig fram utan större problem. De är lite halvbökiga att skruva med. etc etc..


(Dessa negativa fakta grundar jag förövrigt på att jag i ett tidigare jobb som tungbärgare dragit loss dessa på de mest oväntade ställena. Samt att jag jobbat ett antal år som mekaniker där jag gjort det mesta på denna vagnstyp... ;)     )


Glad midsommar på er förövrigt! =D